"כשלים ערכיים ומקצועיים": מנדלבליט נגד הארכת כהונת דן אלדד

היועמ"ש טען כי קיימת מניעה משפטית להאריך את מינויו של מ"מ פרקליט המדינה. זאת, לדבריו, בין היתר בשל התנהלותו של אלדד. "הסתיר ממני נושאים מקצועיים ופגישות שקיים עם שר המשפטים"

דן אלדד ואביחי מנדלבליט
דן אלדד ואביחי מנדלבליט | צילום: חדשות 13

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט טען הערב (חמישי) כי קיימת מניעה משפטית להאריך את כהונתו של דן אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה. זאת, לדבריו, בין היתר בשל "כשלים ערכיים ומקצועיים" שהתגלו בעבודתו של אלדד.

"כידוע, טרם מינויו של אלדד לתפקיד הבעתי לפני שר המשפטים את עמדתי כי הוא איננו למלא תפקיד זה. למרבה הצער, עמדתי המקורית רק התחזקה", כתב היועמ"ש במכתב ששלח לנציב שירות המדינה. "בתקופה זו התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו. בין היתר, אלדד הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, וזאת על אף שהנחיית אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה. למרות הנחיה זו, מסר לי אלדד דיווחים חלקיים ולעיתים אף לא נכונים".

מ''מ פרקליט המדינה החדש דן אלדד
מ''מ פרקליט המדינה החדש דן אלדד | צילום: חדשות 13

מנדלבליט המשיך: "גם במישור הניהולי אלדד כשל. מאז כניסתו לתפקיד קיים שיתוק בעבודת הצוות שהיא חיונית בהנהלת הפרקליטות. הכישלון הניהולי המתואר כרוך בפגיעה משמעותית ביכולת התפקוד של המערכת וביעילותה. תפקודו של אלדד הוא כמ"מ פרקליט המדינה הוא לקוי מבחינה ערכית, ניהולית ומקצועית, באופן הפוגע בתקינות עבודתה של פרקליטות המדינה. הותרת מינויו רק תלך ותגדיל את הפגיעה, ותשבש את יכולת המערכת לתפקד".

בתגבה, שר המשפטים אמיר אוחנה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא פגשתי הרבה פרקליטים ישרים, הגונים, ערכיים ומקצועיים כמו דן אלדד. פרקליט שלא חשש להתווכח איתי כשמצא לנכון - אך שגם הכיר בחשיבות התיקון והבדיקה העצמית של מערכת המשפט ושל הפרקליטות. מערכת המשפט מתעקשת לחרב את מעט האמון הציבורי שעוד נותר בה".

אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה ודן אלדד
אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה ודן אלדד | צילום: רויטרס, משרד המשפטים

כזכור, בפברואר האחרון מינה שר המשפטים אמיר אוחנה את אלדד לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה - בניגוד להמלצתו של היועמ"ש למנות בכירים אחרים ."סעיף 23א' לחוק המינויים מורה כי השר ימנה מ"מ מקרב עובדי המדינה. לכן, שמות אחרים שהועלו בפני השר לא באו בחשבון", נמסר בהודעת המינוי.

שבעה אנשים רואיינו לתפקיד והוצעו ע"י היועץ: המשנים לפרקליט המדינה – עו"ד שלמה למברגר, עו"ד אורית קוטב, עו"ד נורית ליטמן, עו"ד ליאת בן ארי; פרקליטי המחוז הוותיקים – עו"ד עמית איסמן (אשר שימש גם כמשנה לפרקליט המדינה), עו"ד ליאורה חביליו ועו"ד ציון אילוז. עם זאת, לבסוף החליט אוחנה לבחור במועמד שאינו מופיע ברשימת ההמלצות של מנדלבליט.