אלפים בהלוויית מנכ"ל העירייה; "אין משילות, יורים באזרחים"

בטירה הובא למנוחות בנוכחות אלפים ד"ר עבד אלרחמן קשוע, שנרצח שלשום. ראש העיר טייבה תקף: "לממשלה נוח שהערבים רוצחים האחד את השני". שב"כ יסייע בחקירת הטבח באבו סנאן. בן דודם של 3 מהנרצחים: "מצפה מהממשלה לפעול באופן שונה"

זמן צפייה: 03:53

ברקע המשך חקירת הרצח של מנכ"ל עיריית טירה, ד"ר עבד אלרחמן קשוע, שנורה למוות שלשום בעירו, אלפים ליוו אותו היום (רביעי) למנוחות. ראש העיר טייבה, שועאע מסארווה מנצור, תקף את הממשלה: "נוח לה שרוצחים האחד את השני בחברה הערבית". בינתיים, בבוקר שאחרי הטבח באבו סנאן שבגליל המערבי, ואחרי שבמשטרה נשלל לפי שעה החשד כי הרצח בוצע על רקע פוליטי - למרות שאחד הנרצחים הוא מועמד לראשות המועצה - שב"כ הודיע כי יסייע למשטרה, "במסגרת תפקידו של שב"כ בחוק כשומר על סדרי המשטר הדמוקרטי בישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308231258' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='נהג ברכב בעת חיסול מנכ"ל עיריית טירה: "נסעתי משם מהר"' poster='' kid='1_we1fmfwx' duration='58']

מוחמד דעאס, יו"ר הוועדה הפוליטית של התנועה האיסלאמית בטירה, שנהג ברכב בעת שחוסל מנכ"ל העירייה ואף נפצע ברגלו, שחזר היום בשיחה עם חדשות 13: "שמונה קליעים פגעו בדלת של הרכב. נפצעתי, אבל לא הרגשתי. הנעתי את המכונית כשלפתע הגיע עוד מתנקש עם אקדח מהצד השני של הרכב. עבד צעק ואמר 'אללה אכבר' כמה פעמים. נסעתי משם מהר".

עבד אלרחמן קשוע, מנכ''ל עיריית טירה שנרצח
עבד אלרחמן קשוע, מנכ''ל עיריית טירה שנרצח
מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, בזירת הרצח בטירה
מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, בזירת הרצח בטירה | צילום: דוברות המשטרה

באבו סנאן נורו למוות אמש גאזי (53), זהר אל דין (45) ואמיר סעב (28). בירי נרצח גם סלמאן חלבי (65), תושב ירכא. במשטרה חושדים שהרצח בוצע במסגרת בסכסוך בין משפחות פשע מוכרות בצפון. אחיינו של חלבי סיפר כי דודו היה בעל חלקת אדמה סמוכה לזירת הרצח: "הוא נכנס לשתות קפה, והיורה פתח באש בלי אבחנה". לפי אחד מכיווני החקירה, ייתכן שהארבעה הובאו למקום במכוון - ואז נורו מטווח אפס.

אנוואר סעב, קרוב משפחתם של שלושה מהנרצחים אמר: "לא מדובר בעוד רצח. אין פה משילות. מה שקורה פה קורה גם בלבנון. פשוט יורים באזרחים". הוא הוסיף כי הקורבנות "נתנו את הדם והלב שלהם למדינה. אני לא יודע מי עשה את זה. המשטרה חוקרת - ומצפה בכל פעם לתוצאה אחרת. אני מצפה שהממשלה והעומד בראשה תקים גופים ותפעל באופן שונה". ראש העיר טייבה, שועאע מסארווה מנצור, אמר: "נוח לממשלה שרוצחים האחד את השני בחברה הערבית".

גאזי סעב
גאזי סעב

בעקבות גל הרציחות בחברה הערבית, יכנס ב-16:00 ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון מיוחד בעקבות גל הרציחות בחברה הערבית, בנוכחות חברי ועדת המשנה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית - בהם השר יריב לוין והשר איתמר בן גביר.

המפכ''ל בזירת הטבח באבו סנאן
המפכ''ל בזירת הטבח באבו סנאן | צילום: שיר תורם, פלאש 90

המפכ"ל יעקב שבתאי, שהגיע לזירה בלילה, אמר: "הבנתי שאחד הנרצחים כאן מועמד לאחת הרשויות. ככל העולה כרגע מהנתונים - אין קשר בין הבחירות לרשויות המקומיות לבין הרצח. אני לא יודע מי היה פה במקרה ומי לא. אנחנו עדיין בשלבי החקירה הראשונים ונעשה כל שביכולתנו כדי לסכל את טרור הדמים הזה". נתניהו אמר: "נפעיל את כל האמצעים, כולל שב"כ, כדי לנצח את הפשיעה הזו. כל אזרחי ישראל חייבים לחיות בביטחון ולא בצל הטרור הפנימי".

אחרי הטבח, הודיעו ראש העדה הדרוזית, שייח' מופק טריף, פורום ראשי הרשויות הדרוזיות וחברי הכנסת בני העדה על שביתה במוסדות הרשמיים ביישובים הדרוזים היום: "העדה הדרוזית מגנה בתוקף את מעשה הטבח באבו סנאן ומטילה את האחריות על היעדר הביטחון ביישובים בצפון הארץ על המשטרה והממשלה. מעשי הרצח והפשיעה הם דוגמה חיה להיעדר משילות למול השתלטות הטרור הפלילי על הנעשה ברחוב, ללא כל אבחנה בין מגזרים או יישובים. הפשע המאורגן הפך לשליט ללא עוררין. העדה הדרוזית פונה לראש הממשלה ודורשת צעדים מידיים להפסקת מעשי הרצח והאלימות הפושה. רק צעדים רציניים, מידיים ונוקשים יהיה בהם כדי להחזיר את הביטחון ליישובים ולתושבים. העדה הדרוזית משתתפת בצער המשפחות ומבקשת מהציבור לשמור על איפוק ולא להיגרר אחר שמועות חסרות שחר ואחריות".

שוטרים בזירת הרצח באבו סנאן
שוטרים בזירת הרצח באבו סנאן | צילום: שיר תורם, פלאש 90
זירת הרצח באבו סנאן
זירת הרצח באבו סנאן | צילום: שיר תורם, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר אחרי הרצח: "כל אזרח בחברה הערבית בישראל חי היום בפחד נורא, באבל כבד ובחרדות איומות. כל אחד מהנרצחים הוא עולם ומלואו למשפחתו ואוהביו. זהו מצב חירום שמחייב צעדים נחושים של המדינה כדי למגר את הפשיעה והאלימות, ולמנוע את אבדן החיים. תנחומיי למשפחות האבלות מהימים האחרונים - מטירה ועד אבו סנאן". הנרצחים, בני 50-30, שלושה מהם תושבי ירכא ואחד תושב אבו סנאן.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "הניסוי הקרוי 'ממשלת ימין על מלא' נכשל. האנשים שרקדו על הדם והבטיחו לשנות את המשוואה, שינו אותה – לרעה. יותר טרור, יותר רציחות, פחות ביטחון אישי לאזרחי ישראל. מי שמינה את בן גביר וסמוטריץ' לא יכול לחמוק מאחריות. במשמרת של נתניהו המדינה מתפרקת. אנשים נרצחים כל יום. אנחנו במצב חירום, אי אפשר להמשיך ככה. הממשלה שלנו הוכיחה שאפשר אחרת. במקום לריב קמנו כל בוקר לעבוד והבאנו יותר ביטחון, יותר יציבות, יותר שפיות".