הקרמלין: מפקד "כוח וגנר" יעבור לבלארוס, התיק הפלילי נגדו יבוטל

יבגני פריגוז'ין הסכים להסיג את שכירי החרב שלו, שהיו בדרך למוסקבה, בחזרה לבסיסים כדי למנוע הסלמה ברוסיה. הקרמלין: "התיק הפלילי נגד פריגוז'ין יבוטל, והוא יועבר לבלארוס". ראש הממשלה נתניהו קיים הערכת מצב

זמן צפייה: 01:07

סוף למרד הצבאי ברוסיה? ברחבי העולם עוקבים מקרוב אחר המהלכים של יבגני פריגו'זין, שעומד בראש הארגון הצבאי הפרטי "כוח וגנר", נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בשעות האחרונות נפוצו דיווחים שלפיהם "מטוס נשיאותי" עזב את מוסקבה ליעד לא ידוע, ככל הנראה לסנט פטרסבורג, אך דובר הקרמלין דמטרי פסקוב טען כי פוטין עדיין בבירה. לפי אחד הדיוחים, לאנשי ואגנר הוצעו חנינות אם יניחו את נשקם.

ראש העיר מוסקבה לתושבים: "המצב קשה, אל תסתובבו בעיר". רמטכ"ל צבא ארה"ב מארק מילי ביטל את ביקורו בישראל בשל ההתפתחויות.  משרד החוץ המליץ לישראלים "לשקול חיוניות ההגעה לרוסיה". סמוך ל-21:00 הודיע פריגו'זין כי הוא יסיג את כוחותיו בחזרה לבסיסים כדי למנוע שפיכות דמים, וב-22:00 החלה הערכת מצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. זמן קצר לאחר מכן הודיע הקרמלין כי הוסכם שפריגוז'ין יעבור להתגורר בבלארוס - והתיק הפלילי נגדו יבוטל.

במוסקבה נערכים לקרבות עם כוח ואגנר
במוסקבה נערכים לקרבות עם כוח ואגנר
Russia
Whatsapp Image 2023 06 24 At 1
שוטרים מאבטחים את הכיכר האדומה ברוסיה | צילום: רויטרס
כוח ואגנר בדרך למוסקבה
כוח ואגנר בדרך למוסקבה

בהודעת משרד החוץ נאמר: "לאור הארועים ברוסיה בעת הזו, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים לשקול חיוניות הגעתם לרוסיה בעת הזו וכן לאזרחים השוהים במדינה לשקול את חיוניות הישארותם ובכל מקרה להימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות. מומלץ להתעדכן בהתפתחויות באמצעות אמצעי התקשורת, הרשתות החברתיות של נציגויות ישראל ברוסיה ואתר משרד החוץ הישראלי. מרכז המצב במשרד החוץ זמין לבירורים וסיוע 24/7".

בעוד שכוחותיו של פריגו'זין התקדמו - חרף התנגדות הצבא הרוסי - התקבלו דיווחים שלפיהם כוחות מצבא רוסיה נוטשים או מצטרפים ל"קבוצת וגנר". לפי דיווח אמריקני, המהלך של פריגו'זין לא נועד לקרוא תיגר על פוטין - אלא דווקא על שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, שכן פריגוז'ין היה מעוניין בתפקיד. פוטין, מצידו, מנסה לבנות קואליציה ולפנות לבעלי בריתו - בראש ובראשונה לצ'צניה, אוזבקיסטן ובלארוס - שרק באחרונה דווח שהעביר אליה נשק גרעיני טקטי - בבקשה לסיוע.

מוקדם יותר הוכרז מצב חירום, מחשש שהקבוצה תנסה לקחת את השלטון לידיה, אך לפי דיווח של המודיעין הבריטי, לוחמיו של פריגוז'ין עושים את דרכם למוסקבה כמעט ללא הפרעה. רחובות רוסטוב וורונז' המתלאו במהרה בטנקים וכלי רכב משוריינים של קבוצת וגנר, במחזה חריג שלא רגילים לראות בערים הרוסיות. בנוסף, מטוס תובלה רוסי הופל על ידי כוחותיו של פריגוז'ין מוקדם יותר בוורונז'. לפי דיווחים, בצבא הרוסי מתכוונים לפוצץ את כל הגשרים המובילים למוסקבה במידה וכוחות וגנר ינסו לפלוש לעיר..

