יותר משנה לאחר תחקיר עובדה: מסמך- נאווי הסגיר מוכרי קרקעות

מסמכים רשמיים של הביטחון המסכל הפלסטיני המוחזקים בידי הפרקליטות מוכיחים כי פעיל השמאל היה מעורב במסירת פרטיהם של מוכרי קרקעות לרשות הפלסטינית

ארגון השמאל המסכן חיי אדם

יותר משנה לאחר פרסום תחקיר "עובדה" שחשף כיצד פעיל השמאל עזרא נאווי הודה בהסגרת מוכרי קרקעות ערבים לרשות הפלסטינית, בגלי צה"ל חשפו הבוקר (רביעי) מסמכים רשמיים של הביטחון המסכל הפלסטיני שנמצאים בידי פרקליטות המדינה שמוכיחים בוודאות את מעורבותו של נאווי במעשים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המסמכים החדשים, שחשף לראשונה העיתונאי אריאל זיגלר בתכנית "בוקר טוב ישראל", מציגים שיחה בין נאווי לבין קצין בביטחון המסכל הפלסטיני בה הוא מוסר פרטים של מוכר קרקעות פלסטיני - המכונה אבו-חליל. "המקור, עזרא נאווי, הודיע שמוחמד חאלד המכונה 'אבו חליל' ביצע מכירת אדמות באזור לישראלים בשותפות בניו יאסר ועקאב בתיווך מתנחל באזור סוסיא ששמו דוד בשנים 2009-10", נכתב במסמך, שחתום בחותמת רשמית של משרד הפנים ברשות הפלסטינית.

אחרי התחקיר, הראיות נחשפות. עזרא נאווי
אחרי התחקיר, הראיות נחשפות. עזרא נאווי | צילום: חדשות 2

על פי הפרסום, כבר תקופה ארוכה שהפרקליטות מחזיקה בחומרים נגד נאווי, שידע בדיוק מה יקרה אם הוא ילשין - לכאורה - על מוכרי הקרקעות לרשויות הפלסטיניות. "מה שאת עושה כדי למנוע את זה, תופסת אותם הורגת אותם, לפני שהיא הורגת אותם היא מרביצה להם הרבה. תופסת, קודם זובור ואחר כך גזאנגה", אמר נאווי, בתחקיר "עובדה" שפורסם לפני כמעט שנה וחצי בתיעוד שצולם על ידי ארגון "עד כאן".

"לאבו חליל יש עכשיו קשר ישיר לאלוהים", המשיך נאווי. "הייתה איזה תקיפה ומאשימים קצת אותי בזה שיש לי יד. העברתי את זה לביטחון המסכל". אבו חליל נפטר לבסוף משבץ, אך נאווי כבר הצהיר שהייתה לו יד במותו. על פי הערכות, הדבר ככל הנראה קשור במה שאבו חליל עבר במעצרו בעקבות השיחה המתועדת במסמך.

בעקבות התחקיר: נאווי נעצר ולאחר מכן שוחרר

בעקבות חשיפת התנהלותו של נאווי בתחקיר "עובדה", פתחה המשטרה בחקירה נגד פעיל השמאל הקיצוני ועצרה אותו. עם זאת, כשבועיים לאחר מכן הורה בית משפט השלום בירושלים על שחרורו של נאווי. השופט דוד שאול גבאי ריכטר ציין בדיון כי נאווי חשוד בעבירות של הסעת שב"ח, החזקת סם לשימוש עצמי, מגע עם סוכן זר, ניסיון לגרום מות אדם, קבלת דבר במרמה, קשירת קשר לפשע והחזקת סכין.

"לאחר שעיינתי בחומרים שהוגשו לי, לא מצאתי חיזוק לחשדות שהיו קיימים נגד המשיב", סיכם השופט - שציין כי לא התקבל מידע חדש לגבי הפלסטיני, שעל פי החשד נאווי סייע במותו. "בחקירה מסוג זה זהו פריט מידע מהותי ויסודי שבלעדיו לא ניתן לנהל את החקירה כראוי, ובוודאי שלא ניתן להאריך מעצר בגין כך", סיכם. כמו כן הוא קבע כי אין חשש אמיתי לשיבוש או מסוכנות מצידו של נאווי.

מעזרא נאווי נמסר בתגובה: "כדאי לבדוק היטב את השליח שנתן את המסמך ואת האינטרסים שלו. זה כבר שידור חוזר. הנושא הזה כבר נאמר, נחקר, סופר ודובר ואין בו כלום. הכל עורבא פרח".

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "בשלב הזה, טרם קבלת החלטה, לא נתייחס לחומר הראיות בתיק. התיק נבחן בפרקליטות מחוז ירושלים לקראת קבלת החלטה בעניינו".