ראש המכינה מאסון נחל צפית: "אני מתבייש, מצטער ומתחרט"

יובל כאהן, שעמד בראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון", מעיד בדיון ההוכחות במסגרת המשפט שמתנהל מולו ומול מנהל התוכנית החינוכית לשעבר של המכינה, אביב ברדיצ'ב, אשר מואשמים בהמתה בקלות דעת של עשרה חניכים באסון שאירע באפריל 2018, לאחר שנקלעו לשיטפון בנחל שבערבה. "אני מבקש סליחה על אסון שקרה תחת אחריותי ובמעורבות ישירה שלי"

זמן צפייה: 00:23

אסון נחל צפית: בבית המשפט המחוזי בבאר שבע מעיד הבוקר (שלישי) יובל כאהן, שעמד בראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון", במסגרת דיון ההוכחות הבמשפט שמתנהל מולו ומול אביב ברדיצ'ב , מנהל התוכנית החינוכית לשעבר של המכינה, בעקבות האסון בנחל צפית.

כזכור, באסון שאירע באפריל בשנת 2018, נהרגו עשרה חניכים, בהן תשע נערות ונער אחד, לאחר שנקלעו לשיטפון בנחל שבערבה. בקבוצה היו כ-25 נערים ונערות, ששהו על אחת ממדרגות הנחל כשהמים הגיעו וסחפו אותם. כאהן וברדיצ'ב מואשמים בעבירות המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה.

כוחות חילוץ והצלה בנחל צפית
כוחות חילוץ והצלה בנחל צפית. אפריל 2018 | צילום: כבאות והצלה נגב

במהלך הדיון, כאהן הביע צער וחרטה על מעשיו: "אני מתבייש. אני מצטער. אני מתחרט. אני מבקש סליחה על אסון שקרה תחת אחריותי, ובמעורבות ישירה שלי. אני מבקש סליחה על אסון שנהרגו בו שתי חניכות שאהבתי והערכתי. אסון שנהרגה בו נכדה של מי שעבדה איתי יום ולילה 11 שנים במכינה, ושלחה את הנכדה שלה לטיול הזה ולא קיבלה אותה חזרה".

"אסון שנהרגה בו בת דודה של מי שהקים איתי את המכינה והיה איש צוות מרכזי במכינה, וחיתנתי אותו עם בוגרת המכינה. 11 שנים עד יום האסון. אח של בוגרת המכינה שלא זכיתי להכיר, ועוד 5 נערות שלא זכיתי להכיר", הוסיף כאהן.

הזירה בנחל צפית
הזירה בנחל צפית. אפריל 2018 | צילום: מד''א

עוד אמר כאהן: "אני שואל האם לא חשובה גם האמת? הערך היחיד שבחרו לכתוב במסמך החזון של המכינה, הוא שאומרים אמת על מה שקרה, מתחקרים ולא מחפשים אשמים. זה עיקרון בטיחותי במערכות. אם כתב האישום היה משקף את העובדות והמציאות, או קרוב לשקף, אני מניח שהדברים היו אחרת".

לדבריו, "חינכתי כל השנים לערך הזה. מהרגע הראשון במשטרה כל הגרסאות שמסרתי, מסרתי את כל הדברים לפי ערך האמת. מה היה בדיוק. זה מה שעשיתי בתשובה לכתב האישום ומה שאעשה גם כאן. אני לא חושב שזה היה נכון לא לנהל משפט, כשהעובדות והאמת לא נכונות".

הרוגי אסון השיטפון בנחל צפית
10 הרוגי אסון השיטפון בנחל צפית

כחצי שנה לאחר האסון, פרסמה ועדת אהרונישקי, שהוקמה בעקבות האירוע, דוח חריף, שבו היא מבקרת את הפיקוח של משרד החינוך ומשרד הביטחון על המכינות הקדם צבאיות, כמו גם את חוסר המדיניות בנוגע אליהן. בין היתר, מצאה הוועדה כי הפיקוח והסיוע המקצועי למכינות מצד משרדי הממשלה מצומצמים ביותר, וכי ההתאמה בין התקנות והכללים למתרחש בשטח - מוגבלת.

הדוח מצביע על כך שעד לאסון, משרד החינוך לא קבע כללים הנוגעים לפעילות חוץ ולהתנהלות בשגרה, בעוד משרד הביטחון לא גיבש כללים בעניין ההכנה לצה"ל והאימון הגופני. בדוח נכתב כי שני המשרדים הותירו חופש פעולה נרחב מדי למכינות, לא פיקחו על התנהלותן ואף התעלמו מהנחיות פרטניות שמגובות בנהלים בכל הקשור לפעילות המכינות ולנושאי בטיחות כוללים. "שינויים מהותיים שצריכים להתבצע בכל הדרגים, זאת כמובן במטרה שמקרים ואסונות כמו שהיה בנחל צפית לא יחזרו עוד", אמר רנ"צ בדימוס שלמה אהרונישקי.