טנקים ברחובות רוסטוב
טנקים ברחובות רוסטוב | צילום: רויטרס

פוטין טוען לבגידה, זלנסקי מביט מהצד: "רוסיה בחרה בדרך הרשע"

נשיא רוסיה התייחס למתרחש בנאום מיוחד שנשא לאומה: "מדובר בבגידה, כמו זו שגרמה לאימפריה הרוסית ב-1917 לקרוס. כל סכסוך פנימי זו מכה נגד העם שלנו. ננקוט באמצעים חמורים נגד המורדים, וכל מי שהצטרף למרד ייענש. המצב ברוסטוב בעייתי, בתור מפקד עליון אני אעשה כל דבר כדי להגן על המולדת. אנחנו נתחזק מכך, ונהיה חזקים עוד יותר. רוסיה מנהלת מלחמה של ממש על עתידה, על הזכות לחיות כמדינה רוסית עם היסטוריה של אלף שנים". מנהיג הכוחות הצ'צ'ניים רמזאן קדירוב כינה את הפעולה "סכין בגב", ואמר כי הוא מוכן לפעול.

בחשבון הטוויטרשלה  הגיבה "קבוצת ואגנר": "ההדק של מלחמת האזרחים נלחץ על-ידי פוטין. הוא נתן פקודה לנטרל את היחידה הכי מוכוונת קרב בצבא הרוסי. חייהם של בוגד או שניים הוצבו מעל 25 אלף גיבורים. כבר ברור לכולם מי הרשע, הניצחון יהיה של וגנר". גם פריגוז'ין הגיב על דברי פוטין, ואמר: "הנשיא טועה לגבי הבגידה במולדת. אנחנו פטריוטים של מולדתנו, מי שמתנגד להם נאסף סביב החלאות, ואף אחד לא הולך להסגיר את עצמו. אנחנו לא רוצים שהמדינה תחיה תחת שחיתות והונאה".

טנקים של ''קבוצת וגנר'' ברחובות רוסטוב
טנקים של ''קבוצת וגנר'' ברחובות רוסטוב | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הגיב גם הוא למתרחש ברוסיה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "כל מי שבוחר בדרך הרשע הורס את עצמו, ומי ששולח חיילים להרוס את החיים של מדינה אחרת לא יכול למנוע מהם לברוח ולבגוד כשהחיים מתנגדים לכך. במשך זמן רב השתמשה רוסיה בתעמולה כדי להסוות את חולשתה ואת טיפשות הממשלה. החולשה של רוסיה ברורה, אוקראינה מסוגלת להגן על אירופה מפני התפשטות הרוע והכאוס הרוסי".

מוקדם יותר החלה רוסיה בחקירת פריגוז'ין בשל קריאה למרד והוציאה נגדו צו מעצר, אך בצבא הרוסי יש חלקים שמביעים תמיכה בלוחמי וגנר, כך למשל יחידה שנקראת "סטורם זי" שהוקמה בידי משרד ההגנה הרוסי, ופועל על ידי גיוס אסירים. עוד מדווח שיחידה 22 של הכוחות המיוחדים ברוסיה ערקה גם היא. נשיא רוסיה קרא לחיילי קבוצת וגנר שלא להיענות להוראות המפקד שלהם, אך בינתיים חיילי הכוח עוברים ללא הפרעה בדרכם למוסקבה, ולא נקלעים לעימותים משמעותיים עם הצבא הרוסי. נראה כי המוטיבציה של החיילים בצבא של פוטין נפגעה, והם אינם מבינים מול מי הם נלחמים ומדוע.

Early signs were there,it was just a matter of time for #wagner and #prigozhin to take their anger to the next level. Sadly:#russia looks more shaken & scared of #Prigozhin's #WagnerPMC than the entire europe& #NATO. #Kremlin #Moscow #RussianCoup #Shoigu #Donbass #Putin #wagner pic.twitter.com/xv1AFHeuE6

— Zuko Dingiso🇿🇦➡️🌍 (@Zuko85085434) June 24, 2023

פריגוז'ין האשים: "הצבא הרוסי הרג עשרות לוחמים - נגיב לזוועות"

