אהרן ברק: "יש להגיע להסכמה, אסור להתפשר על מינוי השופטים"

נשיא בית המשפט העליון לשעבר התראיין בתוכנית מיוחדת של "העולם הבוקר" ליום השואה, ואמר כי "אסור שהמינויים של השופטים ייעשו על ידי רוב של פוליטיקאים". על האמירה של השר אמסלם שקרא להעמיד אותו לדין: "הוא אותנטי, זה לא הסתה. כל מה שעשיתי היה כדי לבסס את הזכויות של כולנו, לרבות את הזכות שלו לומר את זה"

זמן צפייה: 00:31

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק התראיין הבוקר (שלישי) לגאולה אבן-סער בתוכנית מיוחדת של "העולם הבוקר" ליום השואה, ואמר כי יש להגיע להסכמות בנוגע לחקיקת המהפכה המשפטית. "אני חושב שראוי ורצוי להגיע להסכמה", אמר ברק, "בהכירי את העמדות השונות של הצדדים, אני חושב שיש סיכוי, 51 אחוזים, שאפשר להגיע להסכמה, אבל יש גבולות שאותן אי אפשר לחצות".

"אסור שהמינויים של השופטים במדינה בכלל ושל שופטי בית המשפט העליון בפרט ייעשו על ידי רוב של פוליטיקאים", אמר ברק, "משום שאם מאפשרים לפוליטיקאי למנות שופט בדימוס אז הוא ימנה שופט בדימוס כזה שהוא יניח שהוא יצביע בוועדה כפי שהפוליטיקאי רוצה. זה כלל שאסור לעבור עליו, ואם אנחנו עוברים, אז כל ההפגנות היו לשווא, אבל אם אנחנו עומדים על הדבר הזה, אז סוף כל סוף ההפגנות האלה ישיגו את מטרתן, ואנחנו נגיע להסכם רחב. על שאר הנקודות אפשר להגיע להסכמה".

[brightcove_iframe video_id='news-haolam-haboker-season-01-clips-part-07-2304180700' autoplay='0' credit='' desc='הריאיון המלא עם אהרן ברק | העולם הבוקר' poster='' kid='1_kn0yjm44' duration='']

"זה לא רק מינוי השופטים, אלא גם שיטת הסניוריטי במינוי נשיא העליון", הוסיף ברק, "יש לזה חשיבות רבה מאוד, שהמינוי יהיה כמו שקבע בשעתו גדעון סער, לפיו יהיה וטו הדדי. לא השופטים יכולים למנות את מי שהם רוצים, והם אף פעם לא רצו שזה יהיה המצב, ומבחינה זאת המצב היה מבחינתם תקין. אני חושב שההפגנה צריכה להמשיך וצריכה לגדול. אסור לוותר על ההפגנה מכיוון שלרוב יש את הכוח של הרוב, יש לו 64 והם לגיטימיים לגמרי, אבל למיעוט אין את הכוח של הרוב, אבל יש לו את הכוח שבא מהעם".

Whatsapp Image 2023 03 11 At 1
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

על דבריו של השר במשרד המשפטים דוד אמסלם, שאמר כי צריך להעמיד את ברק ואת הנשיאה אסתר חיות לדיון, אמר ברק: "שמעתי אותו, האמת היא שהוא נחמד, הוא אותנטי, אני אוהב יהודים אותנטיים, אז היה לי יחס חיובי כלפיו. אני לא חושב שהדברים האלה מהווים הסתה נגדי. הוא כנראה הביע איזו תחושה שיש אצל חלק ניכר בעם, שאני אויב העם, אם כי כל מה שעשיתי נעשה בתום לב, כדי לבסס את הדמוקרטיה הישראלית וכדי לבסס את הזכויות של כל אחד מאיתנו, לרבות את הזכות שלו לומר את מה שהוא אמר בטלוויזיה. אני אגן על הזכות הזאת שלו".

לא יהיה יו''ר הכנסת. ח''כ דודי אמסלם
השר דודי אמסלם | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ברק, ניצול השואה, התייחס גם למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שם שוב מתרחישים פשעי מלחמה על אדמת אירופה כאשר ברחבי העולם עומדים מנגד, ואמר: "זה עכשיו אוקראינה, לפני זה מה שקרה ביוגוסלביה. לא עלה על דעתנו שיהיו שם אירועים כאלה. יחד עם זאת, השואה היא מיוחדת במינה".