איזה יחידה כבשה את אליפות הסייבר הגדולה של צה"ל?

יותר ממאה חיילים מכל קצוות צה"ל התכנסו השבוע לאתגר מיוחד במינו: אתגר הסייבר הגדול של יחידת חושן מאגף התקשוב וההגנה בסייבר. אז במה מדובר ומי ניצח? הנה כל הפרטים

זמן צפייה: 01:58

ארגון טרור עלום שם מנסה להוציא לפועל מתקפת סייבר הרסנית במיוחד. כחלק מהמזימה הזדונית פעילי הארגון מנסים לפרוץ למערכות רכבת ישראל במטרה להסית את תנועת הרכבות ולגרום לשתי רכבות נוסעים להתנגש האחת בשניה. תרחיש האימים הזה הוא למעשה איום אמיתי שכוחות הביטחון נאלצים להתמודד עימו וגם סיפור המסגרת שנבחר לאתגר הסייבר השנתי השני של צה"ל, ארוע ייחודי במינו המתפקד למעשה כסוג של אליפות סייבר כלל צה"לית אליה נוהרים עשרות מגיני סייבר מובחרים מיחידות צה"ל השונות.

"אתגר הסייבר השנה עוסק בעולם התשתיות הקריטיות ומדגיש בעצם את האיום העולמי בנושא" אומר רס"ר מ', ראש מדור סייבר בחושן. "המשתתפים מגיעים בעצם לאתגר חידות סייבר שמורכב מהמון נושאים מהעולם הזה דוגמת חקירת פוגענים, חקירת תקשורת, חקירת קבצי מערכת ועוד' " הוא מסביר. "כאמור זו הפעם השניה שארוע כזה מתרחש בצה"ל כשהשנה נוסף חידוש בדמות משתתפים חדשים שהגיעו מכוחות בטחון אזרחיים דוגמת יחידת להב 433 והמשרד לבטחון פנים".

מגני הסייבר על רק מודל הרכבת | צילום: דובר צה''ל

הארוע , שנערך אי שם ברמת גן, במרומי אחד המגדלים הכי גבוהים בארץ, מהווה את הארוע הגדול ביותר מסוגו שנערך בצה"ל, כשלצורך העניין  נעזרו שם בחברת ThinkCyber המתמחה בהדרכה, ייעוץ ובניית תרחישי אמת בתחום הסייבר.  לצורך הארוע נבנה במקום מודל ייחודי הכולל מערכות בקרה ומחשוב קרובות ככול האפשר לאלו שנעשה בהן שימוש בעולם האמיתי - כמו גם מודל מוקטן של רכבת כדי להמחיש את גודל האיום. "התרחיש  נבנה בצורה ייעודית עבור תחרות הסייבר השנתית ליחידות הסייבר של צה"ל, משטרה וגופי בטחון בהובלת יחידת חושן. התרחיש מבוצע בתוך סימולטור ה- Cyberium בשילוב מודלים פיזיים שפותחו בתוך החברה. התרחיש מכיל בתוכו מגוון רחב של נושאים בתחום התקיפה ואיתור ייעדים ברשת המשלב אלמנטים של עולמות הסקאדה עבור תשתיות קריטיות, פורניזקה, כופרה והשמשת חולשות".

''משתתפי האתגר מאיישים ביום יום מגון תפקידי הגנה במערך כוחות הבטחון'' | צילום: דובר צה''ל

רב"ט ל', מגן סייבר ביחידת חושן, אגף התקשוב והסב"ר, מספר על החוויה: "האתגר מעניין וחווייתי מאוד. הוא דימה מתקפת סייבר על חברת רכבות כשהמטרה שלנו היתה להבין לעומק את האירוע וכך למנוע את האסון. התרחיש הוא הזמנות ייחודית להתאמן על אירוע מציאותי בדרך חוויתית ותחרותית, לפגוש את מגני הסייבר משאר האגפים והזרועות ולהכיר את העשייה שלהם". סגן ש', אחת ממגני הסייבר שמשתתפת באתגר: "האתגר הזה הוא הזדמנות ללמוד ולתרגל תרחיש אמת בצורה חוויתית. סייבר זה לא מה שכולם חושבים, זה לא מסך ירוק עם כיתובים, זה יותר כמו חידת הגיון. צריך לקחת את הידע שצברת ולנסות לראות איך הוא יכול לעזור לך לפתור את הבעיה. האימון והתחרות תרמו לכולנו גם מבחינה מקצועית ואני מקווה שגם בהמשך נקיים עוד תחרויות משותפות כאלו".

האתגר, שנמשך יום שלם, הגיע לסיומו בשעת אחר צהריים מאוחרת ובסיומו הוכרזו אלופי הסייבר של צה"ל : מגיני הסייבר מיחידת אופק של חיל האוויר. אל המקום השני הגיעו חיילי יחידת חושן, ומיד אחריהם - מגיני הסייבר מיחידת מצו"ב.