בהרכב מלא: 15 שופטי העליון ידונו בעתירה נגד ביטול עילת הסבירות

לראשונה בהיסטוריה של ישראל, כלל שופטי בית המשפט העליון שובצו להרכב שידון בעתירה נגד החוק הראשון שאושר במסגרת המהפכה המשפטית, בראשות הנשיאה אסתר חיות. הדיון יתקיים ב-12 בספטמבר

זמן צפייה: 04:09

בג"ץ קבע היום כי הדיון בעתירה נגד ביטול עילת הסבירות ייערך בהרכב של 15 שופטים - וזו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה בה בית המשפט העליון ידון בהרכבו המלא. הדיון ייערך ב-12.9 בשעה 10:00 בבוקר.

מייד לאחר שהעתירות נגד ביטול חוק הסבירות הוגשו, הבינה הנשיאה חיות את חשיבות העניין והחליטה לקצר את שהותה שלה ושל שאר השופטים בגרמניה. חיות החליטה כי לאור החשיבות המרובה של העניין ראוי שכל שופטי העליון ידונו בעתירות. לאחר שנבדקו המניעויות של השופטים ולאחר שנבדק שאף אחד מהם לא מנוע מלעסוק בעתירה, פרסמה חיות את ההרכב המלא.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי אחרי שעברה בשבוע שעבר בכנסת ברוב של 64 תומכים מול אפס מתנגדים, החוק לביטול עילת הסבירות פורסם ברשומות ונכנס לתוקף. שופט בג"ץ דוד מינץ קבע כי הדיון בעתירות נגד החוק ייערך כאמור בחודש ספטמבר. "תגובות המשיבים תוגשנה עד 10 ימים לפני מועד הדיון שייקבע", קבע השופט מינץ והוסיף כי אין מקום למתן צווי ביניים, והמשמעות היא שכניסתו לתוקף של החוק לא יתעכב.

עוד קבע בית המשפט העליון כי הדיון בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד שר המשפטים יריב לוין, על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים יתקיים במהלך חודש ספטמבר גם כן, וכי על המדינה להגיש את נימוקיה עד לעשרה ימים לפני מועד הדיון.

עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון, מסרה: "כל יום נוסף שהוועדה לא מתכנסת לבחור שופטים נוספים מתגבר העומס על בתי המשפט ופוגע באזרחי המדינה. נראה כי שר המשפטים עושה שימוש לרעה בסמכותו ולמען השיקולים הפוליטיים האישיים שלו – אנחנו נתייצב בבית המשפט העליון להגן על הדמוקרטיה הישראלית, ונעשה כל שביכולתנו כדי לעצור את ההפיכה המשטרית.

Whatsapp Image 2023 05 28 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, בהמשך השבוע, ביום חמישי, יתקיים דיון על חוק הנבצרות. היועמ"שית טענה בחוות דעת בשובע שעבר שהכנסת עשתה שימוש לרעה בסמכותה "כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה". לטענתה נתניהו העביר את החוק במטרה להפר את הסכם ניגוד העניינים. מדובר בתיקון לחוק יסוד, והשופטים לרוב לא מתערבים בתיקונים כאלה. לכן, עיניים רבות נשואות לבג"ץ כדי להבין כיצד יגיבו והאם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תרחיב את ההרכב על מנת שיוכל לפסול חוק יסוד.