ראש ארגון שכירי החרב "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין, המקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, האשים אמש את הצבא הרוסי שתקף מחנה של הארגון שלו וגרם להרג של "כמות עצומה" של לוחמים. פריגוז'ין אמר שמשרד ההגנה הרוסי הונה את הארגון שלו, והצהיר כי "יגיב לזוועות האלה". פריגוז'ין טען כי המפקדה הצבאית ברוסטוב ושדה התעופה שבעיר נמצאים בשליטה של ארגונו: "אנחנו נמצאים במפקדה החל מהשעה 07:30 בבוקר. מתקנים צבאיים ברוסטוב כולל שדה התעופה נמצאים בידניו. מטוסים שיוצאים לפעולות לחימה יוצאים ללא בעיה, כך גם טיסות רפואיות. השתלטנו כדי לפגוע בכיוון האוקראיני".

טנקים ברחובות רוסטוב רוסיה
טנקים ברחובות רוסטוב | צילום: רויטרס

כביש הגישה מרוסטוב למוסקבה נחסם לתנועה, בכדי למנוע מכוח וגנר להמשיך ולהתקדם. מושל מחוז וורונז', שממוקמת בדרום-מערב רוסיה, טוען כי שיירה צבאית נעה לאורך כביש הגישה לרוסטוב, וקרא לתושבי המחוז להימנע משימוש ברכבים אישיים.

"הם הונו אותנו בערמומיות, מנעו מאיתנו את ההזדמנות להגן על הבתים שלנו, ובמקום החליטו לצוד את קבוצת וגנר", תקף פריגוז'ין, והוסיף בטלגרם שלו: "היינו מוכנים להתפשר ולמסור את הנשק שלנו, אבל הזבלים האלה לא נרגעו". "הם ראו שלא נשברנו, ופתחו בהתקפה על המחנות שלנו. כמות עצומה של לוחמים נהרגו, אחינו לנשק. אנחנו נקבל החלטה איך להגיב לזוועות האלה. עשרות חיילים ייענשו", אמר. פריג'וזין טען כי עשרות לוחמים נהרגו.

טנקים של ''קבוצת וגנר'' ברחובות רוסטוב
טנקים של ''קבוצת וגנר'' ברחובות רוסטוב | צילום: רויטרס
לוחמי קבוצת וגנר
לוחמי קבוצת וגנר | צילום: רויטרס

WATCH: Video shows airstrike against Wagner column in Russia earlier today pic.twitter.com/OhKI63SDJQ

— BNO News (@BNONews) June 24, 2023

"קבוצת וגנר": מלחימה לצד הצבא הרוסי - לסכסוך עם פוטין

"קבוצת וגנר" היא למעשה ארגון צבאי של שכירי חרב פרטיים של הנשיא פוטין שהצליח להביא לו הישגים משמעותיים וקשים כמו כיבוש העיר באחמוט באוקראינה, כשהצבא הרוסי קרס לחלוטין. לאורך כל הדרך מפקד הצבא, יבגני פריגוז'ין, תקף את בכירי הצבא הרוסי, בעיקר הרמטכ"ל גרסימוב ושר ההגנה שויגו, על כך שהפקירו את חייליו.

בתחילת החודש אף הצהיר פריגוז'ין כי לא יחתום על חוזה חדש עם משרד ההגנה הרוסי. האוליגרך הרוסי מתח ביקורת בעבר על מנהיגי הצבא הרוסי, וטען שהם "יושבים כמו חתולים שמנים" בזמן שהלוחמים גוססים בשדה הקרב. בנוסף אף האשים את משרד ההגנה הרוסי בניסיון לחבל בנסיגת לוחמיו מהעיר האוקראינית באחמוט.

האירוע הנוכחי נחשב לדרמטי ביותר משתי סיבות: ראשית, במידה והמרד יצליח, הדבר זה יפגע באופן משמעותי בכוח הצבאי של רוסיה. שנית, אם קבוצת וגנר תיאבק נגד פוטין - אין כמעט סיכוי לרוסים לייצר הישגים נוספים באוקראינה. הצבא הרוסי הלכה למעשה לא קיים כמעט.

יחד עם זאת, בשעות הערב הארגון יצא בהודעה בה נכתב כי הם: "לא מנסים להדיח את נשיא רוסיה וגם לא קוראים להדחתו. אנו תומכים ב'מבצע הצבאי המיוחד' באוקראינה".