לפיד: "העולם המשפטי נמצא תחת התקפה שמטרתה לפרק אותו"

ראש הממשלה נשא דברים בכנס המשפט של לשכת עוה"ד, ואמר כי הרפורמה "צריכה להתבצע בדיאלוג בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת". שר המשפטים סער התייחס לאיומים הגלויים על היועמ"שית, ואמר כי מטרתם של ראש האופוזיציה ושל בן גביר, סמוטריץ' ואמסלם היא "מערכת משפט כנועה, מבוהלת, מסורסת, צייתנית ומשותקת"

זמן צפייה: 02:34

במלון דייויד אינטרקונטיננטל בתל אביב נערך הבוקר (שני) כנס המשפט של לשכת עורכי הדין, לרגל פתיחת שנת המשפט, וראש הממשלה יאיר לפיד נשא דברים ותקף את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו: "העולם המשפטי נמצא תחת התקפה שמטרתה לפרק אותו ולהרוס אותו".

"בעבר ממשלות נפלו כשטנקים הסתערו על שלושה מקומות: על הפרלמנט, על תחנת הטלוויזיה, ועל בית המשפט", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו, "בעולם שבו אנחנו חיים היום, דמוקרטיות לא נופלות, הן מורעלות. הן מתכרסמות מבפנים".

"אנחנו נגן על בית המשפט, אנחנו נגן על מערכת המשפט", הוסיף לפיד, "אנחנו לא עיוורים לפגמיה, אבל קודם נוודא שהיא בטוחה ממבקשי רעתה. אבל השינוי הזה צריך לשרת את המדינה, לא את מי שמנסה להרוס אותה מסיבות אישיות".

ראש הממשלה יאיר לפיד בכנס המשפט
ראש הממשלה יאיר לפיד בכנס המשפט | צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

עוד אמר ראש הממשלה: "עונשי מינימום מחמירים הם חלק מאכיפת החוק. יותר מדי פעמים אנשים נכנסו לבית המשפט להישפט על עבירות אלימות חמורות, על אונס, על אלימות במשפחה, על התפרעות לאומנית ועבריינות בכביש, ויצאו עם עונשים קלים ולפעמים מגוחכים".

"כשראש ממשלה בישראל עומד על מדרגות בית המשפט, מוקף בשריו, ואומר 'גורמים במשטרה בפרקליטות ובתקשורת מנסים לבצע הפיכה שלטונית בניגוד לרצון העם', מה העם אמור להבין שמצפים ממנו לעשות? מה אמור העם להבין שמצפים ממנו לעשות כשיריב לוין, מספר 1 ברשימת הליכוד לכנסת, מכנה את שופטי העליון, 'קומץ של ששה אנשים המתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית'?".

"מה העם אמור להבין כשבצלאל סמוטריץ', ראש המפלגה הגדולה בגוש נתניהו אומר 'הפתרון הוא פשוט, לא לציית לבית המשפט. מה העם אמור להבין כשדודי אמסלם, מועמד לשר משפטים, ואל תחשבו לרגע שהמועמדות הזו לא רצינית, אומר שנשיאת בית המשפט העליון היא שיכורה, והשופטים שתמכו בה הם, וסליחה על הציטוט הזה: 'ברמת הליקוק הכי גבוהה שיש, עשו לך פוליש על כל הרגליים'".

יו''ר עוצמה יהודית ח''כ בן גביר, יו''ר האופוזיציה ח''כ נתניהו ויו''ר הציונות הדתית ח''כ סמוטריץ'
יו''ר עוצמה יהודית ח''כ בן גביר, יו''ר האופוזיציה ח''כ נתניהו ויו''ר הציונות הדתית ח''כ סמוטריץ' | צילום: תומר נויברג, שריה דיאמנט ויונתן זינדל, פלאש 90

"אז כן, יש מקום לרפורמות במערכת המשפט", סיכם ראש הממשלה, "אבל לא שהחבורה הזו תעשה אותה. לא עם הכוונות האלה, לא מהסיבות האלה. אנחנו מדחיקים את העובדה שכל הדברים האלה נאמרים ברצינות גמורה. זו לא רק בריונות, זה לא רק נאשם שמנסה לחמוק מאשמתו – זו תוכנית עבודה. האמת הגרעינית היא שמערכת המשפט זקוקה לרפורמה. הרפורמה הזו צריכה להיות זהירה, חכמה, יסודית, אחראית ורצינית. היא צריכה להתבצע בדיאלוג בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת".

