גרעין תמורת נורמליזציה: "הדרישה הסעודית" מארה"ב וישראל

"ניו יורק טיימס" מדווח כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלאן דרש בשיחות סגורות עם ראש הממשלה נתניהו נשיא ארה"ב ביידן הסכמה להעשרת אורניום, גישה לנשק אמריקני והגנה צבאית על סעודיה. במקביל, שר החוץ הסעודי נפגש עם נשיא איראן

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

המגעים לנרמול היחיסים עם סעודיה: ה"ניו יורק טיימס" מדווח היום (שבת) שיורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, ביקש בשיחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן גישה לנשק אמריקני, הסכמה של ארה"ב לתוכנית גרעין בסעודיה והשערת אורניום שתמורה להסכם נורמליזציה עם ישראל. עוד הדרישות של יורש העצר הסעודי כוללות ערבויות מוושינגטון להגנה על סעודיה מפני תקיפה צבאית והסרת הגבלות על מכירת נשק אמריקני לממלכה.

מקור מהמועצה לביטחון לאומי אמר כי מדיניות המזרח התיכון של ממשל ביידן כוללת מאמצים להרחיב ולחזק את הסכמי אברהם, כמו גם מאמצים לנרמל את היחסים בין ישראל וסעודיה. עבור הסעודים, הנורמליזציה עם ישראל היא פחות בשביל ישראל ויותר בשביל מה שהיא יכולה להוציא מארצות הברית לטובתה האישית. מצד שני, אצל נתניהו הסדר דיפלומטי משמעותי כמו נורמליזציה עם סעודיה, יכול לעזור להפוך את עתידו הפוליטי, אמרו מקורבים אליו.

הסכמה לתוכנית העשרה גרעינית סעודית תהיה גם היפוך של מדיניות ארוכת שנים בישראל, המביעה חשש כי תוכנית גרעין סעודית עלולה להוביל למרוץ חימוש גרעיני ברחבי המזרח התיכון. בנוסף, הסעודים וממשל ביידן התעקשו שכל עסקה עם ישראל תכלול גם כמה מחוות קונקרטיות עבור הפלסטינים, אך לא צויין אילו.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

בתוך כך, בתקשורת הערבית מדווח כי שר החוץ הסעודי הגיע לטהראן וייפגש עם נשיא איראן אבראהים ושר החוץ האיראני. הביקור הנדיר של שר החוץ הסעודי מגיע בעיתוי טוב לאיראנים, ובכוונתם לקדם את ההבנות המתגבשות בין ארה"ב לאיראן בעניין הגרעין. והדיווחים על לחץ אמריקני לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה - את זה רוצים האיראנים לסכל.