בלי ספרים וסרטים: רוסיה הרחיבה את "חוק תעמולת הלהט"ב"

הבית התחתון של הפרלמנט העביר הצעת חוק שאוסר על הפצה וקידום של יחסים חד-מיניים בפומבי - כולל ספרים וסרטים. החוק המקורי אושר בשנת 2013 ואוסר על חומרי "תעמולה" של "יחסים לא מסורתיים". בית הדין האירופי לזכויות אדם גינה את החוק לפני חמש שנים: "מפלה ומקדם הומופוביה"

מחאת להט"ב ברוסיה
מחאת להט"ב ברוסיה | צילום: רויטרס

הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי העביר היום (חמישי) שינויים בחוק המכונה "תעמולה להט"בית", והוא יהיה תקף לכל הגילאים. החוק אוסר על קידום של יחסים חד-מיניים בציבור, ואוסר על אזרחי המדינה לטעון כי מדובר ביחסים "נורמליים". כך על פי ה-"CNN".

הגרסה המקורית של החוק משנת 2013, אסרה על חומרי "תעמולה" כגון ספרים וסרטים שבהם יש תיאורים של יחסי מין לא "רגילים ומסורתיים" בקרב קטינים. כעת החוק יחול גם על מבוגרים. אנשים שיפיצו, או ינסו להפיץ חומרי "תעמולה" שכאלה, ייקנסו בסכום של עד 400 אלף רובל (כ-6,600 דולרים), על ישויות משפטיות ניתן יהיה להטיל קנס של עד 5 מיליון רובל (כ-82 אלף דולרים). זרים שיעברו על החוק יוחלו להיעצר לתקופה של עד 15 ימים, ואף להיות מגורשים מהמדינה.

מחאת להט''ב ברוסיה
מחאת להט''ב ברוסיה | צילום: רויטרס

כעת החוק יועבר למועצת הפדרציה, שהיא הבית העליון של הפרלמנט הרוסי, לפני שיעבור לאישור סופי אצל הנשיא ולדימיר פוטין.

בית הדין האירופי לזכויות אדם הביע את דעתו בשנת 2017 לגבי "חוק התעמולה הגאה" של רוסיה, וקבע כי הוא מפלה, מקדם הומופוביה ומפר את האמנה האירופית לזכויות אדם. עוד טען בית הדין כי החוק לא משרת אינטרס ציבורי, ודחה טענות לפיהן דיון ושיח על ענייני להט"ב בקרב הציבור עשוי לגרום לילדים "להפוך" להומואים או לסביות.

יחסים חד-מיניים נחשבים לאסורים ברוסיה מאז שנת 1993, בעוד שמקרים של הומופוביה ואפליה נשארו נפוצים בשטחי המדינה.