תביעת הענק של נפגעי "נובה": "ניתן היה למנוע את האסון"

42 מהנפגעים במסיבת הטבע "נובה" שליד קיבוץ רעים, שהפכה לזירת טבח ב-7 באוקטובר כשמחבלי חמאס רצחו 364 ממשתתפי האירוע וחטפו עשרות, תובעים 200 מיליון שקלים מגופי הביטחון - צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל - "בשל רשלנותם ומחדליהם". הם טענו: "למרות ההתרעות - ניתן אישור לקיים את המסיבה"

השטח בו נערכה מסיבת הטבע "נובה" באזור רעים, שבועיים וחצי אחרי הטבח
זירת הטבח במסיבת הטבע באזור רעים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

42 מהנפגעים במסיבת הטבע "נובה" שליד קיבוץ רעים, שהפכה לזירת טבח ב-7 באוקטובר, הגישו היום (שני) לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נגד מדינת ישראל וגופי הביטחון על סך 200 מיליון שקלים "בשל רשלנותם בכל הנוגע לניהול האירועים במסיבת הטבע". באת כוחם של הנפגעים, עו"ד ענת גינזבורג, אמרה כי "האסון יכול היה להימנע בכל כך הרבה נקודות זמן". הבוקר הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א, באמצעות עו"ד ענת גינזבורג, תביעה נזיקית ראשונה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר.

לתביעה צורפו חוות דעת פסיכיאטריות פרטניות של התובעים המוכיחות את טענותיהם. "שיחת טלפון אחת הפרידה בין חייהם ושלמות גופם ונפשם של התובעים לבין הרס חייהם", נכתב בתביעה. "כל מה שהיה על הנתבעים לעשות הוא לקיים שיחת טלפון לגורמים האחראים מטעמם על מנת שיפזרו את המסיבה נוכח ההתרעות שהתקבלו בלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר".

השטח בו בוצע הטבח במסיבת הטבע באזור רעים
זירת הטבח במסיבת הטבע באזור רעים | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

התביעה מתייחסת ל"מחדלים והרשלנות הקשה של צה"ל, משטרת ישראל ושב"כ, שסופם בתוצאה הקשה ובאסון הנורא. בין היתר, הממשק בין הנתבעים טרם מסיבת הנובה לגבי רישוי ואישור המסיבה, מתן אישור ורישוי המסיבה, אי-מתן הוראה לסגירת המסיבה ופיזור המשתתפים חרף התרעות בדבר אירוע ביחוני חמור באזור - שהתקבלו מספר שעות טרם הטבח".

חרבות ברזל טבח טבע מכוניות שרופות באזור המסיבה בה נרצחו מאות ישראלים על ידי מחבלי חמאס שחדרו לישראל מעזה נובה
מכוניות שרופות בנובה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
השטח בו נערכה מסיבת הטבע "נובה
זירת הטבח במסיבת הטבע באזור רעים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

לפי התביעה, הבקשה לאישור המסיבה בחניון רעים, הנמצא סמוך לגבול עזה, הוגשה כשלושה חודשים לפני האירוע. "קצינים בכירים באוגדת עזה הביעו חשש ביטחוני מקיום מסיבה המונית סמוך לגבול עזה, אך למרות זאת האישור התקבל. קצין המבצעים של אוגדת עזה התנגד לקיום מסיבת ה'נובה' ב-7 באוקטובר, בטענה כי מדובר בסיכון ביטחוני מיותר ואף הדגיש כי צה"ל יתקשה לאבטח את המסיבה לאורך כל סוף השבוע, משום שמדובר בחג שמחת תורה וחיילים רבים יצאו הביתה.

"למרות אזהרותיו ואזהרות של קצינים נוספים ניתן אישור לקיים את המסיבה. לטענת התובעים, איש בצה"ל או במשטרה לא עדכנו את כ-3,500 משתתפי מסיבת הנובה על חשש ביטחוני". עוד נטען כי "משנודע כבר בלילה שבין 6-7 באוקטובר על התפתחות מצב ביטחוני חריג, לא טרחו כוחות הביטחון להורות מיידית על סגירת המסיבה ופיזור המבלים לבתיהם. אין להבין הכיצד הנתבעים לא הורו לפזר את המסיבה באופן מיידי".

"המחדלים", נטען בתביעה, "נמשכו גם בהמשך ובמהלך הטבח הנורא שבו חמאס רצח 364 ממשתתפי המסיבה, 40 נחטפו – חלקם שוחרר וחלקם נעדרים, רבים נפצעו פיזית ונפשית. בין השאר, גם לאחר שעלה החשש מחדירת מחבלים לגזרה, לא פוזרה המסיבה, כמות השוטרים והציוד לא התאימו לאופי המשימה ועוד".

עו"ד ענת גינזבורג סיכמה: "המחדלים האיומים של טבח 7 באוקטובר יידונו בכל מני ערכאות ואיננו מצפים מבית המשפט להחליף את ועדת החקירה - שללא ספק תוקם. האסון יכול היה להימנע בכל כך הרבה נקודות זמן - החל באישור המסיבה, דרך שעות ארוכות של התעלמות מהתרעות חמות ועד לפינוי שהתבושש לאחר פרוץ הטבח".