בהרכב של שלושה שופטים: בג"ץ ידון בעתירה נגד חוק הנבצרות

בפני השופטים עומדות שתי אפשרויות עיקריות בדיון על החוק שקובע כי ניתן יהיה להוציא ראש ממשלה לנבצרות רק מסיבות רפואיות: מתן צו על תנאי לעצירת החוק - או דחיית העתירה. בשל ההרכב המצומצם ייתכן וייקבע דיון נוסף בהרכב מורחב

זמן צפייה: 01:50

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ ידון מחר (חמישי) בחוק הנבצרות, אשר קובע כי ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות רק מסיבות רפואיות, ועל פי ההערכות ישנן שתי אפשרויות להחלטת השופטים - דחיית העתירה או הוצאת צו על תנאי. עם זאת, בג"ץ בחר עד כה שלא להוציא צו על תנאי, למרות שהיה יכול לעשות זאת, והשופטים כנראה מעוניינים לשמוע את טיעוני הצדדים.

הדיון יתקיים בהרכב מצומצם של שלושה שופטים: נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, השופט עוזי פוגלמן והשופט יצחק עמית. מדובר בהרכב משמעותי, אך מצומצם, לכן ההערכה היא שהדיון היחיד שיהיה מחר הוא האם להוציא צו על תנאי, מעין כרטיס צהוב לממשלה.

אפשרות נוספת כמובן היא שהעתירה תידחה. אם ייצא צו עצירה על תנאי, השלב הבא יהיה הרחבת הרכב השופטים להרכב מלא של 15 שופטים, כפי שיהיה בדיון על עילת הסבירות. על מנת לעסוק באפשרות לביטול חוק יסוד, בית המשפט צריך להתכנס בהרכב מלא, שכן בית המשפט העליון לא שינה חוקי יסוד בעבר.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בדיון בג''ץ דרעי
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, יש לקחת בחשבון שעדיין לא יצא צו על תנאי, על אף שבג"ץ יכול היה לעשות זאת טרם הדיונים. השופטים רוצים להשתכנע אם ללכת את הצעד הבא. בנוסף היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הצטרפה לעמדת העותרים שצריך לבטל את החוק כי הוא נעשה באופן פרסונלי בדחיפתו של ראש הממשלה שנמצא בניגוד עניינים ותוך שימוש לרעה בסמכות הכנסת.

מול היועמ"שית ניצבת היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, שאישרה את החוק וביקשה היום מבית המשפט להשלים טיעונים בכתב באופן חריג - כדי להגיב לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שטענה שיש לבטל את החוק. בייעוץ המשפטי של הכנסת אמרו ש"מסיבות דיוניות" ייתכן שיסכימו להוצאת צו על תנאי. גם נתניהו ירצה להגיב לבג"ץ על תגובת היועמ"שית ויבקש להשלים טיעונים בכתב לאחר הדיון.

"לא ניתן להפריז בתקדימיות שבעמדת היועצת המשפטית לממשלה, וזאת בשני היבטים", כתבה אפיק, "הראשון - בית המשפט הנכבד מעולם לא הכריז על בטלותו של חוק יסוד, והיועצת המשפטית לממשלה מבקשת מבית המשפט לעשות זאת לראשונה; והשני - מצב שבו היועצת המשפטית לממשלה מבקשת מבית המשפט הנכבד להכריז על בטלותו של חוק הוא מאורע נדיר, ומצב שבו היועצת המשפטית לממשלה מבקשת מבית המשפט הנכבד להכריז על בטלותו של חוק יסוד הוא מאורע שמעולם לא אירע".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והיועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה והיועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק | צילום: יונתן זינדל ושיר תורם, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי פרקליטו האישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד מיכאל ראבלו, היה מעורב בניסוח הצעת החוק במרץ האחרון. בנוסף, ראבלו הוא זה שייצג את נתניהו בדיון הקרוב.

חוק הנבצרות, שעבר במרץ האחרון, קבע כי לא ניתן יהיה להוציא ראש ממשלה לנבצרות, אלא בשל מצב רפואי. בליכוד טענו אז כי החוק אינו פרסונלי וכי הוא נוגע לכל ראשי הממשלה. עם זאת, זמן קצר לאחר העברת החוק, נתניהו הצהיר בפומבי שהוא "נכנס לאירוע" ומתערב בחקיקת המהפכה המשפטית - בניגוד להסכם ניגוד העניינים שהוא כפוף לו.

אחד ממי שקידמו את החוק וסייעו בניסוחו הוא עו"ד ראבלו, פרקליטו האישי של נתניהו, מה שמעלה את החשש שהחוק "נתפר למידותיו" של ראש הממשלה כדי להיטיב עם מצבו המשפטי. בהרב-מיארה כבר התבטאה בנושא ואמרה שיש לבטל את החוק מפני שהוא נעשה תוך שימוש לרעה בסמכות הכנסת.

Screenshot 2023 08 01 215201
עו''ד מיכאל ראבלו, פרקליטו של נתניהו | צילום: חדשות 13

במשרד המשפטים ובסביבת היועצת המשפטית לממשלה נוצר תסכול גדול מהפרת הסכם ניגוד העניינים של ראש הממשלה, ונוצר קושי רב באכיפתו. על פי חלק מההערכות נתניהו מפר את ההסכם פעם אחר פעם ומשתמש במילים מכובסות ותירוצים כדי להרחיק עצמו מהאירוע.

היועמ"שית צפויה לטעון בפני שופטי בג"ץ שנתניהו הפר באופן בוטה את ההסכם, אך כלל לא בטוח שהיא תטען שצריך להפסיק את כהונתו. היא צפויה לטעון, כפי שהבהירה בחוות דעתה, שהחוק הוא פרסונלי וחוקק תוך שימוש לרעה במעמד הכנסת.