פינוי ח'אן אל-אחמר: הממשלה תבקש דחייה נוספת; ספק אם בג"ץ יאשר

פרסום ראשון: בגלל הבחירות, ראש הממשלה לפיד יבקש דחייה נוספת מבג"ץ בעניין פינוי הכפר הבדואי, שלגביו הוצא צו פינוי ב-2018 בשל בנייה בלתי חוקית. גם נתניהו ובנט בזמנם דחו את מימוש צו ההריסה מסיבות שונות. לאחר הדחייה בחודש מרץ האחרון כתבו השופטים: "מגיע שלב שבו הניסיון הופך לביזיון"

זמן צפייה: 01:19

ראש הממשלה יאיר לפיד יבקש מבג"ץ דחייה לפינוי הכפר הבדואי ח'אן אל-אחמר, שנועד להריסה בשל בנייה בלתי חוקית, כך נודע היום (שני) לחדשות 13. דחייה זו מגיעה לאחר שממשלת בנט ביקשה במרץ האחרון דחייה של שלושה חודשים. הסוגייה הרגישה מתגלגלת ממשלה לממשלה, חמש שנים אחרי שבג"ץ אישר את פינוי הכפר, מסיבות שונות – בחירות, לחץ בינלאומי ורגישות מדינית.

התשובה הרשמית של לשכת ראש הממשלה תועבר בקרוב לבג"ץ, אולם לא ידוע האם בית המשפט אכן יאפשר את הדחיה הנוספת. בפעם האחרונה שביקשה ממשלת בנט דחייה "בשל עיסוקו של ראש הממשלה במשבר הלחימה באירופה" - כתבו השופטים שהתנהלות המדינה כבר הופכת לביזיון.

חאן אל-אחמר
חאן אל אחמר | צילום: רויטרס

השופט נעם סולברג כתב בפסיקה: "קרב היום שבו לא נוכל עוד להשלים עם אי-בירור העתירה ונידרש להכרעה ברורה, לשבט או לחסד. לא ניתן למתוח את החבל עד בלי די. מגיע שלב שבו הניסיון הופך לביזיון".

בשנת 2019 ביקש ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לדחות את מימוש צו ההריסה, וביקש להמתין שתקום ממשלה אחרי הבחירות. לפיד ישתמש בטיעון דומה גם הפעם, וישיב לבית המשפט כי "יש לאפשר לדרג המדיני שיכנס לתפקידו לאחר כינון ממשלה חדשה להדרש לנושא".

בנימין נתניהו, נפתלי בנט, ויאיר לפיד
בנימין נתניהו, נפתלי בנט, ויאיר לפיד

ח'אן אל-אחמר הוא מאחז בדואי בלתי חוקי באזור מישור אדומים סמוך לכביש 1, אשר מתגוררות בו עשרות משפחות. ב-2017 חילק המנהל האזרחי כ-40 צווי הריסה לכל המבנים בח'אן אל־אחמר, אולם הצווים לא מומשו, וכשנה לאחר מכן בספטמבר 2018 קיבל הפרלמנט האירופי החלטה שלפיה פינוי המתחם ייחשב הפרה של אמנת ז'נבה הרביעית.