אהרן ברק: יש התקפה על ביהמ"ש – אך הוא לא צריך להיכנס לבונקר

בנאום שנשא בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה, התריע נשיא העליון לשעבר מפני המתקפות נגד מערכת המשפט, ואמר: "צריך לעמוד זקופים אם יורים עליך - להמשיך לתת את אותם פסקי דין"

זמן צפייה: 03:07

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק יצא הערב (רביעי) במתקפה חריפה, ובנאום שנשא בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה אמר כי "יש התקפה על בית המשפט - אבל הוא לא צריך להיכנס לבונקר ולהמתין, אלא לעמוד זקוף ואם יורים עליך - להמשיך לתת את אותם פסקי דין שהיית נותן גם אם לא היו יורים עליך".

"יחד עם זאת", המשיך ברק, "אם יש קייס שיש ספקות לגביו - אז כשיש יריות כאלה - לא צריכים לבחור באותה החלטה שתגביר את האש". לדבריו, בדיוק כמו שלמערכת כיפת ברזל אסור להסתתר בבונקר במצב של ירי טילים - כך המצב גם במערכת המשפט, אותה תיאר כ"כיפת ברזל של הדמוקרטיה הישראלית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

כחודש לאחר שנדבק: הרב חיים קנייבסקי החלים מקורונה

גמזו: "נותנים אור ירוק לקבינט לצאת לדרך עם סבב ההקלות השני"

כ"ץ ואדלשטיין לא הגיעו להבנות על פתיחת המסחר; הקבינט יכריע

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק
נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק | צילום: החדשות 13

מי שעוד נשא דברים בכנס הוא נשיא המדינה ראובן ריבלין, שאמר: "לא כל ביקורת היא הסתה, לא כל ביקורת על מערכת המשפט או על הממשלה היא הסתה, ולא כל ביקורת על הכנסת היא פגיעה ביסודות הדמוקרטיה".

"חשוב שתהיה ביקורת בונה. כזו שמקיימת שיח, ולא מכופפת ידיים, שכן ביקורת שמבקשת להלך אימים סופה להחליש, חלילה, את שלושת הרשויות, ולפגוע בדמוקרטיה הישראלית". הנשיא ביקש להזכיר כי "בהיעדר חוק יסוד - החקיקה, המתחים הללו יוסיפו לטלטל את הדמוקרטיה הישראלית, ויגרמו לה נזק ממשי", כלשונו.

בסוף דבריו, אמר כי אל לנו לשכוח כי "מעל כל הדברים הללו עומדת המדינה היהודית והדמוקרטית שלנו, הבית שלנו, שקירותיו רועדים. אל הפולמוס הער, הנוקב, שחשוב וראוי שיתקיים על סוגיית הפרדת הרשויות, אל לנו להגיע כשאנחנו עוטים כפפות אגרוף".

הנשיא ראובן ריבלין
הנשיא ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

רק לפני כחודש תקפו פוליטיקאים רבים את מערכת המשפט, זאת ברקע הגילויים החדשים בפרשת אום אל-חיראן. יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בזמנו כי "האחד אוחז בגרונו של השני, האחד מחפה על השני - כולם מסתירים מהציבור. אסור שיהיו תפוחים רקובים".

גם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה התייחס לפרשה, והוסיף: "גורמים מאפיוזיים, במסגרת המאבק לשימור כוחה של המערכת, עסוקים בלהחזיק בעלי תפקידים במקומות רגישים. מאז חקירתו הראשונה של נתניהו, אין ראש ממשלה שלא נחקר. כולם יודעים שגורלם ייחרץ בידי הגורמים המאפיוזיים האלה שמדברים גבוהה גבוהה על שלטון החוק - אבל שחיתות, מרמה והונאה היא לחם חוקם".

בהמשך היה זה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שסיכם את הדברים שנאמרו בישיבה של סיעת הליכוד, ואמר: "מה שקרה כאן הערב, זה אירוע מכונן. סוף שלטון הפחד. זאת לא מערכת אכיפת החוק, זאת מערכת עקיפת החוק".