כתב אישום כפוף לשימוע יוגש נגד בכירי בל"ד בגין עבירות מרמה

היועמ"ש קבע כי הח"כית לשעבר חנין זועבי ובכירים אחרים במפלגה ביצעו עבירות מרמה כלפי מבקר המדינה במסגרת מערכות הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות בשנת 2013. "מרמה מאורגנת, רחבה ושיטתית"

זמן צפייה: 00:22

פרסום ראשון: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מדלבליט קבע כי יש להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד חברת הכנסת לשעבר חנין זועבי ונגד מפלגת בל"ד בגין עבירות מרמה כלפי מבקר המדינה - כך פורסם היום (חמישי) בחדשות 13.

היועמ"ש ופרקליט המדינה שי ניצן הודיעו לבאי-כוחן של מפלגת בל"ד ושל זועבי, כי נשקלת העמדתם לדין בחשד לעבירות שונות שבוצעו לכאורה במסגרת מערכות הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות בשנת 2013, וזאת כפוף לשימוע שייערך להם, ככל שיחפצו בכך. זועבי חשודה בזיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון.

במקביל, הודיעה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ל-35 חשודים נוספים בפרשה כי נשקלת העמדתם לדין כפוף לשימוע, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון.

חנין זועבי
חנין זועבי | צילום: סמי עבד אל חמיד

מדובר בפרשת זיוף ומרמה לכאורה שבוצעה כאמור בעיקרה כלפי מבקר המדינה, בנושא כספים שקיבלה המפלגה בשתי מערכות בחירות, הכלליות והמקומיות, שהתקיימו בשנת 2013. הפרשה כוללת חשדות לדיווחים שקריים ולהצגת מצגים כוזבים למבקר המדינה בנוגע למקור כספים שקיבלה המפלגה ולהצגתם ככספי תרומות ממאות אזרחים פרטיים. העבירות המיוחסות לחשודים התרחשו בשנים 2016-2013. "במסגרת חקירת הפרשה נחשפה מרמה מאורגנת, רחבה ושיטתית הן מבחינת היקף הפעילות וריבוי המעורבים, הן מבחינת מורכבות ותחכום המעשים", נכתב בהודעת משרד המשפטים.

בשנת 2013 התקיימו בישראל שתי מערכות בחירות - הבחירות הכלליות לכנסת בינואר, והבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר. על-פי החשד, במהלך שנה זו הפקידה המפלגה, באמצעות בעלי תפקידים בה, כ-3.2 מיליון ש"ח לחשבונות הבנק של המפלגה. הכספים הוצגו במרמה כתרומות של תורמים פרטיים שבחרו לתרום למפלגה מכספם במערכות הבחירות, אולם בפועל היו אלו כספים שהתקבלו שלא כדין, בניגוד להגבלות הקבועות בחוק ובניגוד להנחיות מבקר המדינה, ממקור שעד היום לא הוברר טיבו. המפלגה והחשודים, אשר פעלו לטובת המפלגה, הציגו מצגים כוזבים בפני הבנק ובפני מבקר המדינה, לפיהם הכספים שהתקבלו ממקור אחר, והופקדו בחשבון הבנק של המפלגה, מקורם כביכול בתרומות לגיטימיות. לשם כך, הפעילו המפלגה והחשודים, בשתי מערכות הבחירות, מערך מרמה במסגרתו זויף תוכנם של עשרות פנקסי קבלות שנועדו לתורמים והוגשו אלפי קבלות מזויפות על סך מיליוני שקלים.

בכל הנוגע לבחירות הכלליות, בחודשים ינואר עד ספטמבר 2013 הפקידו נציגי המפלגה בחשבון הבנק שלה כספים בסכום כולל של כ-2.4 מיליון שקל. בפברואר 2016 הגישה המפלגה למבקר המדינה, באמצעות בעלי תפקידים בה, דו"ח כספי שקרי בנושא הבחירות הכלליות בשנת 2013, ולפיו הסכומים שהופקדו מקורם כביכול בתרומות של יחידים. לדו"ח הכספי צורפו כ-1,300 קבלות מזויפות ורשימת תורמים כוזבת עם פרטי תורמים שתרמו לכאורה למפלגה בחודשים פברואר-ספטמבר 2013. בפועל זויפו הקבלות ומולאו בשנים 2016-2015 על ידי פעילי המפלגה, וביניהם מתרימים לכאורה וכן עורכי דין מטעם המפלגה, שחתמו לכאורה על תצהירים בהם אישרו כי הם התרימו תורמים.

