חשש ממשבר הומניטרי: יותר מ-400 הרוגים בסודן, דיפלומטים מפונים

למרות הסכם הפסקת אש שהושג בין צבא סודן לבין מיליציית ה-RSF, הלחימה ברחובות הבירה חרטום נמשכת. כ-413 בני אדם נהרגו במהלך העימותים ורוב בתי החולים הפסיקו לתפקד. במדינה חוששים מהתערבות של צבאות זרים במערכה

חרטום, סודן
חרטום, סודן | צילום: רויטרס

שבוע לאחר שפרץ העימות הצבאי בסודן בין הצבא הסודני לבין מיליציית התמיכה המהירה (RSF), הלחימה ממשיכה גם היום (שבת), כשלמרות שהצדדים הסכימו על הפסקת אש, ממשיכים להישמע פיצוצים ויריות בעיר הבירה חרטום. הצבא עוזר בפינוי אזרחים זרים, בזמן שכ-400 בני אדם נהרגו במהלך השבוע החולף. בשעות הקרובות ארה"ב, בריטניה, צרפת וסין צפויות לפנות את הדיפלומטים שלהן מהמדינה.

הבטחת הצבא המקומי בראשות עבד אל-פתאח אל-בורהאן לפינוי נפגעים, מגיעה לאחר שה-RSF בפיקודו של מוחמד חמדן דגאלו הביטחה לפתוח את שדות התעופה בעיר על מנת לעזור בפינוי פצועים. הסכם הפסקת האש, שנראה שיוצא אל הפועל באופן חלקי בלבד, הושג לרגל חג עיד אל-פיטר.

תחילתו של העימות הצבאי הפתאומי בסודן דחתה את התוכניות להשבתו של השלטון האזרחי במדינה. הסכסוך הצבאי מביא את סודן אל סף קריסה כלכלית ומשבר הומניטרי חריף, כשבמקביל גדל החשש שהמשך המאבק יגרור כניסה של כוחות צבא זרים למדינה. לאחר שבוע של לחימה, לא נראה כי לאחד מהצדדים ישנה היכולת להכריע את המערכה באופן חד צדדי.

עימות צבאי בסודן
עימות צבאי בסודן | צילום: רויטרס

ארגון הבריאות העולמי דיווח ביום שישי כי 413 בני אדם כבר נהרגו במהלך העימותים, וש-3,551 בני אדם נוספים נפצעו. המאמצים הבינלאומיים לדכא את האלימות הניבו בינתיים את הסכם הפסקת האש, כשמזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן קורא לשני הצדדים לכבד ולשמור אותו. בנוסף, ראש ה-RSF הודיע בחשבון הפייסבוק שלו מוקדם יותר היום שקיבל שיחת טלפון ממזכ"ל האו"ם אנטוניו גורטש ובה הם הדגישו כי "חשוב להקפיד על הפסקת אש מוחלטת ולספק הגנה לעובדים הומניטריים וצוותי רפואה".

בתוך כך, באומדורמן, אחת הערים הסמוכות לבירה חרטום, עלה חשש לחייהם של העצורים בכלא הגדול ביותר בסודן, אל-הודא. הצבא האשים את מיליציית התמיכה המהירה בפשיטה על הכלא, אך הדבר הוכחש על-ידם. בנוסף, איגוד הרופאים בסודן טען מוקדם יותר כי כשני שלישים מבתי החולים באזור הסכסוך אינם פעילים, וש-32 בני אדם פונו מהם בכוח על ידי חיילים או נקלעו לאש חיה.