הקומיקאי לשעבר זלנסקי הוא גנרליסימוס לא סביר עבור אוקראינה

זלנסקי, ששם לעצמו למטרה להפוך את אוקראינה למדינה אירופית מודרנית, יציבה ודמוקרטית - נאלץ להתעמת כעת עם פוטין, שמוכן למנוע זאת ממנו בכל מחיר אפשרי. למרות כוונותיו הטובות ו"הפנים החדשות" אותן הבטיח להביא לפוליטיקה האוקראינית - זלנסקי נכנס שלא מרצונו לפוליטיקה האמריקנית בחסות טראמפ והשקיע מאמצים רבים שלא להראות כבובה של אוליגרך מקומי • פרשנות

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עלה לשלטון לפני שלוש שנים והבטיח לשים קץ למלחמה עם הבדלנים שנתמכים על ידי הקרמלין במזרח אוקראינה. כעת, זלנסקי עומד בפני פלישה צבאית רוסית לארצו שעלולה להסתיים בהדחת ממשלו ולסמן את סוף הדמוקרטיה האוקראינית.

בזמן שרוסיה תקפה את הערים המרכזיות ברחבי אוקראינה עם טילים, זלנסקי פנה לכל תושבי המדינה וקרא להם להגן על המדינה, ואמר כי יינתן נשק לכל מי שחפץ בו. "רוסיה תקפה את אדמתנו הבוקר, כפי שגרמניה הנאצית תקפה במלחמת העולם השנייה", אמר הנשיא האוקראיני בהודעה בטלוויזיה הלאומית.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

עבור זלנסקי, קומיקאי לשעבר בן 44, מדובר באסון. זאת, מפני שההתעקשות שלו בשנתיים האחרונות לצרף את אוקראינה, רפובליקה סובייטית לשעבר לברית נאט"ו -  הכעיסה מאוד את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

במקביל, דרשה מוסקבה הבטחה מנאט"ו שהיא לעולם לא תצרף את אוקראינה לשורותיה - מדינה שלה חשיבות גיאופוליטית, היסטורית ותרבותית אדירה לרוסיה, דרישה שכידוע נדחתה על ידי המערב. כזכור, ביום שני פוטין דחה את זכותה של אוקראינה להתקיים, וטען כי היא חלק בלתי נפרד מרוסיה.

זלנסקי, ביידן, אוקראינה, ארה''ב
זלנסקי וביידן | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים, זלנסקי זכה לאהדה מצד מנהיגי המערב עבור קור הרוח שלו והקריאות שלו לאוקראינים שלו להכנס לפאניקה, כשבמקביל בגבולות אוקראינה התאספו כ-150,000 חיילים של הקרמלין.

כמו כן, זלנסקי העביר ביקורת על שגרירויות זרות ואנשי עסקים אוקראינים שעזבו את המדינה מסיבות ביטחוניות, וקרא מספר פעמים לחברות להשאר באוקראינה בטענה שאם יעזבו אז יסייעו למאמץ של פוטין לערער את היציבות של אוקראינה.

עם זאת, זלנסקי הוא מנהיג לא סביר בעת מלחמה. הוא השיג תהילה במסגרת תוכנית טלוויזיה פופולרית "משרת העם", בה שיחק בתור מורה ישר שנבחר להיות נשיא מדינה שהערים על כל המחוקקים המושחתים ואנשי עסקים אפלים.

Normandy Summit Format On Ukraine In Paris
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

למרות שאיפותיו של זלנסקי לבנות אוקראינה אירופית, מודרנית, דמוקרטית ויציבה - רוסיה תמיד הייתה שם כדי לאתגר אותו ולאיים עליו. במהלך כהונתו, שאף זנלסקי לבנות צעדי ביטחון במזרח אוקראינה, כולל חילופי שבויים עם רוסיה.

במקביל למאמציו של הנשיא האוקראיני, רוסיה המשיכה לחמש את הבדלנים הפרו-רוסים במסגרת קונפליקט במזרח אוקראינה, שעד כה עלה בחייהם של 15 אלף בני אדם. "כולם צריכים להבין שאנחנו במלחמה. כל יום אנחנו מוכיחים שאנחנו מוכנים להיות חברים בנאט"ו - יותר מאשר רוב מדינות האיחוד האירופי".

בריאיון שהעניק לרויטרס טרם היבחרו לנשיא, כאשר נשאל על ידי המרואיין במה הוא שונה ביתר הפוליטיקאים, השיב: "אלו פנים חדשות. מעולם לא הייתי בפוליטיקה". על אף הבטחותיו לבלום את השפעתם של טייקונים, זלנסקי השקיע מאמצים להסיר מעצמו את החשש כי הוא בובה של איהור קולומויסקי, אוליגרך רוסי שהערוץ בשליטתו שידר את "משרת העם".

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בנוסף, זלנסקי נגרר שלא מרצונו לפוליטיקה האמריקנית, כאשר נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ניסה לגרום לו לחקור פרשה עסקית בה היה מעורב יריבו הדמוקרטי גאז ונשיא ארה"ב כיום ג'ו ביידן.

בהמשך, בית הנבחרים האמריקני בהנהגת הדמוקרטים הדיח את טראמפ, זאת לאחר שחקירה בנושא העלתה כי טראמפ מנע מאוקראינה סיוע ביטחוני במטרה להשפיע על קייב. טראמפ הכחיש את הדברים, ומאוחר יותר הסנאט האמריקני בשליטת הרפובליקנים זיכה אותו.

כותב המאמר הוא עיתונאי סוכנות הידיעות 'רויטרס' מטיאס ויליאמס