שר המשפטים גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים גדעון סער נשא גם הוא דברים, ותקף גם כן בחריפות את נתניהו וחברי הכנסת התומכים בו: "לנתניהו, בן גביר, סמוטריץ' ואמסלם יש אותה מטרה", אמר סער, "המטרה היא פירוק יסודות השיטה והמרתה במערכת משפט כנועה, מבוהלת, מסורסת, צייתנית ומשותקת".

"צריך להבין ששמירה על הדמוקרטיה במשך כל שנות המדינה זה הישג שלנו", הוסיף סער, "היום חבר כנסת יכול לדבר על בית המשפט העליון כראש הנחש, וזה עובר. זה כבר לא עושה כותרות. זה עובר כדבר שגרתי. יש פה הכשרת הלבבות למעבר למשטר אחר ואת זה אסור לאפשר".

עוד אמר שר המשפטים: "יש היום איום גלוי על היועצת המשפטית. שדרנים מסויימים וצייצנים מודיעים לה מה היא אמורה להחליט ואיך היא תודח על ידי הממשלה הבאה אם היא תחליט החלטה שלא תואמת את עמדתם. זו שיטה של הפעלת לחץ פוליטי גלוי. זה דבר מאוד מסוכן כי אף פעם לא נוכל לזהות את הרגע שבו הדברים הללו מתחילים להשפיע. ואני אומר לכם היום - המדינה בה גדלנו יכולה להשתנות כהרף עין אם לא נדע להגן על היסודות".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס המשפט
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס המשפט | צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה: "הניסיון המצטבר מלמד שבתקופת בחירות תמיד יהיה מי שמרוצה מההחלטה שלי ומי שאינו מרוצה ממנה. אני פתוחה לשמוע ביקורת ואינני חוששת ממנה. לא באתי לשאת חן. באתי למלא את תפקידי בצורה עצמאית, מקצועית ועניינית".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשאה גם היא דברים ואמרה: "בשנים האחרונות הולכות ומתגברות המתקפות על הרשות השופטת, והן מתעצמות בתקופת הבחירות והופכות קרדום לחפור בו לשם השגת רווח פוליטי. אנו עדים בהקשר זה לתהליך כלל-עולמי מדאיג, שלא פסח גם על מדינת ישראל, והוא בא לידי ביטוי בניסיונות מסוכנים להביא לפוליטיזציה של מערכת המשפט ולשחיקת האמון הציבורי בה".

"מן הראוי להותיר את הרשות השופטת כולה מחוץ למשחק הפוליטי", הוסיפה הנשיאה, "כך בימי שגרה, ובימי תקופת הבחירות על אחת כמה וכמה. ברשות השופטת אין שופטים 'של ימין' ואין שופטים 'של שמאל', אין שופטים 'מטעם' ואין שופטים 'שלנו'. יש נבחרת מצוינת של שופטות ושופטים מקצועיים ומסורים, אשר פוסקים בכל מקרה על פי נסיבותיו, ללא מורא וללא משוא פנים, ובהתאם לעקרונות היסוד של משפטנו ובראשם שלטון החוק וזכויות האדם".

עוד אמרה חיות: "העקרונות הללו עשויים אמנם להוביל לעתים לתוצאה שיש לה השלכות פוליטיות, שאינן לרוחה של קבוצה פוליטית כזו או אחרת, אך ההכרעה השיפוטית עצמה מבוססת על הדין ועליו בלבד. והא ראיה - פסקי הדין שניתנים בבית המשפט העליון "זוכים" לא אחת לקיתונות של ביקורת מכל קצות הקשת הפוליטית – כך מימין ולא פחות מכך גם משמאל".

יו''ר לשכת עורכי הדין אבי חימי
יו''ר לשכת עורכי הדין אבי חימי

ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי אמר: "אני שומע דיבור על רפורמות מערכת המשפט ותיקון מה שלא דורש תיקון ונושא עיניו להרס. ככה בדיוק מתחיל הכרסום בדמוקרטיה, נובעים זרעי אנרכיה, תחילת התפרקות ערכית. גם לראשי הפרקליטות אני אומר, אינכם יכולים לשחק שחמט עם עצמכם. התעלמו מהכפשות אך האזינו לביקורת. ביקורת עצמית לא מעידה על חולשה אלא על חוסן".