הרג הפלסטיני: ביהמ"ש הורה לשחרר את החשודים למעצר בית

אלישע ירד, הדובר לשעבר של ח"כ לימור סון הר-מלך ואחד החשודים ברצח הפלסטיני בן ה-19, שוחרר למעצר בית. החשוד המרכזי, יחיאל אינדור, שוחרר גם הוא למעצר בית. התיק הועבר לבית משפט השלום מהעליון, לאחר שהתקבלו ממצאים חדשים, בהם דו"ח נתיחת הגופה מהרשות הפלסטינית

זמן צפייה: 01:24

שעות אחרי שבית משפט השלום שחרר היום (רביעי) למעצר בית את אלישע ירד, החשוד ברצח הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19 ליד הכפר בורקה ודובר לשעבר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך ממפלגת עוצמה יהודית, המשטרה הגישה ערר בנוגע לשחרורו.

בדיון בבית משפט השלום, המשטרה הציגה את ממצאי החקירה, לאחר שבית המשפט העליון הורה להחזיר את התיק לערכאה הנמוכה יותר לדיון בממצאים החדשים. נציג הפרקליטות הציג בדיון את החומר הסודי שניתן לו משב"כ, יחד עם דו"ח משטרה נוסף, ואמר: "החקירה מורכבת. התמונה שקיבלנו משב"כ צובעת את החומרים בצבעים אחרים".

כזכור, אתמול קבע בית המשפט המחוזי בירושלים כי ירד ישוחרר למעצר בית בתנאים מחמירים, ובתגובה הגישה המשטרה בקשת ערר לבית המשפט העליון. במהלך הדיון אמרה השופטת תמר בן אשר: "לאחר שעיינתי בחומר החקירה וכן קראתי את ההודאות של שני העוררין הגעתי למסקנה כי בכל הנוגע לאלישע ירד חומר הראיות המבסס חשד למעורבות באירועים אינו ברף המינימלי הדרוש לצורך ביסוס חשד סביר, בכל הנוגע לעבירות ההמתה. בנסיבות האלה מצאתי שהוא ישוחרר למעצר בית מלא".

היא הוסיפה: "בדומה, עבירת שיבוש הליכי המשפט הנה בעוצמה נמוכה וספק אם היא מצדיקה את המשך המעצר". בנוגע לאינדור אמרה השופטת כי "מאחר שעורך דינו משך את הערר בכפוף להקלה על תנאי מעצרו מכיוון שהוא שוהה בבית חולים. עם זאת, בהתאם למוסכם עם נציג המשטרה, יינתנו הוראות באותן הקלות".

Whatsapp Image 2023 08 06 At 0
אלישע ירד, החשוד ברצח הפלסטיני, בבית המשפט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עורך הדין אביחי חג'בי, שמייצג את אלישע ירד, אמר בבית המשפט כי "ההגנה סבורה שברגע שבית המשפט ישמע אותנו, הוא יורה על שחרורו של העורר". בנוסף אמר עו"ד חג'בי כי אם החשד הסביר לא התחזק ואף נחלש, הוא צריך להורות על שחרורו.

הלווית הצעיר הפלסטיני
הלוויית הצעיר הפלסטיני | צילום: רויטרס

מי שהגיעה לבית המשפט היא ח"כ לימור סון הר-מלך, שמאמינה כי אין אמת בחשדות נגד העצורים. "לא דובים ולא יער אין בחשדות נגדם", ציינה. "השופטת אמרה שהמשטרה הגיעה לכאן לא מוכנה, וגם במוצאי השבת נאמר פעם אחר פעם כי אין חומרים ואין כאן דבר. נחכה להמשך הדיון ואני בטוחה שלמרות שיש מי שמנסה להבעיר את האירוע הזה מחדש - זה לא יעזור, כי האמת היא ברורה. יש אנשים שנאבקים על הארץ ואני מקווה שהיום בבית המשפט הצדק יתברר. יש לבחורים האלה גיבוי מלא-מלא ממני, ובכל מדינה שפויה הם היו זוכים לכבוד והערכה".

Screenshot 2023 08 06 070506
ח''כ לימור סון הר-מלך והחשוד ברצח אלישע ירד | צילום: אריק מרמוק, חיים גולדברג, פלאש 90

השניים חשודים ברצח ממניע גזעני. יחיאל אינדור, שנפצע קשה לאחר הירי מפגיעת אבן בראשו, הוא החשוד המרכזי. אלישע ירד, לשעבר הדובר של ח"כ סון הר-מלך, הוא החשוד השני במעשה. על-פי המשטרה, ישנו חשד חזק יותר נגד אינדור על רצח. נגד ירד יש ראיות חזקות יותר על שיבוש מהלכי חקירה ופחות על הרצח עצמו. המשטרה לא חקרה פלסטינים בשלב זה.

Whatsapp Image 2023 08 10 At 1
אלישע ירד בבית המשפט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אלישע ירד, החשוד ברצח, הוא דמות מוכרת בקרב נערי הגבעות והימין הקיצוני. הוא שימש כדובר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית במשך מספר חודשים עד שהחליט לוותר על התפקיד. הוא היה יעד של שב"כ בעבר והביע עמדות קיצוניות באופן תדיר. לאחר הפרעות בחווארה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי צריך "למחוק את חווארה. עכשיו. בלי להתנצל ובלי לגמגם".

בחקירתו אמר ירד: "הייתי שם, זרקו עלינו אבנים. הם היו עם אלות וירו עלינו זיקוקים בכיוון ישיר. אינדור (החשוד בירי שנפצע) ירה מספר פעמים באוויר כדי להבריח את הערבים ולא ראיתי לאן הוא ירה".

"ראיתי אותו מקבל סלע בראש", הוסיף ירד בחקירתו. "שניים סחבו אותו תוך כדי זריקת אבנים לעברנו, אז הסתובבתי וחזרתי בחזרה. לא ראיתי אף ערבי על הרצפה, ולא שסוחבים אותו". השאלה המרכזית: מה קדם למה בסדר הפעולות בשטח. כלומר, האם קודם בוצע הירי שממנו נהרג מעטאן - או לפני כן נפצע החשוד היהודי.