היועמ"ש: ניתן לקיים אירועים בהפרדה מגדרית בתנאים מסויימים

מנדלבליט הטיל את שיקול הדעת על הרשויות המקומיות, שבעת קבלת ההחלטה יצטרכו לקחת בחשבון כמה תנאים. "הפרדה תתאפשר לתכליות ציבוריות מסוימות ובלבד שהיא מקיימת את אמות המידה החוקתיות"

זמן צפייה: 00:18

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כינס היום (חמישי) דיון דחוף על סוגיית ההפרדה המגדרית באירועי תרבות, קבע כי יש לאפשר את קיומם בתנאים מסוימים והטיל את שיקול הדעת לרשויות המקומיות.

מנלדלביט קבע כי על בסיס כבוד האדם וחירותו, "אם רשות מקומית מעוניינת לקיים אירוע בהפרדה מגדרית עבור ציבור המעוניין בכך, הרי שראשית עליה לבחון האם לאור מאפייני האוכלוסייה המתגוררת באותה רשות ולאור סוג האירוע בו מדובר, ניתן לקיים הפרדה וולונטרית ללא הכוונה". עוד הוסיף כי "ככל שניתן, מובן כי יש להעדיף אפשרות זו על פני הפרדה מתוכננת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

40 משפטנים ליועמ"ש: אל תתיר אירועים בהפרדה במקרים חריגים

במהלך ההופעה בעפולה: העליון פסל את אישור ההפרדה המגדרית

היועמ"ש: "התנגדות ביהמ"ש לקיים אירוע הפרדה בעפולה – סבירה"

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: ארן דולב

היועמ"ש קבע כמה תנאים מצטברים שיש להביא אותם בחשבון בעת החלטה האם לקיים אירוע בהפרדה.

התנאי הראשון הוא אם קיום האירוע ללא הפרדה ימנע מחלק מהציבור את קבלת השירות הציבורי, על הרשות המקומית להשתכנע כי הציבור לו מיועד האירוע, או חלק משמעותי ממנו, יימנע מההשתתפות בו בהעדר הפרדה מגדרית מתוכננת.

התנאי השני הוא אם ישנה הצדקה לעריכת האירוע בהפרדה מגדרית, על הרשות המקומית לשקול את מכלול הנסיבות של האירוע ובמסגרת זו לתת משקל לארבע אמות המידה העולות מלשון החוק ומהפסיקה: הראשונה היא וולונטריות ההפרדה, כאשר ככל שגובר רכיב זה כך קטן הקושי בהפרדה מגדרית. כאשר מדובר בהפרדה וולנטרית לחלוטין במסגרתה כל אדם בוחר את מקומו ללא כל הכוונה, אין בכך כל קושי.

ההפרדה בפארק העירוני בעפולה
ההפרדה בפארק העירוני בעפולה | צילום: יובל סייג, חדשות 13

אמת המידה השנייה היא ייחוד האירוע. כלומר ככל שאופי המופע מתאים באופן מובהק לקהל המעוניין בכך – מצטמצם הקושי בקיומי. השלישית היא שוויון חומרי, אשר קובע כי ישנה דרישה שההפרדה תיעשה תוך הקפדה על תנאים שווים ביחס לגברים ונשים.

אמת המידה הרביעית היא השפעה על הציבור שאינו מעוניין בהפרדה, אשר אומרת כי ככל שהאירוע משפיע באופן משמעותי על הציבור שאינו מעוניין בהפרדה מגדרית – כך גובר הקושי בהפרדה.

מנדלבליט טען כי כל התנאים שקבע הם קווים מנחים הבאים לסייע לרשויות המקומיות בעת שיקול עריכת אירועים כאלה. עם זאת, זוהי עמדת ביניים אשר תתקיים עד שייערך דיון משפטי עקרוני ומקיף בסוגיה.

מוטי שטיינמץ
הזמר מוטי שטיינמץ באירוע בעפולה

אורי קידר, מנכ״ל ישראל חופשית, מסר בתגובה לקביעת היועמ"ש: "החלטת היועמ״ש אביחי מנדלבליט מובילה לפגיעה עמוקה בדמותה הליברלית של ישראל, ולוקחת אותנו אחורה במקום להתקדם.
היועמ״ש בהמלצתו מאפשר לקיים אירועי הפרדה כי יש ציבור שחפץ בכך, ובשלב הבא אפשר להניח שהוא גם יכשיר פוליגמיה, כי יש ציבור שחפץ גם בכך, ונהג כך במשך דורות רבים. מעבר לכך, יש מי שעשויים להשתמש בכל בכדי להפוך את פסיקת בג״צ שאסרה להפריד ילדים אשכנזים ומזרחיים, בשם אותם טיעונים בדיוק של הכרה בדרישה של קהילה מסוימת, והצורך להגן על תפיסות מיושנות וגזעניות .מי שנותן יד להפרדה במופעים מכשיר את הקרקע להפרדה במוסדות ציבור ובמקומות עבודה בשם "הזכות להפרדה", וכך מכשיר את הקרקע בדיוק לדברים אלו וגם להפרדה מגדרית במטוסים ובמרחבים ציבוריים נוספים".

ביום שישי פורסם לראשונה בחדשות 13 כי מנדלבליט צפוי לאשר אירועים בהפרדה במקרים חריגים, וזאת בניגוד לדעתה של המשנה שלו דינה זילבר. בעקבות הפרסום, ביום ראשון פנו יותר מ-40 אקדמאים למשפטים, רובים ביכירם - דיקנים בהווה ובעבר, ליועמ"ש שקורא לו לא להתערב בדוח מתקופת ויינשטיין על הדרת נשים.

כל הדברים מגיעים ברקע הופעה של הזמר החרדי מוטי שטיינמץ ביום רביעי שעבר שהתקיימה בהפרדה בפארק ציבורי בעופלה. באמצע האירוע בית המשפט העליון קיבל את עתירת שדולת הנשים, וקבע כי יש לפסול את ההפרדה המגדרית בהופעה שאושרה על ידי העירייה - לאחר שבית המשפט המחוזי בנצרת העניק לה את זכות ההחלטה בעניין מוקדם יותר. החלטת העליון התקבלה בעת שהאירוע היה בעיצומו, ועל כן לא הייתה לכך משמעות מעשית אלא עקרונית בלבד.