אחרי המוות המסתורי: גם אלמנתו של נבלני מבוקשת ברוסיה

לאחר שהבטיחה כי תמשיך את דרכו של בעלה, בית משפט במוסקה הוציא צו מעצר בגין "השתתפות בהתארגנות קיצונית" נגד יוליה נבלניה - שברחה מרוסיה בעקבות רדיפות הקרמלין. בתגובה להחלטה נגדה, אלמנת יו"ר האופוזיציה הרוסית לשעבר תקפה: "חשוב להזכיר - פוטין הוא רוצח שמקומו במחנה מעצר מהסוג שבו הוא רצח את אלכסיי נבלני"

יוליה נבלני, רעייתו של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני שנרצח
יוליה נבלניה, רעייתו של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני שנרצח | צילום: רויטרס

בית משפט במוסקבה הוציא היום (שלישי) צו מעצר נגד יוליה נבלניה, אלמנתו של מנהיג האופוזיציה הרוסית לשעבר אלכסיי נבלני, שמת בנסיבות מסתוריות לפני כחמישה חודשים במחנה המעצר שבו הוחזק.

צו המעצר נגד נבלניה הוצא בגין "השתתפות בהתארגנות קיצונית". כבר במרץ 2021 הכריזו הרשויות הרוסיות על רשת הפעילים של נבלני כ"קיצונית", ובכך ניצבו כל העובדים, המתנדבים והתומכים בארגונים שזוהו עם מנהיג האופוזיציה הרוסית בפני סכנת מעצר והעמדה לדין.

אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה ברוסיה
מנהיג האופוזיציה ברוסיה לשעבר, אלכסיי נבלני | צילום: רויטרס
אלכסיי נבלני
"פוטין הוא רוצח | צילום: רויטרס

חרף הסיכונים, יוליה לקחה חלק משמעותי בפעילות האופוזיציונית של בעלה, והבטיחה להמשיך את דרכו לאחר שמת בעודו מרצה מאסר. היום, בתגובה להחלטת בית המשפט נגדה, כתבה: "כשאתם מדווחים על המהלך נגדי, בבקשה אל תשכחו לציין שפוטין הוא רוצח ופושע מלחמה. מקומו בכלא, לא בתא נוח עם טלוויזיה בהאג, אלא ברוסיה - באותו סוג של מחנה שבו הוא הרג את אלכסיי נבלני".

בערוץ הטלגרם של בית המשפט בנפת בסמאני שבמוסקבה נכתב: "יוליה נבלניה התחמקה מהרשויות ולכן הוצבה ברשימת המבוקשים של רוסיה". כעת, אם נבלניה תשוב לרוסיה, אותה עזבה בעקבות רדיפת הרשויות, היא עשויה להישלח למאסר של שש שנים.

יומיים לאחר מותו של בעלה, נבלניה התחייבה להמשיך ולקחת חלק בפעילות האופוזיציה ברוסיה. כבר מהרגע הראשון היא האשימה את פוטין ברצח, וקראה למנהיגי העולם לגבות ממנו מחיר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

דבר מותו של נבלני עורר הדים רבים במערב. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיגים אחרים בעולם האשימו את פוטין, בעקבות שנים של רדיפת האופוזיציה הרוסית בידי הקרמלין. בין היתר, נבלני הורעל על ידי המשטר הרוסי לכאורה בשנת 2020 ונמלט לגרמניה - ממנה חזר לרוסיה לאחר שהתאושש. "אל תטעו, פוטין אחראי למותו של נבלני", אמר הנשיא ביידן בפברואר.

בסוף חודש פברואר, ארה"ב הטילה על רוסיה 500 סנקציות חדשות, בציון שנתיים למלחמה באוקראינה, זמן קצר לאחר מותו של נבלני. בהצהרתו אודות ההחלטה, הנשיא ביידן אמר: "הסנקציות יכוונו לאנשים הקשורים למאסרו של נבלני, כמו גם לכלכלת רוסיה, לתעשייתה הביטחונית וליכולתה לסחור ברחבי הגלובוס. הן יבטיחו שפוטין ישלם מחיר גדול עוד יותר על תוקפנותו באוקראינה והדיכוי בשטח מדינתו". כמו כן, הוטלו 100 מגבלות נוספות על מדינות שמצליחות להעביר סיוע ונשק למוסקבה.

פינת הנצחה מאולתרת לאלכסיי נבלני בפריז
פינת הנצחה מאולתרת לאלכסיי נבלני בפריז | צילום: רויטרס

לאחר מותו של מנהיג האופוזיציה הרוסית, גברו ברוסיה הקולות שדרשו לפתוח בחקירת נסיבת המוות. בנוסף, נצפו אזרחים שהנציחו את זכרו של נבלני בפומבי. הדרישות לחקירה ופעולות ההנצחה דוכאו בברוטליות ע"י הקרמלין, שמיהר לעצור גורמי אופוזיציה ואזרחים שלקחו חלק בהפגנות ובטקסי ההנצחה.