קריסת המנוף: "הבסיס היה רעוע"

באתר הבנייה בבת ים שבו קרס אמש העגורן התאספו מנופאים ואנשי מקצוע. המנופאי שאושפז במצב בינוני התעורר, אך הוא עדיין מאושפז בטיפול נמרץ

כיממה לאחר התמוטטות העגורן בבת ים, מתחזקת היום (שלישי) ההערכה כי המנוף בבת ים קרס בשל תקלת בטיחות, ונבדקת האפשרות שבסיס המנוף היה רעוע.   במקביל נמשכת חקירת המשטרה, לאחר ששני מנהלי האתר עוכבו אתמול לחקירה. היום חל שיפור נוסף במצבו של המנופאי שנפצע: לאחר שפונה במצב קשה, הוא התעורר. מצבו של המנופאי הוגדר אמש בינוני והוא עדיין מונשם - וצפוי להיות בטיפול נמרץ עד השבוע הבא.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

''זירה מורכבת''. בת ים
''זירה מורכבת''. בת ים
6d

מנופאים ואנשי מקצוע שהגיעו לאתר הבנייה טענו כי בסיס המנוף לא הוחדר באופן בטיחותי - ולכן הבסיס ניתק והמנוף קרס: "מבחינתנו אין שום שאלה", אמרו. יובל עטיה, מנכ"ל חברת נתיבים ומבנים שהפעילה את המנוף, טען אתמול כי זו הפעם הראשונה שאירוע מסוג זה קרה לחברה. "ככל הנראה מדובר בכשל טכני", העריך עטיה בריאיון ל"תכנית חיסכון" ששודר אמש.

הנסיבות נחקרות. בת ים
הנסיבות נחקרות. בת ים

"מדובר במנוף עם רישיונות והיתרים, מסודר ומאורגן", אמר עטיה. "להערכתי זה כשל טכני, שמוקדם לדעת ממה נגרם. זה מנוף שהוצא לו היתר בנייה כדין. אין לי מושג איך זה קרה. כשאדע, ולבטח נתחקר את זה, נלמד את הנושא ונהיה יותר חכמים".

[brightcove_iframe video_id='yoval_manof_phone_vtr2_n20170213_v1' autoplay='0' credit='המנכ"ל מגיב: "כשל טכני". צפו' kid='' duration='0'']

ארבעה בני אדם נפצעו כתוצאה מקריסת המנוף בבת ים. בתיעוד מצלמות אבטחה באזור הקריסה נראה המנוף ששימש אתר בנייה ליד הטיילת בעיר, מתמוטט מסיבה בלתי ברורה ונוחת על כביש ומגרש חנייה סמוכים. בין הנפגעים: מפעיל המנוף וגבר שהיה במכונית עליה קרס. המשטרה עיכבה לחקירה שני מנהלים האחראים על אתר הבנייה והפעילות בו.

[brightcove_iframe video_id='igor_meturgam_vtr2_n20170214_v1' autoplay='0' credit='שרד את קריסת המנוף: "נס שאני חי"' kid='' duration='0'']

החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו לפצועים טיפול ראשוני בשטח ולאחר מכן פינו לבית החולים איכילוב שבתל אביב את מפעיל המנוף, גבר בן 30, כשהוא במצב קשה. בבית החולים התייצב מצבו, והוא מוגדר כעת בינוני.

7uuu

בנוסף, הפראמדיקים פינו גבר בן 38 שהיה ברכב עליו קרס המנוף פונה במצב בינוני לבית החולים וולפסון שבחולון. שני פצועים נוספים, אב בן 49 ובתו בת ה-9 פונו אף הם לבית החולים במצב קל.

הנסיבות נחקרות. בת ים
הנסיבות נחקרות. בת ים

נסיבות הקריסה טרם התבררו, אך מבחינה ראשונית עולה כי מזג האוויר לא היווה גורם לתאונה. מהמידע שעלה מתחנות מטאורולוגיות שונות באזור, הרוחות לא עלו על 15 קמ"ש בזמן המקרה, וכי לא עבר ענן גשם באזור, העלול ליצור משבי רוח עזים. ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "ממידע ראשוני שנאסף עד כה עולה כי מדובר בעגורן שהוקם באתר הבנייה לפני כשבועיים כך שאחד מכיווני הבדיקה יתמקד בהלימה בין הקמת העגורן לנדרש בהנחיית מפקחת העבודה הראשית במשרד העבודה והרווחה, ולפיה טרם הקמתו יש לבצע סדרת בדיקות מקדימות, ובהן בדיקת ביסוס הקרקע עליה וקבלת אישור בודק מוסמך טרם הפעלתו הסדירה".

[brightcove_iframe video_id='ami_vtr2_n20170214_v1' autoplay='0' credit='עמי קאופמן משחזר את הקריסה' kid='' duration='0'']

לפני כשבועיים דיווחנו על תנאי הבטיחות וההעסקה הבעייתיים של המנופאים והמחאה למען העובדים שלא הובילה לשינוי בשטח. כשבוע לאחר מכן, 1500 מפעילי מנופים התפטרו מתפקידם במחאה על כשלי הבטיחות ותנאי העבודה הירודים.המנופאים המוחים טוענים כי כ-150 עובדים בפרוייקטים רבים של נדל"ן בכל רחבי הארץ הדגישו כי לא מדובר במחאה זמנית אלא בהתפטרות קבועה מעבודתם.

עמי קאופמן משחזר את הקריסה
עמי קאופמן משחזר את הקריסה