אוחנה ערער על החלטת השופט מזוז שלא לפסול את עצמו

שר המשפטים הגיש ערעור לנשיאת בית המשפט העליון בטענה כי אין לאפשר לשופט מזוז לדון בעניין סמכותו של אוחנה להאריך את כהונת מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד. "פגיעה ממשית בטוהר ההליך המשפטי"

אמיר אוחנה ומני מזוז
אמיר אוחנה ומני מזוז | צילום: רויטרס

שר המשפטים אמיר אוחנה הגיש הבוקר (רביעי) ערעור לנשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות על החלטתו של השופט מני מזוז שלא לפסול את עצמו מהדיון בנושא סמכותו של אוחנה להאריך את כהונתו של מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד, ובנושא סמכויותיו של שר המשפטים מול היועמ"ש לממשלה.

בערעורו, טען השר אוחנה כי מזוז התבטא בעבר נגד שר המשפטים "באופן לא ראוי" ולכן סירובו לפסול את עצמו מדיון שעסק בסמכותו "פוגע פגיעה ממשית בטוהר ההליך המשפטי".

אוחנה טען כי "השופט מזוז התבטא בעבר על סיטואציה זו בדיוק בעת שכיהן כיועץ המשפטי לממשלה, והביע את עמדתו באופן פומבי וחריג בשאלה מיהו הצודק בסכסוך, עובדה המונעת ממנו לעסוק בעתירה באופן בלתי תלוי ואובייקטיבי.

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: החדשות 13

אוחנה תקף את מזוז ואמר כי "החשש הפוטנציאלי שהיה קיים עוד לפני שהשופט מזוז החל לעסוק בתיק, התממש במהרה, ואף יצר עילת פסלות חדשה, הנובעת מתוך התיק: השופט מזוז נתן צו ארעי, שכלל לא התבקש לתת, והמבוסס על תפיסתו את המצב הרצוי". כמו כן שר המשפטים האים את מזוז בכך שהצו ניתן "במטרה לשרת את רצונו של היועמ"ש כפי שהובע בהזדמנויות שונות, ולא את רצונם של העותרים כפי שהובע בעתירת".

"ככל הנראה, סבור השופט מזוז כי כללי המניעויות שחלים על אחרים, אינם חלים עליו וכי אין מדובר בכלל גורף המחסן את שופטי בית המשפט שכיהנו בעבר כיועצים משפטיים לממשלה", ציין אוחנה.

מני מזוז
מני מזוז | צילום: רויטרס

כאמור, שר המשפטים אמיר אוחנה הגיש לבית המשפט העליון ביום שישי בקשה לפסילת השופט מני מזוז מלדון בעניין הארת כהונתו של ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד, זאת בטענה כי בעבר התבטא נגדו בחריפות.  "מדובר בשופט היחיד המכהן בבית המשפט העליון שהתבטא באופן מפורש נגדי, באמירה פומבית בכנס חיפה למשפט ציבורי לפיה זה בעייתי ששר המשפטים לעומתי למערכת".

"בחצות הלילה, תפקע כהונתו של מי שמיניתי לפני שלושה חודשים למלא את מקומו של פרקליט המדינה – דן אלדד", כתב אוחנה. "כפי שאמרתי לאחרונה, יש לי הערכה רבה לדן, ועל כן הצעתי לו להאריך את כהונתו – מתוקף סמכותי על פי חוק". השר אמר כי הוא דוחה "מכל וכל את הטענות שהעלה כלפיו היועץ המשפטי במכתב המפורסם - שאני רואה בו שפיכת דם והלבנת פנים, על לא עוול בכפו".

"אתמול, בין יתר ההחלטות השערורייתיות שיצאו תחת ידיו של ביהמ"ש העליון בימים האחרונים, החליט השופט מני מזוז להוציא צו המונע את הארכת מינויו של דן. השופט מזוז הגדיל ועשה ונתן סעד שכלל לא התבקש לו על ידי העותרים - צו המונע את מינויו של כל מועמד אחר עד לדיון בעתירה, אותו קבע לעוד שבועיים, כלומר – ואקום תפקודי במערכת המשפט מעשה ידיו של ביהמ"ש העליון. בלי דיון, בלי נימוקים".

אוחנה הסביר כי החליט לצאת למאבק משפטי, והוסיף שזהו "מאבק נגד החלטת בית המשפט העליון, מאבק נגד העותרים, מאבק נגד המניעה שיצר היועץ המשפטי לממשלה ומאבק בעד שלטון החוק (המפורש!), בעד הדמוקרטיה ובעד המשילות".