ירי, מטענים ופיצוצים: הטרור הפלילי מרים ראשו בשרון | מפת הפשיעה החדשה

ריקו שירזי ואסי אבוטבול בכלא. במקומם נכנסו לא מעט שחקנים חדשים בשרון – והאזור בוער. 11 אירועים פליליים והקרב ברחוב בעיצומו. "דור חדש של עבריינים יצירתיים", אומר מקורב לכלל השחקנים. והמשטרה? לא מצליחה לשים את ידיה עליהם. זו מפת הפשיעה החדשה בשרון

אייטם עבריינים אזור השרון שרון כפר סבא נתניה פתח תקווה

זו הפכה לשגרת חיים עבור תושבי השרון - הטרור הפלילי משתולל ברחובות ומסכן חפים מפשע. כמעט בכל יום אירוע פלילי – והמשטרה נראית כמי שאובדת עצות אל מול ניסיונות החיסול בתקופה האחרונה. "המשטרה עשתה שינוי משמעותי בהיערכות מול הפשיעה. פעם יחידות הימ"ר עסקו במרחבים, היום הם פועלים ברמה המחוזית, וכשאין טיפול ראוי בעבריינים בדרג הביניים, הם הופכים להיות כוכבי פשיעה ואז כבר קשה לטפל בהם", מסביר קצין בכיר לשעבר במחוז מרכז.

גרפיקה פשיעה פשע אזור השרון נתניה כפר סבא פתח תקווה עבריינים
מפת הפשיעה החדשה באזור השרון | גרפיקה: נדב מרקוביץ'

הגזרה הבוערת של פתח תקווה-כפר סבא-רעננה

כדי להבין את מפת הפשיעה החדשה באזור השרון, צריך לחזור מעט אחורה בזמן. לפני כשנה, דוד (דודי) שימול בן ה-35, עבריין בכיר מפ"ת ומי שיחידת להב 433 במשטרה הגדירה כראש "כנופיית ההייטק", חוסל בדימונה. לוואקום הזה שנוצר נכנסו כמה משפחות פשע, בהם כמה דמויות שמשליטות טרור ברחובות בחודשים האחרונים: על פי החשד, המלחמות בין משפחת אלפרון, יחד עם ערן דחבש, מול האחים אוטמזגין ואבי טולדו. כל הדמויות האלו מתעסקות בעיקר בקווי הלוואות, דמי חסות, ואפילו חנויות ירקות ושטיפת מכוניות.

אלה רק חלק מהאירועים בחודש האחרון בגזרת פתח תקווה-כפר סבא-רעננה:

3.2.22: אירוע ירי ופציעתו של בעל עסק ירקות ופירות ברחוב פינס בפתח תקווה

5.2.22: מטען חבלה בבניין בשכונת אם המושבות בפתח תקווה

6.2.22: השלכת רימון רסס לעבר שטיפת מכוניות בתחנת דלק ברחוב הנופר ברעננה

6.2.22: השלכת מטען נפץ לעבר שטיפת רכב ברחוב התעשייה בכפר סבא

7.2.22: השלכת רימוני הלם לעבר שטיפת מכוניות בתחנת דלק ברחוב הנופר ברעננה

10.2.22: הטמנת מטען נפץ בבניין מגורים רב קומות ברחוב חיים חפץ בפתח תקווה

18.2.22: הצתת משאית סמוך לשוק בכפר סבא

21.2.22: פיצוץ מטען ברכב ברחוב חפץ חיים בפתח תקווה

26.2.22: הצתת פיצוציה ברחוב וייצמן בכפר סבא

1.3.22: ירי בבית קפה ברחוב וייצמן בכפר סבא

2.3.22: השלכת רימון בחנות הירקות ברחוב פינס בפתח תקווה

אבל בתקופה האחרונה לא שקט בערים הללו. יריות, רימונים, מטענים, הצתות ודקירות - אלו רק מהווים חלק מהפעילות שלהם לכאורה באזור. הסכסוך בין אבי טולדו, בן 43, ליריבו ערן דחבש, בן 48, התחיל על פי החשד כשאלמונים המזוהים עם דחבש חתכו את פניו של טולדו, שהחליט לצאת במסע נקמה ברחבי השרון כשהחשד הוא הנחת לבנת חבלה במתקן לשטיפת מכוניות באזור תעשייה בכפר סבא, ירי ברחוב הנביאים בעיר ובחודש האחרון, אירועים נוספים בהם בחנות הירקות ברחוב פינס בפתח תקווה, ששייכת לעוז משטי המזוהה עם ערן דחבש.

