יוסוף אל-קרדאווי, איש הדת המוסלמי מהמשפיעים בעולם, הלך לעולמו בגיל 96

שייח' אל-קרדאווי המצרי, לשעבר מנהיגה הרוחני של תנועת האחים המוסלמים, המחזיק בדעות אנטישמיות ושנאה כלפי יהודים, המוכר כמי שהכשיר את פיגועי ההתאבדות נגד ישראלים ויהודים וידוע בפתוות הקיצוניות שלו - נפטר

שייח' יוסוף אל-קרדאווי
שייח' יוסוף אל-קרדאווי | צילום: רויטרס

שייח' יוסוף אל-קרדאווי, איש הדת המוסלמי מהמשפיעים בעולם, הידוע בעמדותיו האנטישמיות והאנטי-ציוניות, הלך לעולמו היום (שני) בגיל 96. אל-קרדאווי, איש דת איסלאמיסטי יליד מצרים, נחשב לאחד מגדולי הפוסקים המוסלמים ולסמכות רוחנית אדירה.

אל-קרדאווי, לשעבר מנהיגה הרוחני של תנועת האחים המוסלמים, החזיק ביחס של שנאה כלפי יהודים, מוכר כמי שהכשיר כפוסק הלכה את פיגועי ההתאבדות נגד ישראלים ויהודים, וידוע בפתוות (פסקי הלכה איסלאמיים) הקיצוניות שלו המנוגדות לערכי הדמוקרטיה ולזכויות האדם.

שייח' יוסוף אל-קרדאווי יחד עם ח'אלד משעל
שייח' יוסוף אל-קרדאווי יחד עם בכיר חמאס ח'אלד משעל | צילום: רויטרס

אל-קרדאווי נולד בשנת 1926 במצרים והחל את לימודיו הדתיים בגיל 4. מהר מאוד החל להתעניין בכתביו של חסן אל-בנא, מייסד תנועת האחים המוסלמים. בהגיעו לגיל 18, החל ללמוד באקדמיה המוסלמית החשובה בעולם "אל-אזהר" הנמצאת בקהיר. לאחר שנעצר כמה פעמים בעקבות פעילות פוליטית איסלאמיסטית, עבר בשנת 1961 לקטאר - שם הוא גם נפטר.

בעבר, השלטונות בקטאר אף מימנו אותו, והוא נהנה ממעמד גבוה ומחסותה של משפחת המלוכה הקטארית. לא זאת בלבד, הוא זכה לארח ולהגיש כמה תוכניות בערוץ אל-ג'זירה הקטארי, והיה לראש המכון לחקר תולדות הנביא מוחמד באוניברסיטת קטאר. בשנותיו באמירות, הוא פרסם עשרות פתוות וספרים שזכו לתהודה ברחבי העולם הערבי והמוסלמי.

האביב הערבי נכשל? מחאות ענק במצרים, פברואר 2011
האביב הערבי במצרים. פברואר 2011 | צילום: רויטרס

לאחר שהודח הנשיא חוסני מבארכ בשנת 2011, ומוחמד מורסי עלה לשלטון, אל-קרדאווי שב לארץ מולדתו. שנתיים לאחר מכן, בעקבות ההפיכה השלטונית במסגרתה עלה הנשיא הנוכחי עבד אל-פתח אל-סיסי לשלטון, נאלץ אל-קרדאווי לעזוב את מצרים ולשוב לקטאר. זאת, בשל המאבק של השלטונות המצרים בתנועת האחים המוסלמים.

כאמור, אל-קרדאווי ידוע בדעותיו האנטישמיות והאנטי-ציוניות וכמי שהכשיר את פיגועי ההתאבדות נגד יהודים וישראלים. ככלל, הוא תומך נלהב של הטרור נגד ישראל ובעבר טען כי הטרור הוא אמצעי לגיטימי להתנגדות נגד ישראל. בנוסף, בחייו, הוא טען שיש להוציא להורג את כל חברי קהילה הלהט"ב, "לא חשוב באיזו דרך".