8 זוכי פרס נובל נגד ביטול עילת הסבירות: "השלכות שליליות רחבות"

עשרות אנשי אקדמיה, מדע ורוח, בהם שמונה זוכי פרס נובל, עתרו לבג"ץ נגד החוק לביטול עילת הסבירות - בטענה שהוא מהווה "הפרה בוטה של האיזונים בין הרשויות" וכי יש "חשש לפוליטיזציה של גופי המדע והמחקר"

נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות
נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

91 אנשי אקדמיה, מדע ורוח, בהם שמונה זוכי פרס נובל, הגישו היום (שני) עתירה חדשה לבג"ץ נגד החוק לביטול עילת הסבירות. בהודעה על העתירה נכתב כי יש חשש "להפרה בוטה של האיזונים בין הרשויות, להשלכות שליליות רחבות היקף ולפוליטיזציה של גופי המדע והמחקר המסכנים את החופש האקדמי".

בין החותמים על העתירה נכללים אנשי ונשות רוח, חברה ומדעים, בהם זוכי פרס נובל, חתני וכלות פרס ישראל וחברי האקדמיה הלאומית למדעים. הם כתבו כי החותמים "חרדים לצביונה הדמוקרטי של המדינה" ולכן החליטו להצטרף לעתירות הקודמות שהוגשו נגד החוק. העתירה הוגשה על ידי עו"ד רווית צמח ועו"ד פרופ' מיכל טמיר.

ח''כ שמחה רוטמן
ח''כ שמחה רוטמן | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

לטענת החותמים, כל הישגיהם הרבים בתחומים השונים "לא היו מתאפשרים במדינה שאינה דמוקרטית". הם מבקשים להציג לבג"ץ טיעונים המתייחסים בעיקר להחלטות הקשורות לאקדמניה, חופש הדעת והמחקר וכן על  "התמריצים השליליים וההשלכות רחבות ההיקף של התיקון בתחומים אלה".

"תיקון החוק יוצר אפקט מצנן על המדע ועל המחקר, על היצירה והכתיבה החופשית וכן על הגשת מועמדויות לתפקידים שונים", נכתב בהודעה. "במדינה שבה ידע כל אדם כי מינויים, תמיכה במחקר, מלגות, קידומים ופרסים עלולים להיות מותנים בהתאמת תוכן המחקר והיצירה לגישתו של השלטון - יפגעו קשות חופש הביטוי והחופש האקדמי מה שיצור אפקט מצנן על היצירה החופשית".

תמיר פרדו, רוני אלשיך, כרמי גילון
תמיר פרדו, רוני אלשיך, כרמי גילון | צילום: (צילום: יונתן זינדל, תומר נויברג / פלאש 90)

אנשי האקדמיה הצטרפו למספר עתירות שכבר הוגשו לבג"ץ, ביניהן עתירה של התנועה לאיכות השלטון וכן עתירה של מחברי הצמרת הביטחונית ובכירי המשטרה לשעבר. לפני כשבוע הגישו עשרות בכירים בעבר ובהווה במוסד בקשה להצטרפות כ"ידידי בית המשפט" לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון כנגד ביטול עילת הסבירות.

בקשת ההצטרפות הוגשה לאחר שחברי הצמרת התכנסו בשבוע שעבר בכינוס חירום שיוזמה על ידי התנועה לאיכות השלטון, והחליטו להצטרף למאבק המשפטי על שמירת מעמדו העצמאי של בית המשפט העליון, בטענה כי פגיעה בבית המשפט תחשוף את חיילי צה"ל לתביעת בבית הדין הבינלאומי בהאג.