פרשת המסמכים המסווגים: מפקח מיוחד צפוי להתמנות

שופטת בפלורידה הודיעה כי היא שוקלת להיעתר לבקשת טראמפ למנות מפקח מיוחד לסקירת החומרים שנתפסו באחוזת "מאר-א-לאגו" במהלך פשיטת ה-FBI. במקביל, נפתחה חקירה נגד מהגרת אוקראינית שהתחזתה לצאצאית של משפחת רוטשילד על מנת "להסתנן" לאחוזה

זמן צפייה: 01:33

שופטת בית המשפט המחוזי של דרום פלורידה, איילין מ. קאנון, הודיעה הלילה (ראשון) כי היא שוקלת להיעתר לבקשתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, למנות מפקח מיוחד לסקירת החומרים שנתפסו באחוזת "מאר-א-לאגו" שבפלורידה במהלך פשיטת ה-FBI בתחילת החודש. קאנון מסרה כי טרם החליטה סופית, ובהתאם, ביקשה מהממשל להגיב לבקשת טראמפ עד יום שלישי ולקבוע שימוע מיוחד בנושא ליום חמישי.

קאנון, שמונתה על ידי טראמפ ב-2020 הנחתה את משרד המשפטים גם להגיש פרטים נוספים על הרכוש שנתפס בהתאם לצו החיפוש. יצוין כי בשבוע שעבר טראמפ הגיש בקשה לבית המשפט הפדרלי בפלורידה למנוע מה-FBI לבדוק את החומרים שנלקחו עד שימונה אדם שיפקח על התהליך. בבקשה של טראמפ ישנה גם דרישה ממשרד המשפטים האמריקני לספק לו פירוט נרחב על הדברים שנלקחו מאחוזתו.

סוכני FBI מחוץ לאחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבפלורידה
סוכני ה-FBI פושטים על אחוזת ''מאר-א-לאגו'' של טראמפ בפלורידה | צילום: רויטרס

כזכור, על פי תצהיר משרד המשפטים האמריקני, המסמכים המסווגים שהחזיק הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהובילו לפלישת ה-FBI לאחוזתו מאר-א-לאגו שבפלורידה, נדרשו ממנו במשך כשנה מאז שסיים את תפקידו. לפי הפרסומים השונים, המסמכים היו עלולים לחשוף מקורות מודיעיניים ולפגוע במעקבי ביטחון לאומי.

תצהיר משרד המשפטים כלל גם מכתב ממאי 2022 שהראה שעורכי הדין של טראמפ ידעו שהוא עשוי להחזיק בחומרים מסווגים, שהממשל עדיין רוצה בחזרה, ושמשרד המשפטים חוקר את הנושא. עוזריו של טראמפ מסרו מסמכים נוספים ביוני. אבל משרד המשפטים ראיין עדים בעניין, שהביאו אותו להאמין שטראמפ מחזיק בחומרים מסווגים עוד יותר.

במהלך הקיץ האחרון, התובעים פנו לשופט פדרלי ואמרו שיש להם סיבה סבירה לבצע חיפוש במאר-א-לאגו. החיפוש העלה בסופו של דבר שלל מסמכים רגישים ביותר. לפי ה-FBI, מתוך 15 הארגזים שהשיב הנשיא לשעבר לארכיון הלאומי, רק אחד איננו הכיל מסמכים מסווגים. בסך הכל מצאו הסוכנים 184 מסמכים שסומנו בסיווג - 92 מתוכם סומנו "סודי" ו-25 מהם סומנו "סודי ביותר". חלק מהחומרים סומנו כ-"NOFORN", כלומר לא ניתן לשתף אותם באופן חוקי עם ממשל זר, בעוד אחרים סומנו כ-"SI", קיצור של מידע טכני ומודיעיני מיוחד הקשור למעקב אחר תקשורת זרה.

אינה ישצ'ישין לצד הנשיא לשעבר טראמפ
אינה ישצ'ישין לצד הנשיא לשעבר טראמפ | צילום: מתוך טוויטר

במקביל, ה-FBI פתח בחקירה נגד אינה ישצ'ישין - מהגרת אוקראינית שהתחזתה לאנה דה רוטשילד, צאצאית לא קיימת של משפחת רוטשילד (שושלת של בנקאים יהודים באירופה), על מנת להיכנס לאחוזת "מאר-א-לאגו". ישצ'ישין בת ה-33 ביקרה כמה פעמים באחוזה ואף הכירה היטב כמה ממקורביו של טראמפ, כולל ארוסתו רת של דונלד טראמפ ג'וניור ואת אחת מיועצות הקמפיין שלו לשעבר.

על פי החשד, ישצ'ישין בדתה סיפורים ש"סינוורו" את הסובבים אותה, ורק בחודש מרץ האחרון נודע ליושבי "מאר-א-לאגו" שהיא זייפה את זהותה. ישצ'ישין הכחישה את כל העבירות המיוחסות לה, ואמרה לעיתונאים בארצות הברית שהיא מעולם לא טענה שהיא צאצאית למשפחת רוטשילד וכי היא נפלה "קורבן" ל"מזימה" של שותפה עסקית שלה, שהיא ילידת רוסיה. טרם נודע אם ישצ'שין פעלה ממניעים פוליטיים או פיננסיים, אם כי יש לה היסטוריה של מעורבות בהונאות לכאורה.