48 שעות של אלימות: איבוד שליטה, אובדן ביטחון - ופחד ברחובות

יום אחר יום אנחנו מדווחים בכותרות אדומות גדולות על האלימות משתוללת ברחובות, ויש מי שמדבר על הגזמה וניפוח ויצירת תבהלה. אז השאלה הפשוטה היא האם הפך להיות מפחיד להסתובב כאן - או שאולי אנחנו בתקשורת קצת מגזימים

זמן צפייה: 02:06

יום אחר יום אנחנו מדווחים בכותרות אדומות גדולות על האלימות משתוללת ברחובות, ויש מי שמדבר על הגזמה וניפוח ויצירת תבהלה. אז השאלה הפשוטה היא האם הפך להיות מפחיד להסתובב כאן - או שאולי אנחנו בתקשורת קצת מגזימים.

הנה בדק בית קצר. הלכנו אחורה, לא הרבה. ספרנו מה קרה כאן ב 48 השעות האחרונות. בשבת לפנות בוקר רצח בשכונת התקווה בתל אביב, על רקע סכסוך בין עבריינים. בשבת אחר הצהריים עוד רצח, הפעם בירושלים - צעיר כבן 30 נדקר למוות. ממש באותו הזמן פחות או יותר, גבר כבן 50 נרצח בגליל התחתון. וזה לא הסוף - בלילה קטטה אלימה בנתניה, שהובילה לעוד נרצח ול-11 פצועים בקטטה בין אריתראים.

נדלג יום אחד קדימה, ליום ראשון. אתמול בשעות אחר הצהריים נורה למוות עבריין מוכר למשטרה באשקלון. עוד כמה שעות עוברות, שוב עבריינים, הפעם מטען שמתפוצץ בתוך רכב, ומרדף משטרתי שמסתיים בירי. התוצאה: שני הרוגים ושני פצועים. וזה עוד לפני שהתייחסנו בכלל למה שקרה הלילה באור עקיבא ונתניה - עבריין אחד שמצית 11 כלי רכב, והכל כדי לנקום במשטרה.

פחות מ-48 שעות, שבעה נרצחים ואפס לקיחת אחריות, מי שאמור לדאוג לביטחון הלאומי, לביטחון הפנים, מתעסק יותר בשאלה למה לא הוזמן לדיון אצל ראש הממשלה. אפשר לטעון שיש מחסור אמיתי של כוח אדם, זה נכון שהפשיעה לא התחילה היום, אבל גם צריך לומר את האמת - אין כאן רק תחושה של איבוד שליטה, יש כאן איבוד שליטה. אין כאן תחושה של אובדן ביטחון, יש כאן אובדן ביטחון - ומפחיד להסתובב ברחובות.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0210232007' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד בלעדי: מפיצוץ הרכב בשפלה - ועד קרב היריות בג′ואריש' poster='' kid='1_2hav3bjh' duration='222']

הערב פורסם במהדורה המרכזית תיעוד בלעדי של פיצוץ הרכב שהוביל למותו של עבריין בן 37 בכניסה למושב חצב, ולפשיטה המשטרתית על שכונת ג'ואריש ברמלה. ובמהלך הלילה עצרו שוטרי ימ"ר מרכז שלושה תושבי ג'ואריש בחשד למעורבות בפשיעה בחברה הערבית, והיום האריך בית המשפט את מעצרם של שניים מהם, כאשר השלישי שוחרר למעצר בית. מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, אמר כי "כל ניסיון פגיעה בשוטרים ייענה במלוא הכוח. השוטרים מקבלים ממני את מלוא הגיבוי והאישור לפתוח באש ולנטרל את מי שיעז לירות לעבר כוחותינו".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "אני מגבה את פעילות המשטרה את המרדף שנערך נגד פושעים טרוריסטים סמוך לקריית מלאכי. ידע כל פושע פוטנציאל שכשהוא יוצא למסע הרצח הוא אינו לא חסין, המשטרה תגיע לאליו, לכל מקום אשר הוא ימצא. יחד עם המפכ"ל המשטרה, נמשיך לכתוש את אירגוני הפשע ונלחם בהם בכל האמצעים העומדים לרשותינו".

זירת הפיצוץ בכניסה למושב חצב
זירת הפיצוץ בכניסה למושב חצב | צילום: לירן מולדובן, פלאש 90
זירת הפיצוץ בכביש 40
זירת הפיצוץ בכניסה למושב חצב | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

הערב נעצר תושב אשקלון בשנות ה-30 לחייו בחשד לרצח של דודו סאלם אמש בשכונת עתיקות בעיר. בלשי היחידה המרכזית של מרחב לכיש פשטו יחד עם לוחמי יס"מ לכיש ושוטרי תחנת אשקלון על דירה שבה שהה החשוד, והוא הועבר לחקירה, כאשר מחר הוא יובא לבית המשפט באשקלון לדיון בהארכת מעצרו.