הסופה בטקסס: שני סכרים נפרצו

סכר הסמוך ליוסטון הוצף לראשונה בהיסטוריה ומים החלו לזרום למרכז העיר. אלפי בתים ורחובות שלמים נשטפו בעוד גשם ממשיך לרדת ברחבי טקסס

"הארווי" ממשיכה לשבור שיאים: שני סכרים מרכזיים בטקסס נפרצו אמש (שלישי) בעקבות כמות המשקעים הרבה ומים החלו לזרום למרכז העיר יוסטון וסביבתה. אלפי בתים ורחובות שלמים הוצפו במים. הרשויות בארה"ב הודיעו כי כמות המשקעים בעקבות הסופה היא הגדולה ביותר אי פעם לסופה טרופית בארה"ב. הנשיא דונלד טראמפ נחת לביקור הזדהות במדינת טקסס ושמע סקירה מפורטת מכוחות החירום על נזקי הסופה "הארווי" שגרמה עד כה למותם של תשעה בני אדם. הנשיא אמר כי הנזק הכלכלי עומד להיות כבד, וכי הוא סומך על הקונגרס שיתן מענה מהיר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על פי ההערכות כ-30 אלף בני אדם יאלצו לעזוב את בתיהם בשל נזקי הסופה. "אנחנו חושבים שיהיה לכם מה שאתם צריכים, וזה הולך לקרות מהר", הבטיח הנשיא לתושבים."אנחנו רוצים לעשות זאת טוב יותר משאי פעם עשו בעבר", הוסיף הנשיא שביקר בחדר המצב בעיר קורפוס קריסטי. "זה היה משהו במימד אפי, אף אחד לא ראה דבר כזה קודם לכן. אנחנו רוצים שייסתכלו על זה עוד חמש או עשר שנים כצורה שבה צריך לפעול"‏. טראמפ החליט לא להגיע ליוסטון המוצפת על מנת שלא להפריע למאמצי החילוץ הנמשכים בעיר.

טראמפ בחדר המצב בטקסס (רויטרס)
טראמפ בחדר המצב בטקסס (רויטרס)

הרשויות הדגישו כי מניין ההרוגים עשוי לעלות, כשממטרים עזים עדיין מוסיפים לרדת בחופי מפרץ מקסיקו. כוחות המשמר האזרחי, משטרה, חילוץ והצלה ואזרחים רבים פועלים באמצעות מסוקים, סירות ומשאיות מיוחדות כדי לחלץ מאות אנשים שעדיין תקועים ביוסטון וסביבותיה. זו הסופה הקשה ביותר שהכתה בטקסס ב-50 השנים האחרונות, אותה כינה טראמפ "סופה היסטורית".

[brightcove_iframe video_id='floods_vtr2_n20170829_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='0'']

הרשויות הדגישו כי מניין ההרוגים עשוי לעלות, כשממטרים עזים עדיין מוסיפים לרדת בחופי מפרץ מקסיקו. כוחות המשמר האזרחי, משטרה, חילוץ והצלה ואזרחים רבים פועלים באמצעות מסוקים, סירות ומשאיות מיוחדות כדי לחלץ מאות אנשים שעדיין תקועים בעיר יוסטון וסביבותיה. זו הסופה הקשה ביותר שהכתה בטקסס ב-50 השנים האחרונות, אותה כינה טראמפ "סופה היסטורית". הרשויות בטקסס הודיעו כי כמויות הגשם שירדו מהווים שיא חדש בארה"ב כולה.

(רויטרס)
(רויטרס)

מפעל כימיקלים במחוז "האריס" שבטקסס הורכז על ידי הרשויות "בסכנת פיצוץ" בעקבות השטפונות והמשקעים הרבים. הוראת פינוי הוצאה לכל התושבים באזור, הגרים במרחק של עד 2.5 קילומטר מהמפעל.

מפקד המשטרה ביוסטון דיווח כי עד כה חילצו כוחות המשטרה כ-3,500 בני אדם שנזקקו לסיוע בעקבות נזקי הסופה הטרופית. עם זאת, טרם ידועות השלכותיה הסופיות של הסופה הקשה, כשבמשטרה עדיין מנסים לגבש הערכה של מספר הנעדרים. מספר ההרוגים הרשמי עומד כעת על 15, אולם הרשויות צופות שהמספר יטפס עם איתורן של גופות נעדרים.

הנשיא האמריקני התייחס לאסון שפקד את המדינה במהלך מסיבת עיתונאים מוקדם יותר היום  ואמר כי הנזק הכלכלי מהסופה עומד להיות כבד ביותר וכי הוא מאמין שהקונגרס יפעל במהירות לספק סיוע לאזורים שנפגעו על ידי הוריקן "הארווי". "אתם עומדים לראות תגובה מהירה מאוד של הקונגרס, וכמובן גם מהנשיא", אמר טראמפ. "נשיג לך תקציבים", אמר כשהוא פונה למושל טקסס.

מקלט מאולתר בטקסס (CNN)
מקלט מאולתר בטקסס (CNN)

"נכון לעכשיו הדבר החשוב ביותר הוא ביטחונם ובטיחותם של אלו שעדיין נמצאים בסכנה, במיוחד אלו שיצאו לחלץ אחרים וגילו גבורה מדהימה", הסביר טראמפ. "הגנה על חיי האזרחים שלנו נמצאת בראש סדר העדיפויות שלי. כל כלי שברשותי שעשוי לסייע, אמסור לבכירים מקומיים", הוסיף.

''''זה היה משהו במימד אפי'' (CNN)
''''זה היה משהו במימד אפי'' (CNN)

סגן הנשיא מייק פנס התראיין תכנית רדיו ביוסטון, שם התחייב כי הסיוע הפדרלי יגיע לכל מי שזקוק לו. "אנו משוכנעים שהקונגרס יספק את כל הסיוע הדרוש", אמר פנס. "אני לא מתכוון רק למה שדרוש עתה למאמצי החילוץ, אלא גם למענקי הסיוע אליהם כבר 22,000 איש הגישו בקשות", הבהיר.

30 אלף לא יוכלו לחזור לבתיהם (רויטרס)
30 אלף לא יוכלו לחזור לבתיהם (רויטרס)

"אנו צופים שכחצי מיליון אשים בטקסס יעמדו בתנאים לקבלת הסיוע, ואנו בטוחים מאוד שיש לנו את המשאבים להם נזדקק כדי לעמוד בכך", אמר פנס.