סלובקיה: הנשיאה הראשונה בתולדות המדינה הושבעה לתפקיד

סוזנה קפטובה, עורכת דין ופעילה סביבתית, תהיה החמישית לכהן בתפקיד מאז פירוק צ'כוסלובקיה. קפטובה היא דמות חדשה בפוליטיקה המקומית, ומשכה את המצביעים בזכות ההבטחה לטפל בשחיתות

סוזנה קפטובה, נשיאת סלובקיה
סוזנה קפטובה, נשיאת סלובקיה | צילום: רויטרס

סוזנה קפטובה, עורכת דין ופעילה סביבתית, הושבעה היום (שבת) לתפקיד נשיאת סלובקיה – והפכה לאישה הראשונה המכהנת בתפקיד הבכיר במדינה. קפטובה תהיה החמישית לאייש את המשרד הנשיאותי מאז פירוק צ'כוסלובקיה ב-1993. תפקיד הנשיא בסלובקיה הוא בעיקרו סמלי, אך קפטובה תזכה מתוקף תפקידה למנות ראשי ממשלה, ותהיה שמורה לה זכות הווטו על מינויי שופטים.

לקפטובה בת ה-45 ניסיון פוליטי דל, אך היא משכה בעקבותיה את המצביעים בזכות הבטחתה לטפל בשחיתות. אי הניסיון שלה היווה דווקא יתרון בעיני המצביעים, שמאסו בשחיתות השלטונית.

סוזנה קפטובה, נשיאת סלובקיה
סוזנה קפטובה, נשיאת סלובקיה | צילום: רויטרס

במהלך הקמפיין שלה התייחסה קפטובה פעמים רבות לרצח העיתונאי יאן קוצ'יאק, שחקר את הקשר בין פוליטיקה לארגוני פשע. קפטובה ציינה כי רצח העיתונאי ובת זוגו, שאירע בשנה שעברה, היה האירוע שדחף אותה להתמודד לנשיאות.

קפטובה משתייכת למפלגה הפרוגרסיבית, שלא מחזיקה באף מושב בפרלמנט, וניצחונה של הפעילה הסביבתית בולט במיוחד על רקע התחזקות הימין הקיצוני ברחבי אירופה.