אחרי חודש וחצי בלבד: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס התפטרה

44 ימים בלבד לאחר שנבחרה ליו"ר המפלגה השמרנית ונכנסה לדאונינג 10 במקומו של בוריס ג'ונסון, ולאחר שניצבה בפני ביקורת קשה מצד חברי מפלגתה, ראש ממשלת הממלכה המאוחדת הודיעה על התפטרותה. "נכנסתי בתקופה של חוסר יציבות כלכלית ובינלאומית גדולה, לא יכולה למלא את התפקיד". המועמדים המובילים להחליפה: שר האוצר לשעבר רישי סונאק, חברת המפלגה פני מורדנט וגם - רה"מ לשעבר בוריס ג'ונסון

זמן צפייה: 02:32

הכהונה הקצרה בהיסטוריה הבריטית: לאחר שישה שבועות בלבד (44 ימים), בהם כיהנה כראש ממשלת בריטניה, ליז טראס התפטרה היום (חמישי) באופן רשמי מתפקידה. טראס, שניצבה בימים האחרונים בפני ביקורת קשה מצד חברי מפלגתה, בין היתר לאור פיטוריו של שר האוצר הקודם, ובעקבות ה"וויתור" על האסטרטגיה הכלכלית שלה - נאלצה בסופו של דבר, להתפטר מהתפקיד.

בימים האחרונים, לפחות 16 מחברי המפלגה השמרנית קראו לה להתפטר, ושניים מארבעת השרים הבכירים ביותר בממשלתה אף התפטרו. משך כהונתה של ראש הממשלה טראס הינו הקצר ביותר בהיסטוריה הבריטית. בהצהרתה מחוץ למעון ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10 אמרה טראס: "נכנסתי לתפקיד בתקופה של חוסר יציבות כלכלית ובינלאומית גדולה".

רה''מ בריטניה ליז טראס מתפטרת מתפקידה
רה''מ בריטניה ליז טראס מתפטרת מתפקידה | צילום: רויטרס

"משפחות ועסקים חששו לשלם את החשבונות שלהם", אמרה. טראס הוסיפה כי היא מכירה בכך ש"לא יכלה לספק את המנדט שבשמו נבחרתי" (הכוונה היא להבטחותיה לבוחרים), וכי יתקיימו בחירות להנהגת המפלגה השמרנית "שיסתיימו במהלך השבוע הבא". בתקופת כהונתה הקצרה, טראס נאלצה לנטוש כמעט את כל תוכנית הכלכליות שבשמן נבחרה, ואף פיטרה את שר האוצר קוואזי קווארטנג.

טראס תישאר בתפקיד ראש הממשלה לכל הפחות עד השבוע הבא (28 באוקטובר), אז חברי המפלגה השמרנית יבחרו לה מחליף. התפטרותה מגיעה קצת יותר מ-24 שעות לאחר שאמרה לחברי הפרלמנט שהיא "לוחמת", וכי אין בכוונותיה להתפטר מהתפקיד.

תמונתה האחרונה של המלכה אליזבת יחד עם ראש הממשלה הנכנסת ליז טראס
תמונתה האחרונה של המלכה אליזבת יחד עם ראש הממשלה ליז טראס | צילום: מתוך טוויטר

התפטרותה מגיעה על רקע המשבר הכלכלי הפוקד את בריטניה ולצד זאת, ביקורת קשה על מדיניותה הכלכלית של רה"מ, כמו גם נגד החלטותיה האחרונות של טראס, ביניהן ההחלטה לפטר את שר האוצר הבריטי קוואזי קווארטנג שכיהן פחות משישה שבועות בתפקיד. הביקורת נגד טראס נבעה מכך שהאג'נדה הכלכלית שהיא מקדמת מאז נכנסה למשרד ראש הממשלה, היא "ההפך הגמור" ממה שהציגה בקמפיין שלה שבזכותו ניצחה.

ביום ראשון, דווח ב"דיילי מייל" הבריטי, כי יותר מ-100 חברי פרלמנט בריטיים המשתייכים למפלגה השמרנית עשויים להגיש מכתבי אי-אמון נגד ראש ממשלת בריטניה ליז טראס. זאת, בניגוד מוחלט לאזהרות הנשמעות מסביבתה של טראס לפיהן מהלך זה עשוי להוביל לבחירות כלליות, שלא בהכרח יבטיחו את המשך שלטונה של המפלגה השמרנית שמוסיפה, לפחות לבינתיים, להתרסק בסקרים. בעיתון דווח כי כמה מהמחוקקים פעלו להדיחה וקיימו דיונים חשאיים על החלפתה במנהיג חדש.

שר האוצר הבריטי רישי סונאק
שר האוצר הבריטי לשעבר, רישי סונאק. מועמד מוביל להחליף את טראס | צילום: רויטרס

"אנחנו לא יכולים להמשיך ככה", אמר היום חבר פרלמנט שמרני עלום שם לסוכנות הידיעות "רויטרס". טראס היא ראש הממשלה הרביעית של בריטניה בשש השנים האחרונות. טראס הבטיחה לבוחריה הפחתה של מיסי הלוואות, הסרת רגולציה ושינוי מדיניות בנושאים תרבותיים וחברתיים. כאמור, היום היא התפטרה לאחר שלא הצליחה לממש את הבטחותיה לבוחר.

כך או כך, הקרעים והמחנאות בקרב המפלגה השמרנית בבריטניה מוסיפים להעמיק. בעוד יש מי המעוניין להחליף את רה"מ טראס ואת שר האוצר ברישי סונאק ופני מורדנט - בכירי המפלגה ומי שהיו מועמדים בולטים להחלפת רה"מ לשעבר בוריס ג'ונסון. כמו כן, יש כמה חברי פרלמנט שרוצים להשיב את רה"מ ג'ונסון לתפקיד. בינתיים בסקרים, המפלגה השמרנית ממשיכה לאבד מכוחה לטובת מפלגת הלייבור.

שבועת אמונים למלך צ'ארלס השלישי
ראש ממשלה בריטניה ליז טראס והמלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

טראס נבחרה בתחילת חודש ספטמבר כמחליפתו של מנהיג המפלגה השמרנית בוריס ג'ונסון ברוב של 57 אחוזים מול 42 אחוזים, לאחר ש-172 אלף חברי מפלגה הצביעו, המהווים כ-82% מבעלי זכות הבחירה, כאשר 81 אלף קולות ניתנו לטראס ו-61 אלף קולות לשר האוצר המתפטר רישי סונאק.

כזכור, בחודש יולי הודיע ג'ונסון על החלטתו לעזוב את דאונינג 10 אחרי שלוש שנים בתפקיד, בעקבות גל הפרישות שכלל עשרות שרים וחברי פרלמנט שהתפטרו במחאה על תפקודו, ברקע טיפולו בפרשת כריס פינצ'ר, לשעבר סגן המצליף הראשי בפרלמנט, שהואשם שתפס ומישש שני גברים במהלך ארוחה, ובצל הביקורת שספג בפרשת "פארטי-גייט", ואז החל המירוץ להחלפתו בראשות המפלגה.