זלנסקי לקונגרס: "מאבק שיגדיר באיזה עולם ילדינו ונכדינו יחיו"

הנשיא האוקראיני שיצא לראשונה ממדינתו מאז החלה הפלישה הרוסית נאם בפני הסנאט ובית הנבחרים האמריקני, והתייחס להשפעה הגלובלית הנרחבת של המלחמה - וגם למצב במדינה: "כנגד כל הסיכויים ותרחישי האבדון, אוקראינה חיה ובועטת"

זמן צפייה: 02:35

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי נאם הלילה (חמישי) בקונגרס האמריקני, כשיצא לראשונה מאוקראינה לאחר 10 חודשים מאז החלה הפלישה הרוסית למדינתו. "הקרב הזה הוא לא רק על השטח, על חלק זה או אחר של אירופה", אמר זלנסקי. "הקרב הוא לא רק על החיים, החופש והביטחון של האוקראינים או כל אומה אחרת שרוסיה מנסה לכבוש. המאבק הזה יגדיר באיזה עולם יחיו הילדים והנכדים שלנו, ואחר כך ילדיהם ונכדיהם".

"כנגד כל הסיכויים ותרחישי האבדון, אוקראינה לא נפלה. אוקראינה חיה ובועטת", אמר הנשיא האוקראיני לחברי הקונגרס. "וזה נותן לי סיבה טובה לחלוק איתכם את הניצחון המשותף הראשון והראשון שלנו: ניצחנו את רוסיה בקרב על מוחות העולם. אין לנו פחד, וגם אף אחד בעולם צריך לפחד מזה".

חברי הקונגרס מוחאים כפיים לזלנסקי
חברי הקונגרס מוחאים כפיים לזלנסקי | צילום: רויטרס

זלנסקי נואם בפני חברי הקונגרס
זלנסקי נואם בפני חברי הקונגרס | צילום: רויטרס

"האוקראינים זכו בניצחון הזה, וזה נותן לנו אומץ שנותן השראה לכל העולם. האמריקנים זכו בניצחון הזה, וזו הסיבה שהצלחתם לאחד את הקהילה העולמית כדי להגן על החירות והחוק הבינלאומי. האירופים זכו בניצחון הזה, ובגלל זה אירופה חזקה ועצמאית מתמיד".

"העריצות הרוסית איבדה שליטה עלינו. וזה לעולם לא ישפיע שוב על המוח שלנו. עם זאת, עלינו לעשות כל מה שצריך כדי להבטיח שגם מדינות הדרום הגלובלי יזכו בניצחון כזה. אני יודע עוד דבר אחד, לדעתי חשוב מאוד: לרוסים תהיה הזדמנות להיות חופשיים רק כשהם יביסו את הקרמלין במוחם. עם זאת, הקרב נמשך, ועלינו להביס את הקרמלין בשדה הקרב".

זלנסקי נואם בפני חברי הקונגרס
זלנסקי נואם בפני חברי הקונגרס | צילום: רויטרס

זלנסקי מביא ליו''ר בית הנבחרים פלוסי את דגל אוקראינה שקיבל מהחיילים המגינים על העיר בחמוט
זלנסקי מביא ליו''ר בית הנבחרים פלוסי את דגל אוקראינה שקיבל מהחיילים המגינים על העיר בחמוט | צילום: רויטרס

מוקדם יותר במסיבת העיתונאים שערכו זלנסקי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אמר הנשיא האמריקני: "הלילה הוא הלילה הרביעי של חג החנוכה, זמן שבו אנשים יהודים ברחבי העולם - הנשיא זלנסקי ורבות מהמשפחות ביניהם - מציינים את הנס הנצחי של קבוצת לוחמים קטנה הנלחמת על ערכיהם. והחופש שלהם מול אויב גדול בהרבה, ואיך הם החזיקו מעמד ואיך הם התגברו; איך להבת האמונה, עם מספיק שמן בלבד ליום אחד, בערה באור עז במשך שמונה ימים".

