דרמה בארה"ב: טראמפ הורשע בטיוח דמי השתיקה לסטורמי דניאלס

נשיא ארה"ב לשעבר נמצא אשם בכל הסעיפים נגדו בפרשה בה הואשם כי שילם דמי שתיקה לכוכבת הפורנו, והפך לנשיא הראשון בהיסטוריה האמריקנית שהורשע בפלילים. גזר הדין בתיק צפוי להינתן ב-11 ביולי. טראמפ: "אני חף מפשע, נמשיך להילחם עד הסוף"

זמן צפייה: 04:06

דרמה בארה"ב: הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הורשע הלילה (בין חמישי לשישי) בכל סעיפי האישום בפרשת דמי השתיקה ששילם לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס במהלך מערכת הבחירות ב-2016, והפך לנשיא הראשון בהיסטוריה האמריקנית שהורשע בפלילים. טראמפ אמר לאחר ההרשעה: "אני חף מפשע, נמשיך להילחם עד הסוף".

הנשיא ביידן צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאחר ההרשעה: "יש רק דרך אחת להרחיק את דונלד טראמפ מהחדר הסגלגל - דרך הקלפי". מטעם קמפיין הבחירות של הנשיא הדמוקרטי נמסר: "אף אחד לא מעל החוק. טראמפ תמיד האמין שלעולם לא יתמודד עם השלכות על הפרת החוק לטובתו האישית".

יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון תקף: "הנשיא טראמפ יערער בצדק על פסק הדין האבסורדי הזה - והוא ינצח. היום הוא יום מביש בהיסטוריה של אמריקה".

יומו השני במשפטו הפלילי של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אולם בית המשפט
טראמפ באולם בית המשפט | צילום: רויטרס

חבר המושבעים, המורכב מ-12 אנשים, מצא את טראמפ אשם ב-34 סעיפי אישום של זיוף רישומים עסקיים, שכולם קשורים לטיוח של תשלומי דמי השתיקה לסטפני קליפורד, הידועה בכינויה "סטורמי דניאלס". גזר הדין בתיק צפוי להינתן ב-11 ביולי - ימים בודדים לפני הוועידה הרפובליקנית בה צפויים להכריז באופן רשמי על דונלד טראמפ כמועמד לנשיאות מטעם המפלגה.

טראמפ עומד בפני עונש שנע בין מאסר על תנאי או עונש מקסימלי של עד ארבע שנות מאסר על כל סעיף אישום. במידה ואכן יקבל עונש מאסר - הוא לא יוכל לחון את עצמו מהכלא אם ייבחר לנשיא בבחירות שיתקיימו בנובמבר. על כן, מדובר בהכרעה דרמטית מאוד שעשויה לטרוף את כל הקלפים בבחירות לנשיאות. יחד עם זאת, גם אם יקבל עונש מאסר, טראמפ לא צפוי לממש אותו עד השלמת כל הערעורים שיוגשו בעניינו - ולכן קטן הסיכוי שייכנס לכלא לפני מועד הבחירות.

דקות אחר הרשעתו, אתר התרומות של הנשיא לשעבר קרס. עיצוב האתר השתנה לחלוטין לאחר ההכרעה, והאתר מציג כעת את אותה הודעת גיוס כספים עבור טראמפ שקודמה ברשתות החברתיות. כמו כן, האתר כולל כעת את תמונת מעצרו של טראמפ שצולמה כשהסגיר את עצמו לרשויות בג'ורג'יה בתיק אחר. מתחת לתמונה נכתב: "לעולם אל תיכנע", ולידה המילים: "אני אסיר פוליטי".

ברשת החברתית שלו, "Truth", כתב המועמד הרפובליקני לנשיאות טרם הקראת פסק הדין: "זכויות האזרח שלי הופרו לחלוטין עם ציד המכשפות הפוליטי והבלתי חוקתי הזה שנועד להתערב בבחירות לנשיאות. על האומה הכושלת שלנו צוחקים בכל העולם!".

הדרמה המשפטית-פוליטית מתעצמת לנוכח העובדה שטראמפ, שכבר הבטיח את מועמדותו מטעם המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, עשוי לחזור לבית הלבן בשנה הבאה, בעת בה החברה האמריקנית משוסעת וחווה משברים המקשים על שיתופי פעולה פוליטיים בין שתי המפלגות. כלי תקשורת אמריקנים כינו את משפטו של הנשיא לשעבר "משפט המאה", ומדגישים כי השלכותיו צפויות להשפיע רבות על הפוליטיקה האמריקנית.

מלבד התיק הנוכחי, הנשיא לשעבר גם ניצב בפני שלושה תיקים פליליים אחרים בבתי משפט פדרליים ובבית המשפט של ג'ורג'יה, בהאשמות חמורות יותר של שיבוש בחירות, קשירת קשר לביצוע פשע וטיפול לא ראוי במסמכים מסווגים שנטל מהבית הלבן בסיום כהונתו.

סטפני קליפורד, "סטורמי דניאלס", מחוץ לבית המשפט
סטפני קליפורד, "סטורמי דניאלס", מחוץ לבית המשפט | צילום: רויטרס

בלב הפרשה ניצבות שתי נשים הטוענות כי קיבלו במהלך הבחירות הנשיאותיות בשנת 2016 תשלומים גבוהים בעקבות רומן שניהלו עם טראמפ. אחת הנשים, סטפני קליפורד (הידועה בכינוי "סטורמי דניאלס"), קיבלה תשלום של 130 אלף דולר מעורך הדין של טראמפ, מייקל כהן - בתמורה לכך שתחתום על הסכם במסגרתו תתחייב שלא לחשוף את קשריה למועמד הרפובליקני. אחרי הבחירות, החברה של טראמפ החזירה לכהן את הכסף שהעביר לדניאלס.

הפרשה התפוצצה בשנת 2018, לאחר שהעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" חשף את התשלומים שכהן העביר לדניאלס. מאוחר יותר באותה השנה כהן הודה באשמה והורשע בשתי עבירות הקשורות למימון קמפיינים פוליטיים. בשיחה שהקליט וחשף, כהן נשמע משוחח עם טראמפ על דמי השתיקה לדניאלס ושואל אותו האם להעביר אותם במזומן. בשנת 2018 טראמפ הכחיש קשר לפרשה וטען כי לא היה מודע לכספים שהועברו לכוכבת הפורנו.