האם רופאים ועורכי דין מסתירים מבתי המשפט מידע על רשלנות?

מסמכים ועדויות שהגיעו לידי חדשות 13 מציירים תמונה עגומה של תעשייה המגלגלת מאות מיליונים בשנה: משפטנים ואנשי רפואה בכירים שמתארים התנהלות רשלנית - ומגישים חוות דעת הפוכות לחלוטין

זמן צפייה: 11:57

האם רופאים ועורכי דין מסתירים מידע על רשלות רפואית מבתי המשפט? מתחקיר שפורסם הערב (שבת) בחדשות 13 עולה כי ישנה תעשיית חוות דעת רפואיות שמגלגלת מאות מיליוני שקלים בשנה - על גבם של החולים.

התעשייה הזאת מוזנת על ידי עשרות עורכי דין מובילים ורופאים בכירים שבהתייעצויות פנימיות מתארים התנהלות רשלנית של בתי החולים, אבל בסופו של דבר מגישים לבתי המשפט חוות דעת הפוכות לחלוטין שנועדו לזכות את האחראים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

דקה אחר דקה: כך חוסל פרקליטו של העבריין אסי אבוטבול

לשמור על הגב: מאילו כאבים צריך לחשוש ואיך אפשר להתגבר עליהם?

"נעמה יששכר נמצאת בסיוט": כך נראים החיים בכלא הרוסי

רופא שיניים במבט מתוך פה פתוח
רופא שיניים במבט מתוך פה פתוח | צילום: אימג' בנק / Getty Images

באחד מתיקי הרשלנות הרפואית המקוממים ביותר מסביר פרופסור רון גונן, שהתבקש לכתוב חוות דעת לטובת בית החולים, כי נסיבות המקרה שהביאו למותה של היולדת היו "בלתי צפויים לחלוטין", ובעמוד אחר של חוות הדעת מצוטט גונן כמי שואמר ש"התיק קשה להגנה", מפני שהסיבוך כן היה צפוי וניתן היה לטפל בו.

פרופסר גונן, טען כי משרד עורכי הדין פשוט המציא את חוות הדעת שסותרת את עמדת בית החולים, וציין כי הוא לא כתב את המסמך הסותר. מנגד, פרופסור אבינועם רכס, לשעבר יו"ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית,  טוען כי התבקש לא פעם אחת לספק חוות דעת כפולה, לכך השיב לדבריו, "אצלי קדמת הבמה ואחורי הקלעים זה אותו דבר". על פי מסמכים שנמצאים בידי חדשות 13, ארבעה משרדי עורכי הדין הגישו חוות דעת סותרות תיקים שונים - האם בכולם סילפו המשפטנים את חוות הדעת של הרופאים?

אבינועם רכס, יו''ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית לשעבר
אבינועם רכס, יו''ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית לשעבר

programs-shabbat-edition-articles-20191026-2241

מההסתדרות הרפואית נמסר: "הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית מגנה מתן חוות דעת סותרות על ידי אותו רופא או רופאה. התנהגות זו סותרת כללי אתיקה מאוד ברורים, הנוגעים לחובותיו של הרופא המשמש כעד מומחה, בהם: מתן חוות דעת רפואית לבית המשפט היא מחויבות אזרחית ומוסרית המוטלת על הרופא בהיותו בעל מקצוע בתחום זה. חוות הדעת תשמש כראיה במשפט ותסייע לשופט בחקר האמת ובהכרעת הדין. כמו כן על הרופא לתת חוות דעת מקצועית, אמינה וחסרת פניות, הנשענת על בסיס מדעי ועל סטנדרטים רפואיים מקובלים. רופא שייתן חוות דעת סותרת ותוגש בעניינו תלונה ללשכה לאתיקה, יועמד לבירור בפני הלשכה על פי תקנון הלשכה. במקרה דנן לאחר בחינת התלונה לא עלה חשד לפגם אתי בהתנהלות הרופא המצדיק המשך בירור התלונה".

תגובת משרד הבריאות: "בפני משרד הבריאות הועלו טענות כנגד מהימנותן של חוות דעת רפואיות המוגשות במסגרת הליכי תביעות נזיקין. לפי הנטען, חוות הדעת מנוגדות לכאורה לעמדתם המקצועית של נותני חוות הדעת. המסמכים שכביכול מגלים עמדה זו הועברו למשרד וזכו להתייחסות, על אף החשש המלווה את נסיבות השגתם. במסגרת בדיקת הטענות הועברו המסמכים להתייחסות אותם רופאים. לאחר קבלת תגובתם, לא נמצא בסיס משמעתי או פלילי להמשך טיפול והוחלט לסגור את הטיפול בתלונה, היות ולא ניתן לקשור בין עמדתם המקצועית לבין מערכת ההתייעצות המשפטית הפנימית שבין עורך הדין ללקוח מתוכה הוצא המסמך. יצויין כי, נציבות הקבילות אינה חלק מערכאות השיפוט האזרחיות. נותני חוות דעת רפואיות במסגרת תביעות אזרחיות מצהירים על תוכן האמת שבדבריהם ובהיעדר קביעה שיפוטית לפיה מדובר בתצהיר כזב, אין בידי הנציבות כלים לפתוח בהליכים משמעתיים בגין מתן עדות שקר". 

