עוד הפיכה באפריקה: הצבא בגבון הודיע כי תפס את השליטה במדינה

כחודש אחרי ההפיכה בניז'ר, קצינים בכירים בצבא גבון הודיעו בערוץ טלוויזיה מקומי כי נטלו את השלטון, בעקבות ההכרזה על ניצחונו בבחירות של הנשיא המכהן עלי בונגו, שמשפחתו עומדת בראש המדינה מזה 56 שנה. "בשם העם הגבוני, החלטנו להגן על השלום ולשים קץ למשטר הנוכחי"

נשיא גבון, עלי בונגו
נשיא גבון, עלי בונגו | צילום: רויטרס

דקות לאחר שגוף הבחירות בגבון הודיע שהנשיא, עלי בונגו, ניצח בקדנציה שלישית, קציני צבא בכירים הופיעו היום (רביעי) בערוץ הטלוויזיה הלאומי, "גבון 24", והודיעו כי נטלו את השלטון במדינה, כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס".

הקצינים אמרו כי הם מייצגים את כל כוחות הביטחון וההגנה במדינה המרכז אפריקאית, ולדבריהם, תוצאות הבחירות בוטלו. בנוסף, כל הגבולות נסגרו עד להודעה חדשה ומוסדות המדינה פורקו. לא נמסרה תגובה מיידית מהממשלה.

"בשם העם הגאבוני, החלטנו להגן על השלום ולשים קץ למשטר הנוכחי", אמרו הקצינים. כשאחד מהקצינים הקריא את ההצהרה, כתריסר אחרים עמדו בשקט מאחוריו בלבוש צבאי ועטו כומתות. מוסדות המדינה שהם הכריזו על פירוקן כללו את הממשלה, הסנאט, האסיפה הלאומית, בית המשפט החוקתי וגוף הבחירות. לאחר ההופעה הטלוויזיונית, ניתן היה לשמוע קולות ירי חזקים בבירה ליברוויל, כך לפי כתב רויטרס.

אם תצליח, הפיכה זו תהיה השמינית במספר במערב ובמרכז אפריקה מאז שנת 2020. קדמו לה הפיכות במאלי, גינאה, בורקינה פאסו, צ'אד וניז'ר ש​​ערערו את ההתקדמות הדמוקרטית ביבשת בשנים האחרונות.

אזרחי גבון מצביעים בבחירות השבוע
אזרחי גבון מצביעים בבחירות השבוע | צילום: רויטרס

המתיחות גברה בגבון על רקע החשש מתסיסה לאחר ההצבעה לרשויות הנשיאותית, הפרלמנטרית והמחוקקת שהתקיימה בשבת, ובה ביקש הנשיא בונגו להאריך את אחיזתה בת 56 השנים של משפחתו בשלטון, בעוד האופוזיציה של המדינה מוכת העוני, דחפה לשינוי בענף הנפט והקקאו שנמצאים בה בשפע.

היום, מרכז הבחירות במדינה הודיע כי בונגו בן ה-64, שירש את השלטון מאביו עומר בשנת 2009, ניצח בבחירות עם 64.27% מהקולות וכי המתמודד העיקרי שלו, אלברט אונדו אוסה, הגיע למקום השני עם 30.77%. הוא התמודד מול 18 מתמודדים, שישה מהם תמכו באונדו אוסה במאמץ לצמצם את המירוץ.

מחסור במשקיפים בינלאומיים, השעיית חלק מהשידורים הזרים והחלטת הרשויות לקצץ בשירות האינטרנט ולהטיל עוצר לילי בפריסה ארצית העלו חששות לגבי השקיפות של תהליך הבחירות, אך הצוות של הנשיא דחה את ההאשמות על הונאה. בשנת 2016, בניין הפרלמנט הוצת כאשר הפגנות אלימות פרצו במחאה על בחירתו מחדש של בונגו לכהונתו השנייה. בעקבות כך, הממשלה חסמה את הגישה לאינטרנט למספר ימים.

אלפי מפגינים בעד ההפיכה הצבאית, בבירת ניז'ר ניאמיי
אלפי מפגינים בעד ההפיכה הצבאית, בבירת ניז'ר ניאמיי (ארכיון) | צילום: רויטרס

כזכור, בחודש שעבר, הצבא תפס את השלטון גם בניז'ר, מה ששלח גלי הלם ברחבי אזור הסאהל ביבשת וערער מעצמות גלובליות בעלות אינטרסים אסטרטגיים עם מדינות באזור. הנשיא המודח, מוחמד בזום, אמר זמן קצר לאחר ההפיכה כי יהיו לכך "השלכות הרסניות" על האזור - והוסיף כי הצבא במדינה פועל להריסה מוחלטת של הדמוקרטיה.