בכירים במשק לבג"ץ: לפסול את כהונת נתניהו - או להוציאו לנבצרות

כ-30 בכירות ובכירים במשק עתרו לבג"ץ בטענה כי נתניהו "מצוי בניגוד עניינים" בין אחריותו לפעול לטובת המדינה בניהול המלחמה - לבין שימושו לכאורה במלחמה כדי לעכב את משפטו בתיקי האלפים. "השתמש מספר פעמים מאז פרוץ המלחמה בעיסוקו סביב ניהולה כהצדקה להגשת בקשות לדחיות ולעיכובים במשפטו"

בנימין נתניהו, בישיבת ממשלה ראשונה לאחר החטיפה בגוש עציון
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

"משתמש במלחמה כדי לדחות את משפטו": כ-30 בכירות ובכירים במשק, ביניהם בכירים בהייטק, בביטחון ובאקדמיה, עתרו הבוקר (חמישי) לבג"ץ בדרישה לפסול את כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה - או להוציאו לנבצרות. העותרים טענו כי נתניהו נמצא בניגוד עניינים בין אחריותו לפעול לטובת המדינה בניהול המלחמה - לבין השימוש שהוא עושה לכאורה במלחמה כדי לעכב את משפטו הפלילי בתיקי האלפים. עוד טענו העותרים כי לא ניתן להחיל על נתניהו הסדר ניגוד עניינים נוסף, כזה שיימנע ממנו לעסוק במלחמה - ועל כן יש לפסול אותו מכהונתו.

בין העותרים, הנמנים על קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", נמצאים מייסדי חברת הטכנולוגייה אורמת וחתני פרס ישראל לתעשייה, יהודה ודיתה ברוניצקי; יזמי ומשקיעי ההייטק דב מורן, ינקי מרגלית ויובל רכבי; אלוף (במיל') נמרוד שפר, תא"ל (במיל') חיים גופן ותא"ל (במיל') עופר לפידות; חתן פרס ישראל, פרופ' דוד הראל, והפרופסורים רבקה כרמי, מנחם מגידור, פרנסס רדאי, אהוד שפירא, ועוד.

מטעם העותרים נמסר כי "זו העתירה הראשונה לבג"ץ המבקשת לפסול את נתניהו מתפקידו בגלל עצם הימצאותו בניגוד עניינים מובנה בין תפקידו הציבורי לבין משפטו הפלילי", ועל סמך פרוטוקולים מבית המשפט המחוזי בירושלים בו מתנהל משפטו הפלילי של נתניהו, הם טוענים כי "ראש הממשלה השתמש מספר פעמים מאז פרוץ המלחמה בעיסוקו סביב ניהולה כהצדקה להגשת בקשות לדחיות ולעיכובים במשפטו".

בית המשפט העליון והכנסת בירושלים
בית המשפט העליון בירושלים

לטענת העותרים, "הדבר מחייב להורות על פסילת נתניהו מכהונתו או על הוצאתו לנבצרות, לאור פסיקת בית המשפט העליון בסוגיית ניגוד העניינים, ולפיה די בחשש סביר לניגוד עניינים כדי לפסול כהונה". עוד טענו כי הם מסתמכים על חוות דעת שהגישה בעבר היועצת המשפטית לממשלה, אשר "משקפת את פסיקת בית המשפט העליון בנושא ואשר בה נקבע באופן עקרוני, כי אם לא ניתן למנוע ניגוד עניינים מצד בעל תפקיד ציבורי באמצעות הסדר ניגוד עניינים מהסוג האוסר כיום על נתניהו לעסוק במערכת המשפט - הדרך לטפל בניגוד העניינים היא פסילת הכהונה".

בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, נכתב: "כראש הממשלה העומד בראש קבינט המלחמה, נתונה הסמכות לשלוט ולקבוע את 'גובה הלהבות' במלחמה, קרי לקבל החלטות בנוגע למידת עצימותה של הלחימה, למשך הזמן עד לסיומה, לרוחב התפרסותה על פני זירות נוספות וכן כל החלטה אחרת, אשר משפיעה באופן ישיר ומיידי על עצימותו של ההליך הפלילי המתנהל בעניינו. בדרך זו זוכה נתניהו בשליטה משמעותית על התארכותו של ההליך, על היקף התפרסותו, על קצב שמיעת העדים במסגרתו ועל תדירות הדיונים".

"לפיכך, אין חולק כי קיים חשש ממשי ביותר להימצאותו בניגוד עניינים מובנה, עוצמתי, חריג ובלתי ניתן להתרה, בין היותו נאשם העומד לדין פלילי לבין כהונתו בתפקיד ראש ממשלה בזמן ניהול מלחמה, באופן שאינו ניתן למניעה ולגידור בכל דרך שהיא. בנסיבות אלו, אין מנוס ומתחייב לטובת האינטרס הציבורי, להורות על פסילת כהונתו בתפקידו הציבורי הרם. בלא אמון הציבור באדם העומד בראש הממשלה ואחראי לקבלת ההחלטות במלחמה, בטוהר שיקוליו ובכך שהאינטרס האחד והיחיד העומד לנגד עיניו בעת קבלת ההחלטות הגורליות לעתיד המדינה הינו האינטרס הציבורי ואין בלתו - נפגע אנושות החוסן הציבורי ונחלשת יכולתה של החברה להילחם להגנתה, להמשיך ולשמור על ביטחונה, לשלוח את חייליה וחיילותיה לשדה הקרב - ולנצח במלחמה".