זריף: לא הפרנו ההסכם, נשוב לקיימו כשאירופה תיישם ההתחייבויות

שר החוץ האיראני התעקש כי מדינתו החלה להעשיר אורניום מעבר למותר, זמן רב לאחר שארה"ב נסוגה מהסכם הגרעין. הבית הלבן: "לא נאפשר לטהראן נשק גרעיני - נמשיך בלחץ עד שמנהיגיה ישנו את דרכם"

זמן צפייה: 01:08

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר הערב (שני) כי איראן לא הפרה את הסכם הגרעין, אלא הפרה סעיף מסוים, זמן רב לאחר שהאמריקנים פרשו ממהסכם לחלוטין. מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב לעולם לא תאפשר לטהראן להשיג נשק גרעיני, וכי תמשיך בלחץ עד שמנהיגיה ישנו את דרכם. האיחוד האירופי קרא לטהראן לחזור בה מהגברת העשרת האורניום. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, אמר בריאיון לסקיי: "אנו מעוניינים לשמר את ההסכם, אך אם איראן בחוץ, גם אנחנו".

"לא הפרנו את הסכם הגרעין, פסקה 36 שהל ההסכם מסבירה זאת: הפעלנו אותה לאחר הנסיגה האמריקנית ונתנו לשאר המדינות בהסכם מספר שבועות, ונקטנו בפעולה רק אחרי 60 ימים", כתב זריף בטוויטר. "כשבריטניה, צרפת וגרמניה יעמדו בהתחייבויותיהם, נבטל את הצעד שנקטנו".

כאמור, האיחוד האירופי קרא לאיראן לחזור בה: "נציין כי איראן עמדה בתנאי ההסכם 14 חודשים אחרי הנסיגה האמריקנית מהסכם הגרעין. אנו מפצירים באיראן לבטל את הצעד הזה ולא לנקוט צעדים נוספים שחותרים תחת ההסכם".

מקור במשרד החוץ הגרמני התייחס להפרה ואמר כי "אנחנו קוראים לאיראן לחזור בה מהצעד שלה ולא להמשיך לערער את ההסכם. יחד עם המשתתפות האחרות בהסכם הגרעין, נשקול בזהירות את הצעדים הבאים".

גם ראש הממשלה נתניהו התייחס להפרת הסכם הגרעין של איראן ואמר: "היום הודיעה איראן שהיא מפרה התחייבות מפורשת שלה - טהראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני", סיפר ראש הממשלה.

נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: לע''מ

"כשחשפנו את ארכיון הגרעין הסודי של איראן, הוכחנו שכל הסכם הגרעין עם איראן בנוי על שקר אחד גדול", המשיך. "עכשיו אפילו איראן מודה בכך. בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שאיראן שיקרה כל הזמן. אני חוזר ואומר: ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני. אני גם קורא לכל מדינות אירופה: עמדו בהתחייבות שלכן. התחייבתן לפעול ברגע שאיראן תפר את הסכם הגרעין, התחייבתן שתפעילו את מנגנון הסנקציות האוטומטיות שנקבע במועצת הביטחון. אז אני אומר לכן: עשו זאת".

כזכור, הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אישרה מוקדם יותר את הדיווחים לפיהם מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשות איראן חצה את הרף המאושר במסגרת הסכם הגרעין. על פי פקחי סבא"א, המאגר שברשות איראן הגיע ל-205 קילוגרמים, בעוד שמגבלות ההסכם מתירות 202.8 קילוגרמים בלבד.

מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

אולטימטום 60 הימים, שהציבה איראן למעצמות החתומות על הסכם הגרעין, יפוג ביום ראשון, שבעה ביולי. במועד זה אמורה טהראן לצאת ממחוייבויות נוספות הנקובות בהסכם. על פי פרשנים ומומחי גרעין, הצעדים הבאים של איראן ייגעו בין היתר למאגר אורניום המועשר לרמה גבוהה וחצייתו - צעד המהווה הפרה חריפה יותר מהנוכחית. בנוסף, איראן הבטיחה לחדש באופן אסור את פעילותה בעיר אראק, בו נמצא מתקן המים הכבדים.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע כי הצעד הבא שתנקוט טהראן יהיה העשרת האורניום לרמה של יותר מ-3.67 אחוזים. במידה שהדבר יקרה, הדבר יהווה כאמור הפרה חמורה יותר של ההסכם.