"חתונת השנאה": הערעור התקבל, 4 קטינים הורשעו בהסתה לאלימות

אחרי שהמדינה ערערה על זיכויים של ארבעת הקטינים - הפך המחוזי בי-ם את ההחלטה והרשיע אותם בעבירה של הסתה לאלימות: "מעשים בוטים אלה בוצעו במהלך ריקודים נלהבים למשמע שני שירים שתוכנם קשור בנקמה, ובנוכחות קהל הכולל צעירים רבים שעלולים היו להיות מושפעים מהתוכן המסית"

חתונת השנאה
באי החתונה רוקדים עם סכינים, שלטים, רובים ותמונות | צילום: חדשות 10

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום (חמישי) ארבעה קטינים שלקחו חלק ב"חתונת השנאה", האירוע שנערך בירושלים בפברואר 2015, אז הונפו שלטים ועליהם התנוססה תמונת התינוק עלי דוואבשה שנרצח בפיגוע השנאה בדומא. הפרשה נחשפה לראשונה בחדשות 13. תחילה זיכה בית משפט השלום את חמישה קטינים מעבירת הסתה לאלימות, אך בית המשפט המחוזי הותיר את זיכויו של אחד מהם על כנו מחמת הספק והשאר הורשעו.

"ברקע הדברים", נכתב בהחלטה, "אירוע הרצח בכפר דומא במהלכו הושלך בקבוק תבערה לבית משפחת דוואבשה. כתוצאה מכך עלה הבית באש על יושביו. ההורים סעד וריהאם, והתינוק עלי נפטרו. על בית בקרבת מקום רוססה הכתובת 'נקמה"'וכן ציור של מגן דוד. כארבעה חודשים לאחר מכן נעצרו מספר חשודים בביצוע הרצח. זמן קצר לאחר המעצרים התקיים אירוע חתונה בירושלים. בשלב מסוים במהלך ריקודי החתונה, שר זמר החתונה שני שירים שתוכנם קשור לנקמה.

ריהאם עלי וסעד דוואבשה שנספו בפיגוע ההצתה בדומא
ריהאם, עלי וסעד דוואבשה שנספו בפיגוע ההצתה בדומא | צילום: רויטרס

"למשמע השירים האמורים, הונפו ברחבת הריקודים שלטים ובהם תמונות של בני משפחת דוואבשה - ההורים והתינוק עלי - ותמונות של כתובת ה'נקמה'. כמו כן הונפו שני רובים אוטומטיים, חפצים הנחזים להיות כלי נשק, סכינים, וכן בקבוקי זכוכית שהוכנסו לפייתם בדים כדי שידמו לבקבוקי תבערה. תוך כדי הריקודים לצלילי שני השירים, המשיבים ביחד עם אחרים דקרו פעם אחר פעם את התמונות של בני משפחת דוואבשה בסכינים. אחדים הציתו וקרעו את התמונות. בית המשפט בחן מעשים אלה לאור יסודותיה של עבירת ההסתה לאלימות כפי שהיא מוגדרת בחוק העונשין, שכוללת חלופה של פרסום 'קריאה לעשיית מעשה אלימות' וחלופה של פרסום 'דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה אלימות, תמיכה בו או הזדהות עמו'".

נקבע כי ארבעת הקטינים היו מודעים לתוכן המסית ולאפשרות הממשית לכך שהדבר יוביל לעשיית מעשה אלימות, ולכל הפחות עצמו עיניהם מפני אפשרות ממשית זו. "בית המשפט עמד על צירוף הנסיבות במקרה זה: השחתת התמונות של בני משפחת דוואבשה באמצעות דקירה בסכין, ושריפה על ידי בקבוקי תבערה; הנפת שלט עם הכתובת "נקמה"; וכן הנפת כלי נשק. מעשים בוטים אלה בוצעו במהלך ריקודים נלהבים למשמע שני שירים שתוכנם קשור בנקמה. והכל במועד נפיץ ורגיש, ובנוכחות קהל הכולל צעירים רבים שעלולים היו להיות מושפעים מהתוכן המסית. בכך התקיימו יסודותיה של עבירת ההסתה לאלימות". הדיון הוחזר לבית משפט השלום לנוער לקביעת עונשם.

באפריל אשתקד הרשיע בית משפט השלום בירושלים שבעה נאשמים, כל אחד לפי חלקו, בביצוע עבירות של הסתה לאלימות או טרור, תמיכה בארגון טרור, הסתה לגזענות, החזקת נשק והפרת הוראה חוקית, במהלך החתונה המדוברת: יקיר אשבל, דניאל פינר, יהוידע סוכי, דב מורל, טל נוה, שמואל פיין וצבי זלטקין.

באותו יום, במהלך חתונתו של אשבל, הונפו שלטים ועליהם התנוססה תמונת התינוק עלי דוואבשה מדומא שנרצח בפיגוע השנאה בדומא. לפני החתונה הודפסו תמונותיהם של בני משפחת דוואבשה, סעד, ריהאם ועלי כפי שפורסמו בכלי התקשורת לאחר הפיגוע בכפר דומא. על תמונתו של התינוק עלי נכתב "נקמה". במהלך החתונה שר הזמר סיני תור - שזוכה בפרשה - את השיר "ייבנה המקדש". תור הוסיף לשיר מלים ואמר פעמיים "יישרף, יישרף המסגד" וכן "יתפוצץ, יתפוצץ המסגד".