לראשונה בהיסטוריה: סרבנית גט תיכנס לכלא

בית הדין הרבני אישר את המהלך לאחר שאישה סירבה לגט מבעלה במשך 4 שנים והתחמקה לאחר ניסיונות רבים. האישה אותרה ע"י חוקרת פרטית והמשטרה נאלצה לפרוץ לבית ועצרה אותה

בית דין רבני
בית דין רבני | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בית הדין הרבני הכריע היום (ראשון) בדיון גירושין בין זוג שהחל תהליך גט בשנת 2018, ושלח את האישה לבית הכלא לאחר שסירבה גט במשך ארבע שנים. במהלך השנים הטיל בית הדין סנקציות על האישה, כגון שלילת רישיון נהיגה, הקפאת חשבון בנק ועוד, אולם ללא הצלחה. הבוקר נקראה משטרת ישראל לאכוף את החלטת בית הדין לאסור את האישה.

לאחר ניסיונות רבים להביא את האישה לקבלת גט בהסכמה, פעל אגף עגונות באמצעות חוקרת פרטית, שאיתרה את האישה וביצע אחריה מעקב. האישה הלכה דרך סמטאות צרות וחזרה על עקבותיה וזאת על מנת למנוע מעקב. לבסוף חזרה לביתה ונעלה את עצמה בתוך הבית. בשלב זה התערבה משטרת ישראל, פרצה לביתה וכאמור אכפה את צו המאסר שהוצא כנגדה.

פנים בית דין רבני
פנים בית דין רבני | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במהלך השנים נעשו נסיונות להביא את האישה לקבלת גט בהסכמה, לאחר שבעלה פתח תיק גירושין בבית הדין הרבני. קודם לכן התנהל דיון ארוך בבית המשפט לענייני משפחה בעניין הרכוש והמשמורת ונקבע כי הבנות של הזוג, כיום בגילאי 13 ו-16, יועברו לידי האב.

האישה לא התייצבה לאף אחד מהדיונים שהתנהלו בבית המשפט לענייני משפחה, וגם לא לדיונים שהתנהלו בבית הדין הרבני. בית הדין הוציא נגדה צו מעצר והיא הובאה לדיונים באמצעות משטרת ישראל, אך עדיין סירבה לענות לשאלות בית הדין ושוחררה בערבות. גם כאשר הופיעה האישה לדיונים הבאים, התעקשה כי איננה מוכנה לקבל גט והיא עומדת על דעתה להליך של "שלום בית" עם בעלה.

בית הדין נעזר בשירות פסיכולוג, שפעל מול בני הזוג תקופה ארוכה ללא הצלחה, וכן בשירותיה של עובדת סוציאלית, שהוציאה דו"ח שבו עדכנה את בית הדין כי האישה איננה משתפת עמה פעולה. לאחר שכל הניסיונות עלו בתוהו ביקש בית הדין את אישורו של נשיא בית הדין הגדול הגאון הרב דוד לאו להוציא פקודת מאסר כנגד האישה.

הרב אלי בן דהן, מנהל בתי הדין הרבניים
הרב אלי בן דהן, מנהל בתי הדין הרבניים | צילום: גילי יערי, פלאש 90

לאחר דיון ארוך וניסיונות חוזרים ונשנים של הדיינים לשכנע את האישה לפעול בהיגיון סירבה האישה לכל הצעותיהם לנשיא בית הדין הגדול לא נותר אלא לאשר את פקודת המאסר של האישה.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אלי בן דהן, מסר: "בית הדין עשה כל מאמץ שלא לעשות שימוש בכלים העומדים לרשותו על מנת לאכוף על האישה את החלטות בית הדין. לצערנו האישה סירבה לשתף פעולה והתעקשה לכלוא את בעלה במערכת נישואין על הנייר בלבד. אני תקווה שבימים הקרובים תבין האישה את מצבה ותיאות לקבל את גיטה".