לראשונה בארה"ב: אסירה טרנסג'נדרית הוצאה להורג

אמבר מקלוגלין בת ה-49 קיבלה את זריקת הרעל במדינת מיזורי לאחר שרצחה את בת זוגה בדקירות לפני כ-20 שנים. היא החלה את תהליך שינוי המין שלה רק לפני שלוש שנים. בקשת החנינה שלה נדחתה

אמבר מקלוגלין שהוצאה להורג

אמבר מקלוגלין אזרחית אמריקנית בת 49, הוצאה להורג אמש (שלישי) במדינת מיזורי, והפכה לטרנסג'נדרית הראשונה שהוצאה להורג בארצות הברית. מקלוגלין הורשעה ברצח בת זוגה בשנת 2003 לאחר שעקבה אחריה, ואז השליכה את גופתה לייד נהדר המיסיסיפי בסנט לואיס.

גורלה של מקלוגלין נחרץ באופן סופי מוקדם יותר ביום שלישי, לאחר שמושל מיזורי הרפובליקני מייק פרסון דחה את בקשת החנינה שלה. היא שוחחה עם יועץ רוחני בזמן שהוזרקה לה הזריקה הקטלנית, לאחר מכן נשמה מספר פעמים בכבדות, ואז נעצמו עיניה ונקבע מותה. בהצהרתה האחרונה אמרה מקלוגלין שהיא "מצטערת על מה שעשתה", והוסיפה: "אני אדם אוהב ואכפתי".

לפי מאגר באתר האינטרנט של מרכז המידע לעונש המוות מראה כי 1,558 בני אדם הוצאו להורג מאז הוחזר עונש המוות באמצע שנות ה-70. כל אלה שהומתו מלבד 17 היו גברים. מהמרכז נמסר כי לא ידוע על מקרים קודמים של הוצאה להורג של אסיר טרנסג'נדר באופן גלוי. מקלוגלין החלה בשינוי מינה לפני כשלוש שנים בכלא המדינה בפוטוסי.

מיטה בעזרתה מוציאים להורג בזריקת רעל
מיטה בעזרתה מוציאים להורג בזריקת רעל | צילום: רויטרס

בבקשת החנינה סיפרה מקלוגלין על בעיות הילדות והבעיות הנפשיוץ הטראומטיות שלה, אשר חבר המושבעים מעולם לא שמע עליהן במהלך משפטה.כשהייתה צעירה אביה המאמץ איים עליה באקדח, לפי העתירה. מסופר גם על נסיונות התאבדות, גם בגיל צעיר וגם לאחר שגדלה.

עוד נכללו  דיווחים המציינים אבחנה של דיספוריה מגדרית, מצב הגורם לסבל ותסמינים נוספים כתוצאה מפער בין זהותו המגדרית של אדם למין שבו נולד. אבל זהותה המינית של מקלוגלין "לא הייתה המוקד העיקרי" של בקשת החנינה, אמר עורך הדין שלה, לארי קומפ.

ב-2003, הרבה לפני שינוי המין, הייתה מקלוגלין במערכת יחסים עם בוורלי גינטר. לאחר שהן נפרדו, מקלוגלין הייתה מופיעה במשרד הפרברי של סנט לואיס שבו עבדה גינטר בת ה-45, לפעמים מתחבאת בתוך הבניין, לפי רישומי בית המשפט. גינטר השיגה צו הרחקה, ושוטרים ליוו אותה מדי פעם למכוניתה לאחר העבודה.

בערב הרצח השכנים הזעיקו את המשטרה מאחר שגינטר אינה חזרה לביתה. השוטרים הגיעו למשרד בו עבדה שם מצאו סכין שבורה ושובל דם. ביום למחרת, מקלוגלין הובילה אותם אל הגופה. מקלוגלין הורשעה ברצח מדרגה ראשונה בשנת 2006. השופט גזר עליה גזר דין מוות.