חברת הכנסת חנין זועבי בעת הפגנה בנצרת
חברת הכנסת חנין זועבי בעת הפגנה בנצרת | צילום: ehnatv

בכל הנוגע לבחירות לרשויות המקומיות, בחודשים נובמבר ודצמבר 2013 הפקיד נציג מטעם המפלגה בחשבון הבנק שלה הפקדות בסכום כולל של כ-713 אלף שקל. באפריל 2014 הגישה המפלגה למבקר המדינה, באמצעות בעלי תפקידים בה, דו"ח כספי שקרי בנושא הבחירות המקומיות בשנת 2013, ולפיו הסכומים שהופקדו מקורם כביכול בתרומות של יחידים. לדו"ח הכספי צורפה רשימת תורמים כוזבת עם פרטי תורמים שתרמו לכאורה למפלגה בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2013. בהמשך הגישה המפלגה כ-350 קבלות מזויפות בהתאם לרשימת התורמים הכוזבת שהוגשה. בפועל זויפו הקבלות ומולאו במהלך החודשים יולי-אוגוסט 2014, על ידי בעלי תפקידים בכירים במפלגה ופעיליה. בספטמבר 2016 פורסם כי בכירים במפלגת בל"ד חשודים בעבירות כספים בהיקף של מיליוני שקלים. 

בל״ד בתגובה להודעת היועץ המשפטי לממשלה: מפלגת בל"ד דוחה בתוקף את ההאשמות נגדה, נגד חברת הכנסת לשעבר, חנין זועבי, ונגד חברי מפלגה אחרים, בגין מה שמכונה "פרשת בחירות 2013". החקירה בנושא הסתיימה לפני כשלוש שנים, הפרקליטות חיכתה את כל הזמן הזה רק כדי להודיע על החלטותיה ערב הבחירות, כל זאת כדי לפגוע בבל"ד וברשימה המשותפת ובציבור המצביעים הערבים. מדובר בעניין מינהלי שהוא מסמכותו של מבקר המדינה, וכך טופלו עניינים אחרים מסוג זה אצל כל המפלגות. העברת הנושא מטיפול מינהלי לטיפול פלילי הוא צעד נקמני של רדיפה פוליטית, ותזמון ההודעה דווקא לעת הזו מצביעה על כך בבירור.

מחברת הכנסת לשעבר חנין זועבי נמסר בתגובה: מי שחושב שאפשר להחליף רצח אופי פוליטי ברצח אופי ״כספי״, על מנת לחסל את בל"ד או אותי או את מה שאני מייצגת, טועה ובגדול, והכישלון ברצח האופי "הפוליטי" הוא מה שהוליד את הנסיונות האלה ברצח "בסגנון עבריינים", וגם זה ייכשל. אנחנו יודעים מי העבריין האמיתי בסביבה, אלה הרשויות שמעוניינות לחסל את הכוח המרכזי שמערער על הקונצנזוס הרחב הפאשיסטי והמכוער של המדינה הזו ושל התרבות הפוליטית הדומיננטית. נסיונות הדילגטימציה של בל"ד, של הערכים שלה, המצע שלה והנציגים שלה, הן ידועות לכל אחד, עכשיו נכנסים לרזולוציה יותר גדולה, נכנסים לדקויות של כל מיני פעילויות פוליטיות רגילה כמו קבלת תרומות בשבל לקדם פעילות נוער וחיזוק הפעילות הפוליטית השגרתית של בל"ד, גם אלה שמסכימים עם בל"ד, וגם אלה שלא מסכימים עם בל"ד, מכירים עד כמה המדינה מעונינת בחיסול חשבונות איתנו. אנחנו עכשיו נמצאים בפני עליית מדרגה חמורה, ואין לנו אלא לעמוד איתנים וחזקים נגד כל הניסיונות האלה, לא רק בשמנו, אלא בשם כל דמוקרט ובעל ערכים.