למכירה ב-e-bay: "שלד תינוק הטי-רקס היחיד בעולם"

המאובן של הדינוזאור, שגילו ככל הנראה 68 מיליון שנים, הוצא למכירה ב-2.95 מיליון דולרים - ועורר מחאה גדולה בקרב קהילת המדענים, שהביעה דאגה אתית על כך שהשלד ההיסטורי יורחק מעין הציבור

שלד של דינוזאור תינוק, שגילו ככל הנראה 68 מיליון שנים, הוצא למכירה באתר המכירות האינטרנטי ebay על ידי צייד מאובנים בשם אלן דטריך. המחיר שנקבע עבורו הוא 2.95 מיליון דולרים. בתיאור המוצר באתר נכתב: "קרוב לוודאי שזהו תינוק הטי-רקס היחיד שקיים בעולם".

באתר הוסבר כי אורך גוף התינוק הוא כארבעה מטרים וחצי, אורך גולגולתו 53 ס"מ וכי שיניו מחודדות. "מדובר בטורף מסוכן ביותר. זו הזדמנות נדירה לחזות בתינוק טי-רקס", נכתב. "חקר ההיסטוריה מראה לנו שהטורף מת כשהיה בערך בגיל 4. חידוש הגולגולת נעשה על ידי אוצר במוזיאון היסטוריית הטבע שבפלורידה".

כתבות נוספות בחדשות 13:

לראשונה: גן ילדים יהודי בניו יורק נסגר בעקבות התפרצות החצבת

בכיר חמאס: "מוכנים לקחת עוד שבויים ישראלים כדי לשחרר אסירים"

חרף הפיילוט המוצלח: צה"ל ביטל הטמעת לוחמות בחיל השריון

מאובן של טירקס שהוצע למכירה באייבי
מאובן של טירקס שהוצע למכירה באייבי | צילום: חדשות 13

דטריך, הלווה את המאובן למוזיאון היסטוריית הטבע של אוניברסיטת קנזס בשנת 2017, שם הוא הוצג עד שהחליט הצייד למכור את המוצר ב-ebay. ליאונרד קרישטאלקה, מנהל המוזיאון במוסד האקדמי, הצהיר בשבוע שעבר כי המוזיאון אינו מוכר או משכיר את המוצגים לאנשים פרטיים. לדבריו, "המוצג שהולווה לנו הוסר מהתערוכה והוחזר לבעלים. ביקשנו ממנו להסיר כל קשר אלינו מתיאור המוצר".

במקביל, קהילת חוקרי המאובנים פרסמה מכתב לציבור, המביע דאגה אתית על כך שהשלד, שמציג חלק ייחודי בחקר ההיסטוריה, יורחק מעין הציבור: "הבעלים של המאובן השתמש בחשיבותו המדעית של הממצא, כולל מצב הצגתו במוזיאון, כאסטרטגיית פרסום – ולא במאובן עצמו". לדברי הקהילה, "רבים מהמאובנים נדירים ותורמים רבות לידע שלנו על העבר. כל אחד מהם שאינו ברשות הציבור – הוא חלק מההיסטוריה שכבר קטועה דיה, ולעולם לא תתאושש מהאבידה".