תגובת משרד עורכי הדין אהרנסון אבולעפיה: "המסמכים שביסוד הכתבה (התכתבות בין עורכי-דין לבין לקוחותיהם) מוגנים לפי החוק ועל פי פסיקת בית המשפט העליון, וחסויים בחיסיון מוחלט. זולת הצדדים להתכתבויות אלה אין לשום אדם או גוף זכות לעשות במסמכים הללו שימוש כלשהו. המכתב נושא הכתבה הושג בעבירה, בדרך לא דרך - והועבר שלא כדין גם לצדדים שלישיים, שניסו להפיק ממנו תועלת כספית (ללא כל הצלחה). בידינו ראיות על הטרדות, איומים ונסיונות סחיטה. כל פעולותינו ופעולות המומחים הרפואיים מטעמנו נעשו כדין ובהתאם לנדרש מאיתנו על פי אמות המידה המקצועיות כמייצגי לקוחותינו וכקציני בית המשפט. הניסיון לצייר תמונה מעוותת, בהוצאת דברים מהקשרם ובציטוט סלקטיבי, בחינת חצי אמת הגרוע משקר - לא ירתיע אותנו מהמשך ייצוג לקוחותינו כדין ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, כפי מנהגנו מזה עשרות בשנים".

פרופסור אורנה גייר מסרה בתגובה: "אני עומדת מאחורי חוות דעתי באופן מוחלט, כפי שאני עומדת מאחורי כל חוות דעת שאני כותבת לבית המשפט. לא כתבתי כל מסמך אחר ו/או סותר המתייחס למקרה הנדון, כפי שמעולם לא נתתי חוות דעת 'כפולות' או סותרות בתיק כלשהו. יצוין כי התכתבויות ומסמכים של עורך הדין הנשלחים לגורמים אחרים אינם מובאים לידיעתי ואינם מוכרים לי".

תגובת אם.סי.אי, המנהלת את התביעות בתחום האחריות המקצועית-רפואית עבור חברת הביטוח הראל: "לא נהיה שותפים להפרת חיסיון רפואי ו/או חיסיון עורך דין-לקוח, שעל פי דין חל איסור מוחלט בהפרתם. עם זאת, נציין כי ניהול התביעות נעשה באמצעות משרדי עורכי דין חיצוניים מהשורה הראשונה. עורכי הדין עומדים באופן מלא ומוחלט מאחורי דרך ההתנהלות בתביעות, לרבות חוות הדעת שמוגשות על ידם, ואשר ניתנות על ידי רופאים מומחים בעלי שם בתחומם. הערכות סיכון מבוצעות כחלק מתהליכי העבודה הפנימיים המקצועיים, אשר בוחנים היבטים רחבים של ההליכים בתרחישים היפותטיים שונים, ושמים דגש על טענות אפשריות של הצד השני ועל נקודות חולשה אפשריות מכל אספקט שהוא, לרבות התייחסות מומחים לתרחישים וטענות אלה. מדובר בפרקטיקת עבודה חוקית, מקצועית ומקובלת, הן בקרב תובעים והן בקרב נתבעים, והיא נדרשת לצדדים כחלק מההיערכות והטיפול השוטף בהליך המשפטי. פרקטיקה זו מסייעת לתובעים, לנתבעים, ולחברות הביטוח להעריך את סיכוייהם וסיכוניהם, ולקבל החלטות מקצועיות מתאימות. לא ניתן, לא נכון ואף לא ראוי לנהל תיקים משפטיים מורכבים ללא בחינה מתמדת של הסיכונים לצדדים בתרחישים אפשריים שונים. בהתאם, פרקטיקה זו נהוגה בענף החבויות בכל חברות הביטוח בארץ ובעולם, הוכרה כלגיטימית בפסיקת בתי המשפט, וכל ניסיון להציגה כפסולה - מופרך, ונובע מחוסר הבנה מוחלט". 

תגובת משרד עורכי הדין נשיץ ברנדס אמיר ושות': "אנו דוחים את ההאשמות הנכללות בכתבה בנוגע למעורבות משרדנו בחוות דעת סותרות. כעורכי דין שמייצגים את המערכת הרפואית במשך שנים רבות, אנו פועלים מאז ומתמיד אך ורק בהתאם לחוק, על פי שיטת המשפט הנהוגה בישראל. נמשיך לעשות זאת. המסמכים שעליהם מבוססת הכתבה הם מסמכים שהוחלפו בין עורכי דין לבין לקוחותיהם, ולפיכך חוסים תחת חיסיון משפטי מוחלט על פי דין. פרסום האמור במסמכים ו/או ציטוט מתוכם מהווה הפרה בוטה של החיסיון הנ"ל והינו בלתי חוקי".

הבהרה: 

שמו של משרד עורכי הדין אמודאי קין צמח ושות' הוזכר בטעות בתגובות לכתבה בהקשר לתביעה שבה הוגשו לכאורה חוות דעת רפואיות סותרות בעניין אשה שלקתה ברעלת היריון. למשרד וללוגו שהוצגו בתגובה אין כל נגיעה לנושא.

 

ולתחקיר על תעשיית חוות הדעת הרפואיות שמגלגלות מאות מיליוני שקלים בשנה על גבם של החולים. את התעשייה הזאת מזינים עשרות עורכי דין מובילים ורופאים בכירים שבהתייעצויות פנימיות מתארים התנהלות רשלנית לפרטי פרטים- חד וחלק, אבל בסופו של דבר מגישים לבתי המשפט חוות דעת הפוכות לחלוטין שנועדו לזכות את האחראים לרשלנות הרפואית. אריק וייס מביא את המסמכים והעדויות המטלטלים שמציירים תמונה עגומה על הפער שבין שבועת הרופאים למציאות בבתי המשפט