הממשלה מבקשת שוב: לדחות את הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות

אחרי שהיועמ"שית הודיעה כי היא מתנגדת לחוק, עו"ד אילן בומבך המייצג את הממשלה פנה שוב לבית המשפט העליון בבקשה לדחות לתחילת אוקטובר את הדיון בעתירות נגד החוק, אחרי שהבקשה הקודמת נדחתה והדיון נקבע ל-12 בספטמבר

זמן צפייה: 01:30

עו"ד אילן בומבך, המייצג את הממשלה, פנה הערב (ראשון) שוב לבית המשפט העליון בבקשה לדחות את הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. עו"ד בומבך מבקש לדחות לתחילת אוקטובר את הדיון שנקבע ל-12 בספטמבר.

כזכור, לפני כשבועיים דחתה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות את בקשת הממשלה לדחות את הדיון בחוק לביטול עילת הסבירות, וקבעה כי הוא ייערך במועדון המקורי, ב-12 בספטמבר. בנוסף, הדיון הוקדם ויחל בשעה 08:30.

מוקדם יותר היום הודיעה  היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לבג"ץ כי היא מתנגדת לחוק לביטול עילת הסבירות, ולא תתמוך בעמדת הממשלה בעתירות נגדו. בהודעתה כתבה כי "לראשונה בתולדות מדינת ישראל נשללה סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק לדון ולהושיט סעד".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס

בתשובתה לבג"ץ כתבה היועמ"שית: "התיקון נועל את שערי בתי המשפט בפני כל אדם או קבוצה, שנפגעו מכך שהממשלה או מי משריה פעלו מולם בחוסר סבירות קיצוני, בכל הקשר שהוא. בכך נלקח מהציבור אמצעי חשוב ביותר להתגונן מפני הפעלת כוח שלטוני בשרירות ושלא לטובת הציבור".

עוד כתבה בהרב-מיארה: "בשל פגיעתו הקשה של התיקון בציבור והשלכותיו החמורות, מדובר במצב חריג שבחריגים שבו התיקון פוגע פגיעה אנושה ביסודות המשטר הדמוקרטי, ועל כן סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי אין מנוס מלהכריז על בטלותו".

הפגנה, מחאה, המהפכה המשפטית
מפגינים מול הכנסת בזמן ההצבעה על ביטול עילת הסבירות | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

נזכיר כי בחודש שעבר בג"ץ הוציא צו על תנאי בעניין החוק לביטול עילת הסבירות. המשמעות היא שנטל ההוכחה לסיבת חקיקת החוק יוטל כעת הממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו - ולא על העותרים. בג"ץ קבע כי הדיון בעתירה ייערך בהרכב של 15 שופטים, וזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה בית המשפט העליון ידון בהרכבו המלא.

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום אישרה בהרב-מיארה לשר המשפטים יריב לוין את בקשתו לייצוג פרטי בבג"ץ בעתירות בנושא כינוס הוועדה לבחירת שופטים, זאת לאחר שהוא פרסם מכתב בו הוא דרש ממנה ייצוג פרטי. לוין טען רק בשבוע שעבר שהוא אינו מעוניין בייצוג פרטי בעניין זה, אך במכתב תקף את בהרב-מיארה וכתב כי "בשל עמדותייך הקיצוניות והלעומתיות כדבר שבשגרה לעמדת הממשלה, אני אדרש לייצוג עצמאי".