פיתוח כחול-לבן בחלל: נאס"א תשגר בשבת חליפה ישראלית נגד קרינה

ה"אסטרוראד", חליפה נוגדת קרינה שתוכננה ופותחה בישראל, תשוגר בסוף השבוע לתחנת החלל הבין-לאומית ותילבש במשך חצי שנה ע"י ארבע אסטרונאוטיות. יוזם הפרויקט: "רגע מרגש אחרי שנים של השקעה"

זמן צפייה: 04:50

חליפת חלל מיוחדת, המגינה על הגוף מפני קרינה מייננת ומסכנת חיים, תשוגר ביום שבת ע"י נאס"א, סוכנות החלל האמריקנית, מווירג'יניה אל תחנת החלל הבין-לאומית. החליפה, שתוכננה ופותחה בישראל, קיבלה את השם "אסטרוראד", והיא משלבת טכנולוגיות הגנה סלקטיביות ובעוצמות הגנה שונות.

אבי רעיון הפיתוח, ד"ר אורן מילשטיין, אמר לחדשות 13 במסגרת ההכנות האחרונות לקראת השיגור ההיסטורי: "אנו מחכים לרגע הזה שנים ארוכות. זו התרגשות מדהימה שתימשך הרבה אחר כך, כשהחליפה תוצא מהאריזה ותילבש בחלל". החליפה מיועדת ללבישה בתוך החללית, ויוצרה כדי להגן על גופם של אסטרונאוטים ובמיוחד של אסטרונאוטיות, כיוון שיש בגופן יותר איברים הרגישים לקרינה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

יממה לאחר שעורר סערה – ד"ר קידר חוזר על גרסתו: "עמיר לא רצח"

צלם הטבע הישראלי זכה בתחרות בין-לאומית: "זכות ענקית בשבילי"

לאחר שבוע: גופת הצעירה הבריטית שנעדרה בקמבודיה – נמצאה בים

אסטרוראד - חליפת חלל ישראלית נגד קרינה
אסטרוראד - חליפת חלל ישראלית נגד קרינה | צילום: חדשות 13

ה"אסטרוראד" פותחה בשיתוף פעולה ישראלי-אמריקני עם חברת StemRad. שירית שוורץ, מנהלת המוצר בחברה, התייחסה לצורך שהתעורר בקרב האסטרונאוטיות: "קיבלנו מנאס"א רשימה של האיברים הכי רגישים לקרינה, והחלטנו להתמקד בגוף הנשי משום שיש בו איברים נוספים הרגישים לקרינה דוגמת רקמת השד והשחלות".

פרויקט פיתוח החליפה היה במימון ישראלי מלא. תרומתה הלא מבוטלת של ישראל למשימות החלל מגיעה במטרה להצטרף אליהן בעתיד. בכנס החלל העולמי שהתקיים בוושינגטון, החליפה הייתה האטרקציה המרכזית ומבקרים רבים הגיעו לסקור אותה. ראש נאס"א, ג'ים בריידנסטין, הגיע במיוחד לביתן הישראלי שבתערוכה והתכבד להיות הראשון שינסה אותה על גופו. גם שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, לבש אותה ואמר: "היא נראית קלה ללבישה אבל היא הייתה דבר קשה מאוד לעשותו".

אסטרוראד - חליפת חלל ישראלית נגד קרינה
אסטרוראד - חליפת חלל ישראלית נגד קרינה | צילום: חדשות 13

מפתחי החליפה נאלצו להתמודד עם סוגייה טכנית: מחד - החליפה נועדה ללבישה בתוך החללית ולכן היא צריכה להיות נוחה, מאידך - כדי שחסימת הקרינה תהיה יעילה, יש ליצור מיסוך בעזרת כמה שיותר מסה שתפריד בין האסטרונאוט לבין החלל. לכן, ל"אסטרוראד" יש עובי משתנה שמסומן ע"י צבעים שונים, והשכבה העבה ביותר מקיפה את האיברים הרגישים.

ה"אסטרוראד", כאמור, תשוגר ביום שבת, עם חללית האספקה "סיגנוס", שתישא עימה ארבע טונות של ציוד ואספקה לחלל, כדי שהאסטרונאוטיות בתחנה יוכלו להתנסות בה. מילשטיין: "ארבע אסטרונאוטיות אמריקניות יתנסו בה במהלך ששת החודשים הקרובים וילבשו אותה גם בשנתן".