"סיפור של הישרדות וחוסן שמזכיר לנו שבימים הקרים ביותר בשנה, האור הזה תמיד יגבר על החושך, והתקווה מגרשת את הייאוש; ושהרוח האנושית אינה ניתנת לכיבוש כל עוד יש אנשים טובים שמוכנים לעשות מה שנכון", הוסיף ביידן".

ביידן וזלנסקי במסיבת העיתונאים
ביידן וזלנסקי במסיבת העיתונאים | צילום: רויטרס
ביידן במסיבת העיתונאים עם זלנסקי
ביידן במסיבת העיתונאים עם זלנסקי | צילום: רויטרס

כאמור זלנסקי הגיע לוושינגטון לראשונה מאז החלה המלחמה במדינתו, ונועד מוקדם יותר הלילה עם הנשיא ביידן. בימים כתיקונם, הגעתו של בעל ברית של ארצות הברית לוושינגטון היא לא דבר חריג, אבל ההגעה של הנשיא זלנסקי היא אירוע דרמטי מאוד. זו הפעם הראשונה שהוא יוצא מגבולות אוקראינה, 300 ימים אחרי תחילת הפלישה הרוסית, במטרה לנסות למקסם את הסיוע האמריקני. יהיה זה ביקור בזק, והוא צפוי להימשך לא יותר מ-24 שעות.

במשך עשרת חודשי המלחמה זלנסקי סירב לצאת מגבולות אוקראינה, גם כאשר היו איומים ממשיים על חייו, שבעקבותיהם האמריקנים הציעו לו מקלט. אחרי פגישתו עם הנשיא ביידן, צפוי זלנסקי לשאת נאום בפני שני בתי הקונגרס, כדי לוודא שלמרות תוצאות בחירות האמצע והרוב הרפובליקני שהושג בבית הנבחרים - המדיניות מול קייב תישאר כשהייתה.

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן | צילום: רויטרס

ביקורו הנוכחי של זלנסקי בארה"ב הוא תוצאה של מבצע מורכב שנשמר בסוד עד הרגע האחרון. אחרי נסיעה חשאית ברכבת לפולין הוא עלה על מטוס אמריקני והמריא לוושינגטון תחת אבטחה כבדה. אחרי הפגישה עם ביידן והנאום בפני המחוקקים האמריקנים הוא יסיים את ביקורו החפוז וימריא בחזרה הביתה, בתקווה שיוכל להביא בשורות משמעותיות לאזרחי אוקראינה.

בציוץ שהעלה אתמול בבוקר בחשבון הטוויטר שלו, לפני שיצא לארצות הברית, כתב זלנסקי כי הוא בדרכו "לחזק את העמידות ויכולות ההגנה של אוקראינה", והוסיף כי הוא וביידן ישוחחו על שיתוף הפעולה בין הארצות. עוד כתב זלנסקי כי ינאם בשני בתי הקונגרס האמריקניים.

הבית הלבן הוציא אתמול הודעה רשמית בה נכתב כי במהלך ביקורו של זלנסקי יודיע ביידן על הענקת חבילת סיוע נוספת לאוקראינה, משמעותית יותר, בעלות של שני מיליארד דולר, ובכללה תעניק ארה"ב לצבא האוקראיני סוללת טילי פטריוט. "הביקור ידגיש את מחויבותה של ארה"ב לתמוך באוקראינה למשך כל זמן שיידרש, גם באספקה כלכלית, גם הומניטרית וגם צבאית", נכתב בהודעת הבית הלבן.

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן | צילום: רויטרס

יציאתו של זלנסקי מהמדינה מגיעה לאחר ששלשום הוא ביקר בעיר בחמוט, שם ניטשת הלחימה עם הכוחות הרוסים. באחרונה פנה נשיא אוקראינה בבקשה למימון נוסף של הלחימה, ואמר כי העלות החודשית של ההגנה על אוקראינה עומדת על כ-5 מיליארד דולר.

הכנות בבית הלבן ובקונגרס לקראת ביקורו של נשיא אוקראינה זלנסקי
הכנות בבית הלבן ובקונגרס לקראת ביקורו של נשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: רויטרס