מדגמים בבריטניה: ניצחון סוחף למפלגת הלייבור בבחירות

לפי מדגמים באי הבריטי, מפלגת הלייבור בראשות קיר סטארמר זוכה ב-410 מושבים, ונמצאת בדרכה לשלטון לראשונה אחרי 14 שנים, בזמן שהשמרנים וראש הממשלה סונאק מובסים עם 131 מושבים בלבד. למפלגה המנצחת דרושים 326 מושבים כדי להקים קואליציית רוב

זמן צפייה: 04:21

מדגמים בבריטניה שמתפרסמים הלילה (שישי) מנבאים ניצחון סוחף מפלגת הלייבור ותבוסה לשמרנים בבחירות שנערכו אתמול באי הבריטי. כך, לפי מדגם רשת "סקיי", מפלגת הלייבור בראשות קיר סטארמר זכתה ל-410 מושבים, בעוד המפלגה השמרנית של ראש הממשלה המכהן רישי סונאק, התרסקה ל-131 מושבים בלבד. לפי תוצאות המדגמים, הלייבור בדרך לשלטון לראשונה אחרי 14 שנים.

הבחירות בממלכה נערכו ב-650 אזורי בחירה נפרדים ברחבי מדינות אנגליה, וויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד, כאשר 326 מושבים נדרשים למפלגה על מנת להרכיב ממשלת רוב. חלק מהנושאים המרכזיים שנסבו סביב הבחירות הם נושאים מקומיים כמו הכלכלה, יוקר המחייה, מסים, הגירה, אך גם נושאים הקשורים למדיניות חוץ, כמו המלחמה בעזה.

קיר סטרמר, מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה
קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה | צילום: רויטרס

סונאק, כזכור, הכריז על בחירות הבזק בסוף חודש מאי, בהצהרה שנשא מחוץ למעונו הרשמי ברחוב דאונינג 10 בלונדון, בגשם שוטף - ובצל הסקרים שחוזים כאמור תבוסה היסטורית למפלגה השמרנית בראשותו, ואיבוד השלטון. "הגיעה השעה של בריטניה לקבוע את עתידה", הכריז.

ראש ממשלת בריטניה התבקש בעל-ידי גורמים שונים לקיים בחירות, אך תחילה התנגד לחשוף את תוכניותיו בנושא. ב-22 במאי, לאחר שהוכרז כי שיעורי האינפלציה בבריטניה נבלמו, סונאק שינה את תוכניותיו והכריז על תאריך היציאה לבחירות.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בישראל
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בביקורו ישראל, אוקטובר 2023 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סונאק הוא ראש הממשלה השמרני החמישי שמכהן בממלכה הבריטית מאז 2010, ובמהלך קמפיין הבחירות הוא שם במרכז הבמה את סוגיית ההגירה הבלתי חוקית לבריטניה, והדגיש במיוחד את החקיקה שעברה על-ידי המפלגה השמרנית, אשר מאפשרת לגרש מבקשי מקלט בחזרה לרואנדה.