אחד האירועים היה ירי בצהריי היום על שותף של משטי, שמעון פרג', שניצל. אבי טולדו מזוהה עם האחים אוטמזגין, מקסים (30) וישראל (24) - שמות חדשים בעולם הפשע. וכאמור דחבש, שמזוהה עם האחים אלפרון, דרור (35) ואלעד (31), בניו של יעקב אלפרון שחוסל ב-2008.

הסכסוך הזה הגיע גם לרחוב חפץ חיים בפ"ת, כשמטען חבלה, שכוון על פי החשד לאנשי דחבש והאלפרונים, התפוצץ בלובי בניין מגורים. אירוע הירי האחרון, שהיה ביום שלישי, היה ככל הנראה תגובה להצתת הפיצוציה של דרור אלפרון בכפר סבא בשבוע שעבר. מתנקש רכוב על אופנוע הגיע לבית קפה ברחוב וייצמן בכפר סבא השייך למשפחת אוטמזגין וירה כמה כדורים שפגעו באחד הנוכחים במקום, שנפצע קל ופונה לבית החולים מאיר בעיר.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-and-justice-part-2203031657' autoplay='0' credit='' desc='פיצוץ מטען בלובי בניין בפתח תקווה' poster='' kid='1_c2llaqa4' duration='15']

"בתקופה של העבריינים של פעם, ההחלטה לבצע ירי או להניח מטען, הייתה מאוד דרמטית", מסביר גורם שמעורה בסכסוך ברחובות. "היום זה הזמינות של המטענים והנשקים, הזילות וקלות הדעת בחיי אדם. זה לא הולך להיגמר בזה. זו רק ההתחלה ואף צד לא יוותר".

בלשי משטרת מרחב השרון מנסים מפעם לפעם לטרפד את פעילות העבריינים: הם מצאו מאגר תחמושת בשטח פתוח בכפר סבא שהכיל בתוכו לבנות חבלה, אפודים, מסיכות סקי, מכשירי קשר, תרסיסי גז וכפפות, זה במקביל למעצרם של טולדו והאחים אוטמזגין, שלבסוף שוחררו. היא גם סגרה בצו מנהלי שלושה בתי עסק, שלפי החשד משמשים כמחוללי פשיעה. למרות זאת, נראה שבמשטרה חסרי אונים מול האירועים שמתרחשים בעיר.

ירי בית קפה כפר סבא
הירי לעבר בית הקפה בכפר סבא

נתניה שוב על המפה

 "מאז פרשת 512, שעצרו את כל ראשי ארגוני הפשיעה בנתניה, אלו שהיו עושים סדר, החלו לפרוח כל החדשים", אומר דמות מוכרת בעיר ומתכוון לראשי ארגוני הפשיעה ריקו שירזי ואסי אבוטבול שמרצים עונשי מאסר שונים. "פעם קצין המשטרה היה מתקשר לראש ארגון, אומר לו תרגיע לי את העניינים בעיר, והכול היה נרגע. היום, החבר'ה האלה יותר מתוחכמים מהמשטרה".

החבר'ה האלה, שלהם הוא מתכוון, פרצו לתודעה בעולם הפשע בשלהי 2018, לאחר רציחתו של מאור מלול בתאילנד וכניסתו של ברוך בוקל לבית הסוהר. מדובר בעיקר בעמרי וגל זוארץ, בני משפחתו של דוד זוארץ, מי שנחשב בעבר איש הכספים בארגון של אבוטבול. במקביל, יש את מור וחיים מסיקה. האחרון היה בכיר גם כן אצל אבוטבול.

רכבו של מסיקה לאחר ניסיון החיסול בערב יום הכיפורים
רכבו של מסיקה לאחר ניסיון החיסול בערב יום הכיפורים
זירת ניסיון החיסול של מור מסיקה בשפיים בדצמבר האחרון
זירת ניסיון החיסול של מור מסיקה בשפיים בדצמבר האחרון

שני היריבים הללו יחסית חדשים, אבל כבר הספיקו להינצל לפחות משישה ניסיונות חיסול בפחות משנתיים. תחילה שתי המשפחות היו בצוותא, כשגל זוארץ קרוב משפחה של עמרי, וחיים מסיקה, אחיו הגדול של מור, חלקו תא מאסר יחד.

המצב הסתבך כשעמרי היה עצור על תיק נשק וגל על תיק דקירות. בזמן הזה, משפחת מסיקה התחזקה וצברה מעמד. בשלב מסוים, משפחת מסיקה החליטה לכאורה לשרוף את הרכב של אשתו של גל, בטענה שהיא פגעה באשתו של בכיר מאנשי מסיקה.

