ראש ההרכב במשפט זדורוב על ממצאי ה-DNA: "משהו כאן השתנה"

השופט אשר קולה התייחס לממצאי ה-DNA המיטוכונדריאלי ולממצאים שמחזקים את הסבירות כי אדיר חבני נכח בזירת הרצח: "משהו כאן השתנה, אי אפשר להגיד שאין לזה משמעות"

זמן צפייה: 05:08

משפט רומן זדורוב: יו"ר הרכב השופטים במשפט זדורוב, השופט אשר קולה התייחס היום (רביעי) לממצאי ה-DNA המיטוכונדריאלי ולממצאים שמחזקים את הסבירות כי אדיר חבני נכח בזירת הרצח של תאיר ראדה ז"ל. בתוך כך, קולה טען כי "משהו כאן השתנה, אי אפשר להגיד שאין לזה (דגימות השערה) משמעות".

את הדברים הוא אמר במהלך הדיון המשלים שמתקיים בעניינו של רומן זדורוב על ממצאי ה-DNA. בעוד שהיום, השופט קולה ייחס חשיבות לראייה הזו, יצוין כי בדיון הקודם, השופט קולה סבר כי "לא מדובר בראייה שוברת שיוויון".

אדיר חבני
אדיר חבני לצד פרופיל השערה שנבדקה | צילום: העולם הבוקר

בסוף חודש ספטמבר, לאחר שבפרקליטות שלחו לבדיקה שלוש דגימות שנמצאו בהתאמה מסוימת לפרופיל של אדיר חבני, כדי להוכיח שהפרופיל שלו שכיח - עלתה הסבירות שהשערות שנמצאו בזירת הרצח של תאיר ראדה מתאימות לפרופיל של אדיר חבני. בבדיקה, שלוש הדגימות נמצאו לא מתאימות לו. ההגנה טענה שהממצאים מוכיחים שה-DNA של חבני נדיר, ולכן אם נמצאה התאמה לשתי שערות בזירה הסבירות שהן שלו - עולה.

כמה שבועות קודם לכן, המרכז הלאומי לרפואה משפטית במשרד הבריאות פרסם את תוצאות דגימות הייחוס של הפרופיל המיטוכונדריאלי (מקטע גנטי קטן יחסית) על השערות שנמצאו על גופתה של תאיר ראדה. מהתוצאות עולה כי השערה אינה תואמת את הפרופיל המיטוכונדריאלי של דגימות הייחוס - מה שעשוי להצביע על התאמה גבוהה של השערה לזו של חבני ומלמד על נדירות הפרופיל המיטוכונדריאלי של חבני, ועל כך שהוא נדיר בהרבה מהשכיחות שנקבעה בעבר.

פרופיל השערה הנוכחי שנבדק
פרופיל השערה הנוכחי שנבדק

בשנת 2018, כאשר נמצאה שערה על גופתה של תאיר ראדה שאינה שייכת לה או לזדורוב ועשויה בין היתר להתאים לאדיר חבני, המכון לרפואה משפטית השווה את הריצוף המיטוכונדריאלי של השערה במאגר קיים אליו הוא עשוי להתאים. מדובר במאגר של 9 שושולות של משפחות יהודים מהארץ המהווים 0.45% מהאוכלוסייה הכללית.

לאחר מכן, המכון בדק האם הריצוף המיטוכונריאלי של השערה הזו, שעשויה להיות זו של אדיר חבני, מתאים לדגימות השערות של אחת מהשושלות האלו. הנחת היסוד במכון לרפואה משפטית הייתה שאם השערה אינה מתאימה לאחת מ-9 קבוצות הדגימה הנ"ל - סבירות התאמת השערה לריצות המיטוכונדריאלי של אדיר חבני גבוהה יותר.