ללא טראמפ: המרוץ הרפובליקני יצא לדרך עם עימות ראשון

בזמן שהנשיא לשעבר, והמועמד המוביל לראשות המפלגה הרפובליקנית, התראיין בערוץ אחר - שמונת המועמדים המרכזיים השתתפו בעימות טלוויזיוני ראשון ב"פוקס ניוז". שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי וסגנו הנשיא לשעבר מייק פנס היו בין המשתתפים, אך הבולט מכולם היה דווקא היזם הצעיר וחסר הניסיון ויווק רמאסוואמי, שבלט מעל מתחריו

זמן צפייה: 00:44

המרוץ לנשיאות ארצות הברית עולה שלב, והלילה (חמישי) נערך עימות ראשון בקרב שמונה מועמדים מרכזיים לראשות המפלגה הרפובליקנית. המועמד המוביל מטעם המפלגה, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לא השתתף בעימות אלא התראיין אצל טאקר קארלסון. נראה כי הצופים בארצות הברית נקרעו בין שידור הריאיון עם הנשיא לשעבר, לבין העימות של מתחריו. כוכב העימות היה ויווק רמאסוואמי, יזם צעיר שהפך מאנונימי לדמות מוכרת, וטיפס לאחרונה בסקרים של הפריימריז במפלגה.

ברשת BBC נטען כי רמאסוואמי, עם לשון חדה ותגובות מהירות ובטוחות, הצליח לשלוט בעימות. "אני האדם היחידי על הבמה שלא קונים בשבילו או משלמים עליו", אמר רמאסוואמי בהקשר למשבר האקלים, והביא לתגובות זועמות מצד יתר המשתתפים. רמאסוואמי מרבה להציג את עצמו כאדם שנמצא מחוץ לקליקה הפוליטית וכאחד שלא מקורב לממסד הפוליטי. חלק מעמדותיו, כמו ויתור על שטחים מצד אוקראינה לטובת רוסיה, הפעלת כוח צבאי אמריקני בגבול עם מקסיקו ואיסור על חברות אמריקניות לבצע עסקים עם סין - נמצאות מחוץ למיינסטרים הפוליטי גם בגבולות המפלגה הרפובליקנית.

ויווק רמאסוואמי ורון דה-סנטיס
ויווק רמאסוואמי ורון דה-סנטיס | צילום: רויטרס

בתחילת השנה נראה היה כי המירוץ על ראשות המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות תהיה בעיקר דו ראשית בין טראמפ לבין רון דה-סנטיס מושל קליפורניה. הלילה, דה-סנטיס דווקא רשם עימות לא מוצלח מבחינתו, שבכל סוגיות המפתח הוא נותר שולי ולא הצליח להביע את עצמו בצורה מספקת. היילי, רמאסוואמי ופנס הדירו אותו בחלק גדול מהדיונים, והוא נראה לא עקבי בדעתו כשנשאל לגבי כתבי האישום שהוגשו נגד טראמפ.

מייק פנס, סגנו של טראמפ בזמן שכיהן כנשיא, השתתף גם הוא בעימות. פנס, פוליטיקאי מנוסה, שנוא על ידי תומכי טראמפ שמאשימים אותו בחוסר אמון. הוא עקץ את רמאסוואמי במהלך העימות וטען כי זה "לא הזמן להכשרה במקום העבודה", ובין היתר טען כי יש להגביל הפלות באופן ארצי - דבר שלא יעזור לו בבחירות הכלליות אך כן בתוך המפלגה.

ניקי היילי וויווק רמאסוואמי
ניקי היילי וויווק רמאסוואמי | צילום: רויטרס

ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארה"ב באו"ם, בלטה במהלך העימות בביקורת שלה על טראמפ ועל המפלגה הרפובליקנית, וטענה כי הנשיא לשעבר הוא "הפוליטיקאי הכי לא אהוב בארה"ב". היילי תקפה את רמאסוואמי בנושא המשך הסיוע האמריקני לאוקראינה, והתווכחה עם פנס על סוגיית ההפלות במדינה.

באחד הרגעים המעניינים שנרשמו בעימות, שבעה מתוך שמונת המשתתפים הרימו את ידם כשנשאלו האם יתמכו בטראמפ במידה וייבחר לראשות המפלגה, אך יורשע. בנושא אחר, כשנשאלו לגבי המשך הסיוע הביטחוני לישראל רמאסוואמי הביע התנגדות מסוימת, היילי תקפה אותו על כך - וזכתה לתשואות.

טראמפ נואם במהלך הקמפיין באייווה
טראמפ נואם במהלך הקמפיין באייווה | צילום: רויטרס

כאמור, לפתיחה החגיגית של העימות הרפובליקני הראשון לנשיאות ארצות הברית הפריע רק דבר אחד - היעדרו של הנשיא לשעבר טראמפ, שעדיין נחשב למועמד המוביל מטעם המפלגה הרפובליקנית. בריאיון אצל קארלסון התייחס טראמפ לנשיא המכהן ג'ו ביידן, ומי שנחשב למועמד המוביל נגדו, וטען כי "הוא נראה רע". טראמפ המשיך לרדת נמוך ולגלג גם על סגניתו של ביידן, קמלה האריס, ושאל האם היא סנילית.