עם הזמן, על רקע של שליטה בשוק ההלוואות ופריטות הצ'קים, נוצר סכסוך עמוק בין הצדדים. כך בחודש אפריל בשנה שעברה, אדם אלמוני ארב למור מסיקה בעת שזה נכנס לפיצוצייה במרכז נתניה וריסס אותו בכדורים. מסיקה נפצע באורח קשה מאוד ופונה לבית החולים לניאדו בעיר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2202212223' autoplay='0' credit='' desc='פיצוץ הרכב בנתניה' poster='' kid='1_oq0korrs' duration='3']

כמה חודשים אחר כך, ערב יום הכיפורים, בזמן שמסיקה שישב ברכבו בעיר נתניה, עבריין ירה לעברו 17 כדורים אך הוא ניצל גם מניסיון החיסול הזה. האירוע האחרון בין שתי המשפחות היריבות, היה לפני כשבוע, אז על פי החשד, אנשיו של מסיקה החנו רכב ממולכד מול בית משפחת זוארץ, שהתפוצץ וגרם לנזק רק, אך ללא נפגעים.

למסיקה, כך על פי החשד, מקורבים בין היתר בני שלמה ואייל נגר, ואילו לזוארץ מקורבים על פי החשד, אנשיו של ערן חייא. "אני לא רואה איך הסכסוך הזה מסתיים בדרך שהיא לא מוות של אחד הצדדים", מבהיר מקורב לשני הצדדים.

גם ברוך בוקל, שעתיד להשתחרר ממאסר בקרוב, עשוי לשנות את מאזן הכוחות בין הצדדים. נכון לעכשיו גם עמרי וגם גל זוארץ עצורים יחד עם מעורבים נוספים על שני תיקים, הראשון הוא אירוע הדריסה והדקירות שכוון למור מסיקה ואדם נוסף בשפיים בדצמבר האחרון.

בתיק השני, אולי אחד מתיקי הפשע יוצאי הדופן, כשעמרי זוארץ וחבר ארגון נוסף, מואשמים שהצמידו מכשיר מעקב לרועי זרחי, המשויך לאנשיו של מסיקה. "זו רמה מבצעית מאוד גבוהה. זה מזכיר התנהלות של ארגוני ביון". אומר אותו מקורב ומוסיף: "זה דור של עבריינים יצירתיים, הם הרבה יותר טכנולוגים מפעם וגם יותר מתוחכמים מהמשטרה".

חלק מהאירועים בשנה וחצי האחרונות בגזרת נתניה:

11.4.21 – על פי החשד, מור מסיקה הניח מטען ברכב ברמת פולג

22.4.21 – ירי לעבר קיוסק שבו שהה מור מסיקה, הוא נפצע בינוני ומלבדו נפצעו עוד חמישה בני אדם.

15.9.21 - (ערב יום הכיפורים) – ירי לעבר מכוניתו של מור מסיקה שנפצע קל

17.11.21 – ניסיון חיסול של חיים מסיקה ברחוב אוסישקין בנתניה

9.12.21 – שפיים - דקירות מצד זוארץ וחבריו במסיקה וחברו

21.2.22 – רכב ממולכד התפוצץ מחוץ לבית הוריו של זוארץ. על פי החשד, מסיקה עומד מאחורי ניסיון החיסול

כך או כך, נראה שתושבי השרון חיים במציאות חדשה, עם דמויות חדשות, כשברקע מלחמות העבריינים מתדרדרות מאירוע לאירוע. נותר רק לקוות שלא נראה מקרה נוסף של כדור תועה כמו בניסיון החיסול בבת ים שפגע בעדי פרץ, אזרחית תמימה, או גרוע מזה, פגיעה של חפים מפשע במקביל.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת המאבק הנחוש וחסר הפשרות שמנהלת משטרת ישראל נגד מחוללי פשיעה חמורה, פועל כוח משימה מיוחד באזור השרון, לצד יחידות נוספות בגזרות השונות, המבצעים אכיפה מוגברת במישור הסמוי והגלוי, תוך מיקוד בכנופיות פשע, ובכלל זה מעצר חשודים, תפיסת אמל"ח ופריטי חבלה, בסיוע יחידת הכלבנים המשטרתית וחבלני המשטרה. נמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו ולעשות ככל שניתן על מנת לטפל בגורמי הפשיעה ולמצות את הדין עם החשודים, הכל למען שלום הציבור וביטחונו".