אחרי כשנתיים: חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס שוחרר מהכלא

גטאס, שכיהן כח"כ מטעם מפלגת בל"ד בכנסת ה-19 וה-20, סיים לרצות את העונש שנגזר עליו לאחר שהורשע בהברחת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים, בהם המחבל וליד דקה

זמן צפייה: 00:18

באסל גטאס, לשעבר חבר כנסת מטעם מפלגת בל"ד, שוחרר הבוקר (שני) מכלא מגידו לאחר שריצה מאסר של כשנתיים בגין הברחת טלפונים ניידים לאסירים ביטחוניים בכלא קציעות.

לאחר שהשתחרר, אמר גטאס לרשת אל-מיאדין כי "התנאים בכלא עבור האסירים הפלסטינים קשים, למרות שיש המנסים לתארם כמחנה קיץ. בתי הכלא הם אמצעי דיכוי בידי הכיבוש הישראלי". לטענתו, שוחרר בשעת בוקר מוקדמת בתחנה המרכזית בעפולה, כדי שמשפחתו לא תוכל לקבל את פניו.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190527-0848' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: גטאס מבריח טלפונים ניידים לאסיר בכלא קציעות (ארכיון)' kid='1_g32j146g' duration='8'']

בינואר 2017 נחשף בחדשות 13 סרטון בלעדי שחשף את האופן שבו הבריח גטאס את הטלפונים הניידים לתוך כלא קציעות. בסרטון נראה נראה חבר הכנסת נכנס לחדר המפגש עם האסיר הביטחוני באסל ביזרי. הוא נועל אחריו את הדלת ומוודא שהיא נעולה היטב, שולף מכיס מעילו מעטפות עם טלפונים ניידים זעירים וכרטיסי SIM - ומוסר אותן למחבל, אשר מתועד מחביא אותם מיידית בתחתוניו. בסך הכל העביר חבר הכנסת לאסיר ארבע מעטפות.

גטאס והאסיר ביזרי לא היו מודעים לכך שמצלמה הותקנה בחדר המפגש מבעוד מועד, פעולה שאושרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בשל מידע מוקדם על כוונתו של חבר הכנסת להעביר את המכשירים. היעד למשלוח שהעביר גטאס היה המחבל ואליד דקה, רוצחו של החייל משה תמם.

באסל גטאס עם משפחתו לאחר השחרור מהכלא
באסל גטאס עם משפחתו לאחר השחרור מהכלא | צילום: חדשות 13
באסל גאטס לאחר השחרור מהכלא
באסל גאטס לאחר השחרור מהכלא | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מתחזק החשד: הגורם לשריפה במבוא מודיעים – הצתה

טרגדיה באשדוד: גבר התמוטט במהלך חתונת בתו – ומת

לאחר שעות של חיפושים: משפחה שנעדרה בכינרת אותרה בריאה ושלמה

באסל גאטס עם משפחתו לאחר השחרור מהכלא
באסל גאטס עם משפחתו לאחר השחרור מהכלא | צילום: בל''ד

כחודשיים מאוחר יותר, במארס 2017, סוכם כי במסגרת הסדר טיעון גטאס יודה בכתב אישום מקל, יתפטר מיידית מהכנסת וירצה שנתיים מאסר בפועל. על פי כתב האישום המתוקן, גטאס הואשם כי ניצל את חסינותו כח"כ כדי להבריח לכלא קציעות טלפונים ופתקים לאסירים בטחוניים, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 10.

סעיף הטרור בכתב האישום הומר לסעיף פחות, שעניינו טרור אך ללא עבירה שפוגעת בביטחון המדינה. גטאס עצמו אישר את הסדר הטיעון. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, תקף את הפרקליטות על הסדר הטיעון: "מתקשה להבין מדוע הפרקליטות מסתפקת בשנתיים מאסר בלבד לגטאס על פעולות של סיוע לטרור כאשר הראיות כה מוצקות. מקווה שבית המשפט יחמיר הרבה מעבר לכך", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

עוד הוחלט כי גטאס יתפטר באופן מיידי מהכנסת. העבירה שבה הואשם היא עבירה שיש עמה קלון, מה שימנע ממנו את האפשרות התאורטית לרוץ לכנסת, מיד לאחר שחרורו.

באסל גטאס
באסל גטאס | צילום: רויטרס

כמה ימים מוקדם יותר, ובצל המגעים להסדר הטיעון, שלח ח"כ גטאס מכתב ליו"ר ועדת הכנסת יואב קיש ושאר הח"כים באמצעות ארגון "עדאלה", ובו הפציר בהם שימנעו את הדחתו. "בקשת הדחתו של חה"כ גטאס אינה עונה על היסוד הבסיסי בדבר קיומה של עילת התמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור לכן הנכם נדרשים לדחות על הסף את הבקשה להפסקת חברותו של חה"כ בכנסת", נאמר במכתב.

גם למכתב הגיב השר ארדן: "את באסל גאטס יש להדיח מהכנסת לאלתר. אין קשר לסוג כתב האישום שיוגש נגדו. אני גם מקווה שיואשם גם בסעיף סיוע לטרור. כל אדם שמבריח מכשירי סלולר למחבלים בכלא יודע שהם יעשו בהם שימוש גם לסיוע למעשי טרור נוספים. אין מודעות וכוונה אחרת שניתן לייחס למעשה כזה. ובעיקר כשמדובר על ניידים רבים".

ח"כ גטאס עצמו אישר את הפרטים, וביקש להדגיש כי מעשיו נבעו ממניעים אישיים, מצפוניים והומניטריים כלפי האסירים ושהוא מקבל אחריו מלאה על מעשיו. לדבריו, ההסדר כולל כתב אישום שונה לחלוטין מהטיוה שהוגשה לכנסת ואינה כוללת סעיפים הקשורים ל"פגיעה בביטחון המדינה או האזרחים או תמיכה בטרור".