מחווה לקראת הביקור? ביידן שוקל לאפשר מכירת נשק התקפי לסעודיה

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי הממשל האמריקני שוקל את הסרת האמברגו על מכירת נשק התקפי לממלכה. גורם אמריקני הכחיש כי יש שיחות, לפי גורמים אחרים, בארה"ב מצפים לראות אם סעודיה תחתור לסיום הלחימה מול תימן

זמן צפייה: 01:17

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת הבוקר (שני) כי הממשל האמריקני נמצא בדיונים סביב השאלה האם להסיר את האמברגו על מכירת נשק התקפי לסעודיה. הדיונים מתקיימים ברקע ביקורו השבוע של הנשיא ג'ו ביידן במזרח התיכון, בין היתר בישראל ביום רביעי ובהמשך ביום שישי בסעודיה עצמה.

לפי הדיווח, החלטה סופית בעניין תתקבל רק אם ארה"ב תראה ניסיון סעודי לחתור לסיום המלחמה מול תימן. לפי שלושה גורמים ששוחחו עם רויטרס, בכירים סעודים לחצו על מקביליהם האמריקנים להסיר מהשולחן תוכנית למכירת נשק הגנתי למדינות המפרץ בחודשים האחרונים.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

עם זאת, שני גורמים המעורים בנושא מסרו כי הדיונים נמצאים בשלב מוקדם ואין כל החלטה. גורם אמריקני אף הגדיל לומר כי אין כל שיח בנושא בשלב הזה.

כזכור, ביידן יגיע לישראל ביום רביעי בשעות הערב וישהה בישראל עד ליום שישי בבוקר. משם הוא צפוי להמריא לביקור בסעודיה. במקביל, ראש הממשלה יאיר לפיד, שקרא אתמול למדינות האזור לכונן יחסים עם ישראל, בין היתר לסעודיה, ממשיך בקיום שיחות מדיניות לקראת ביקור ביידן.

לפיד שוחח אמש עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן וזמן קצר לאחר מכן הוא גם שוחח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי והשניים "סיכמו לקדם פגישה ביניהם". ביום שישי שוחח לפיד בטלפון עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

השלט שתלתה תנועת שלום עכשיו לקראת ביקור ביידן
השלט שתלתה תנועת שלום עכשיו לקראת ביקור ביידן | צילום: שלום עכשיו

בתוך כך, תנועת שלום עכשיו תלתה הבוקר שלט גדול במרכז תל אביב עם דגלי ישראל והרשות הפלסטינית עם הכיתוב: "הנשיא ביידן, ברוך הבא לשתי המדינות שאנחנו הכי אוהבים". בהודעת התנועה נכתב כי "השלט שתלינו הוא תזכורת לנשיא, תומך נלהב של שתי המדינות, כי מדינה פלסטינית היא אינטרס בראש ובראשונה שלנו, הישראלים, וכי אין ולא יהיה עתיד טוב לאיזור בלי שלום עם שכנינו הפלסטינים".