גורמים אמריקנים: "מאמינים שבסוריה השתמשו בסארין"

בוושינגטון מגיבים לטבח הכימי באידליב, שבמסגרתו נרצחו יותר מ-100 בני אדם: "טראמפ מודאג, אבל הפלת אסד אינה מציאותית", אמר דובר הבית הלבן

מתים רבים באידליב
מתים רבים באידליב | צילום: רויטרס

הבית הלבן הגיב לראשונה למתקפה הכימית של משטר אסד באידליב, בה נרצחו יותר ממאה בני אדם, בהם גם ילדים. "טראמפ מודאג, אבל הפלת משטר אסד אינה מציאות ריאלית", ציינו בוושינגטון. "הפשע שהתבצע בסוריה הוא תוצאה של חולשת ממשל אובמה". בתוך כך, הודיעה מועצת הביטחון של האו"ם על ישיבת חירום שתתקיים מחר בעקבות המתקפה הקטלנית בסוריה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתדרוך לכתבים האשים הערב (שלישי) דובר הבית הלבן שון ספייסר את בשאר אסד בטבח באידליב ואמר כי ממשל טראמפ מגנה בחריפות את המעשה. "הדבר הזה לא יכול לעבור בשתיקה על ידי העולם המודרני", ציין ספייסר.

<span class="text">האשים את הממשל הקודם. טראמפ ואובמה</span>
<span class="text">האשים את הממשל הקודם. טראמפ ואובמה</span>

"הנשיא לשעבר אובמה אמר ב-2012 כי יציב 'קו אדום' נגד השימוש בנשק כימי ואז לא עשה כלום", הטיח ספייסר, שסירב לציין כיצד יגיב הממשל החדש בוושינגטון לטבח. "הנשיא טראמפ שוחח בנושא עם המועצה לביטחון לאומי", הוסיף הדובר.

 

נפגע במתקפת הגז באידליב
נפגע במתקפת הגז באידליב | צילום: רויטרס

הסנטור האמריקני ג'ון מקיין הגיב גם הוא להפצצה ובריאיון לרשת CNN אמר כי הסורים חצו קו אדום נוסף. "כבר היינו בסרט הזה", אמר. "הנשיא אובמה כבר אמר שנחצה קו אדום, והממשל הסורי שוב חצה אותו. אז לא עשינו כלום ובשאר אסד וחבריו הרוסים מתעלמים".

מקיין קרא לנשיא טראמפ להתערב בנעשה בסוריה. "אנו צריכים לחמש את צבא סוריה החופשית ולהקדיש את עצמנו לסילוקו של אסד", הצהיר. "הרוסים צריכים לשלם את המחיר על ההתערבות. גם אירן והחיזבאללה מעורבים, כולם צריכים לשלם את המחיר ולעמוד לדין. ארצות הברית לא תשב בשקט ותראה כיצד עושים שימוש בנשק כימי נגד ילדים ונשים".

גורמי אופוזיציה וארגוני זכויות אדם במדינה דיווחו כי לפחות 100 בני אדם נהרגו ועוד 400 נפצעו בהפצצות אוויריות שבוצעו הבוקר במעוז של המורדים במחוז אידליב בצפון מערב סוריה. על פי הדיווחים, נעשה במתקפה שימוש בגז עצבים. על פי דיווח נוסף, מתקפה נוספת פגעה בבית חולים שבו טופלו נפגעי המתקפה הראשונה.

סורי ששאף גז מטופל בחמצן
סורי ששאף גז מטופל בחמצן | צילום: רויטרס

בסרטונים שהופצו ברשתות נראות תמונות מזעזעות של גופות שרועות ברחובות ושל צוותי רפואה מטפלים בנפגעים. עם זאת, צבא אסד מכחיש שימוש בנשק כימי. "אנחנו מכחישים באופן מוחלט את הטענות על שימוש בנשק כימי", נמסר בהצהרה מטעם הצבא. "מעולם לא תקפנו באמצעות חומר כימי ולעולם לא נשתמש בכזה בעתיד".

[brightcove_iframe video_id='eibrayim_syria_vtr2_n20170404_v' autoplay='0' credit='עיתונאי סורי לחדשות 2: "ראיתי ילדים נחנקים"' desc='' kid='' duration='0'']

עיתונאי סורי לחדשות 2: "ראיתי ילדים נחנקים"

בארגון זכויות אדם שדיווח על המתקפה ציטטו גורמי רפואה שטיפלו בהמוני הנפגעים באזור אידליב וטוענים כי הם סבלו מהתעלפויות וחנק, וחלקם העלה קצף מהפה וסבל מעוויתות - סימנים המעידים של שימוש בגז. טרם התברר האם המתקפה בוצעה בידי כוחות משטר אסד או בידי כוחות רוסיים.

מתים רבים באידליב
מתים רבים באידליב | צילום: רויטרס

עיתונאי מהאופוזיציה במדינה, המתגורר באידליב, סיפר בריאיון מיוחד לחדשות 2 על הזוועות שהתרחשו בעיר. "ילדים רבים שאפו את הגז ומתו", אמר העיתונאי איברהים אל-אידליבי. "ראיתי ילדים עם עיניים נפוחות שלא מצליחים לנשום, הם היו מבועתים".

 

גופות נערמות בסוריה
גופות נערמות בסוריה | צילום: טוויטר

מרבית הנפגעים במתקפה הם נשים וילדים. לטענת אל-אידליבי, באזור שנפגע לא שהו לוחמים מכוחות המורדים. "אי אפשר לומר שהיו ביניהם לוחמים של הצבא הסורי החופשי או של ג'בהת א-נוסרא", אמר העיתונאי בשיחה מסוריה.

לדה סורית מטופלת בביה''ח
לדה סורית מטופלת בביה''ח | צילום: טוויטר