האו"ם מגנה את האיסור החדש של טליבאן: "הפרה של זכויות אדם"

אחרי שאסרו על נשים לרכוש השכלה גבוהה, השלטון הקיצוני באפגניסטן הוציא חוק חדש לפיו נשים לא יכולות לעבוד בארגונים אזרחיים - כיוון שהפרו את קוד הלבוש המחייב חיג'אב, כך לפי טליבאן. האו"ם ומזכירות המדינה האמריקנית ביקרו את המהלך. "צעד נוסף בניסיון למחוק נשים מהמרחב הפוליטי, החברתי והכלכלי"

נשים בקאבול אפגניסטן מפגינות נגד האיסור ללמוד באוניברסיטה
נשים בקאבול אפגניסטן מפגינות נגד האיסור ללמוד באוניברסיטה | צילום: רויטרס

האו"ם הוציא הבוקר (ראשון) הודעת גינוי על החוק החדש של שלטון טליבאן באפגניסטן, האוסר על נשים להמשיך לעבוד עבור ארגונים ועמותות שאינם ממשלתיים (NGO), וכתבו כי המהלך מהווה "הפרה של זכויות אדם בסיסיות". השלטון האיסלאמי הסביר את האיסור החדש שהוכרז אמש בכך שלטענתם, נשים בארגונים אלו הפרו את קוד הלבוש המחמיר במדינה. מזכירות המדינה האמריקנית ביקרה גם היא את האיסור ואמרה כי יהיה זה "אסון לעם האפגני".

עובדת אפגנית שנאסר עליה לעבוד אמרה לאתר החדשות הבריטי, ה-BBC, כי היא המפרנסת העיקרית של המשפחה: "אם אני לא אלך לעבודה, מי יתמוך במשפחה שלי?". עובדת אחרת ששוחחה עם כתבי ה-BBC סיפרה על הפתעתה הרבה לאחר האיסור, והתעקשה כי היא שמרה על חוקי הלבוש הנוקשים של טליבאן.  "העולם צופה בנו, ולא עושה דבר", אמרה אחת מהן.

אזרחי אפגניסטן, ''הילדים שלנו בוכים ללא הפסקה''
נשות אפגניסטן, ''ניסיון למחוק נשים מהמרחב הציבורי'' | צילום: רויטרס

הודעת טליבאן יצאה אתמול במכתב של שר הכלכלה שנשלח אל ארגונים אזרחיים שאינם ממשלתיים בתוך אפגניסטן וכן ארגונים בינלאומיים. במכתב איים השלטון לבטל את רישיון העיסוק של כל ארגון שלא יציית להוראה. שר ההגנה האמריקני אנתוני בלינקן הביע דאגה עמוקה ואמר "נשים הן נדבך מרכזי בעשייה ההומינטרית בעולם כולו".

חשש נוסף שעולה מהמהלך הוא שנשים לא יוכלו לפנות לאותם ארגונים ועמותות כדי לקבל מהם סיוע ושירותים, היות וחוקי השריעה שטליבאן משליט בארצו מונעים מגברים לעבוד עם נשים ולעזור להן. עד כה, הנשים העובדות הן שסיפקו שירותים לנשים ונערות אחרות. רופאה שעובדת בעיר מזאר-י שריף שבצפון המדינה הצביעה על הסיכון הבריאותי שבדחיקת נשים אל מחוץ לאותם ארגונים ועמותות שמסייעות לנשים, ואמרה כי היא צופה קושי רב לנשים שיגשו לטיפול רפואי, כיוון שהן "לא יכולות לספר את כל הבעיות שלהן לגברים".

הפגנת נשים אפגניסטן
הפגנת הנשים באפגניסטן בעד שוויון זכויות (ארכיון) | צילום: רויטרס

סניף דרום אסיה של ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" לזכויות אדם תיאר את האיסור כ"צעד נוסף בניסיון למחוק נשים מהמרחב הפוליטי, החברתי והכלכלי" של אפגניסטן. ה-BBC מצוטט אימאם, מנהיג דתי באיסלאם, שאמר כי "טליבאן לא נשארים מחויבים לערכים האיסלאמיים", והסביר כי "האיסלאם לא אומר שגברים זכאים לחינוך ונשים לא. או שגברים יכולים לעבוד ונשים לא. אנחנו לא מבינים את ההחלטה הזאת".

בשבוע שעבר, כזכור, טליבאן אסרו על נשים להגיע לאוניברסיטאות ומוסדות השכלה גבוהה, החלטה שגונתה גם היא ברחבי העולם והציתה ניסיון למחאה באוניברסיטת הראט אתמול, אך היא דוכאה מהר מאוד על ידי טליבאן, שהשתמשו בזרנוקי מים אל מול המפגינות, כך על פי דיווחים בתקשורת העולמית.

נשים שניסו להיכנס למוסדות הלימוד, בהם למדו כל השנה והתכוננו לבחינות הסוף, גילו ביום רביעי בשבוע שעבר כי נאסר עליהן לשוב לכיתות ושומרים חמושים עומדים בשערי האוניברסיטאות ולא מתירים להן כניסה. האיסור על השכלה גבוהה מצטרף לאיסור הקיים על נערות להמשיך את לימודי היסודי לתיכון.